حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه شب گذشته در دیدار رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و هیات همراه، با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی دو ملت ایران و ترکیه خاطرنشان کردند: روابط صمیمی امروز دو کشور در چند قرن اخیر سابقه نداشته است و ما از موفقیت‌های پی در پی دولت شما در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی خرسندیم. رهبر انقلاب اسلامی، رویکرد سیاست خارجی ترکیه را در نگاه به دنیای اسلام، رویکردی کاملا درست دانستند و با تحسین این نگاه افزودند: مواضع شما در حمایت از مردم فلسطین حرکت صحیح اسلامی و عقلایی بود و این‌گونه حرکات جایگاه ترکیه را در دنیای اسلام استحکام می‌بخشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: نزدیک شدن هرچه بیشتر دولت شما به دنیای اسلام، از یکسو موجب استقرار پایگاه مردمی شما در داخل ترکیه و از سوی دیگر زمینه ساز حمایت مسلمانان جهان از شما می‌شود.

ایشان با اشاره به خرسندی جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های بین‌المللی و رویکرد اقتصادی - سیاسی ترکیه افزودند: ما از هر حرکتی که موجب تقویت دنیای اسلام شود حمایت می‌کنیم به همین دلیل روابط دو کشور در سی سال گذشته در بهترین شرایط قرار دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ظرفیت روابط ایران و ترکیه، چندین برابر وضع فعلی ارزیابی و خاطرنشان کردند: معتقدیم جدیت و سرعت عمل شما و آقای احمدی‌نژاد فرصت مغتنمی برای گسترش روابط دو کشور به‌وجود آورده است.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع منطقه خاورمیانه تصریح کردند: نسخه غربی برای حل مسائل منطقه منصفانه، عادلانه و کارآمد نیست و توانایی حل مشکلات منطقه از جمله در فلسطین عراق و افغانستان را ندارد. بنابراین ایران و ترکیه باید دوستانه و برادرانه برای حل این مسائل تلاش و اقدام کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضعف‌ها و ناکامی‌های آمریکا در عراق و افغانستان خاطرنشان کردند: اطمینان داریم که بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه درخصوص مسائل عراق کمترین اختلافی وجود ندارد؛ چرا که دو کشور خواهان ثبات، استقلال، امنیت و وحدت عراق هستند.ایشان افزودند: کسانی که امروز بر روی عراق پنجه انداختند، ثبات و استقلال واقعی عراق به نفع آنان نیست و برخلاف شعارشان، خواهان دموکراسی در عراق نیستند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت همکاری صحیح و برنامه‌ریزی شده چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق افزودند: البته با این همکاری مخالفت و در راه تحقق آن کارشکنی خواهد شد، اما این همکاری کار بسیار مهم و بزرگی است. ایشان همچنین تشکیل گروه هشت کشور اسلامی موسوم به ۸ D اقدامی هوشمندانه ارزیابی و خاطرنشان کردند: سعی کنید این گروه فعال‌تر از گذشته برنامه‌های جدید اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را اجرا کند.