دنیای اقتصاد- در شرایطی که علی‌اصغر سلطانیه روز پنج‌شنبه با محمد‌البرادعی دیدار کرد و پاسخ ایران به پیشنهاد هسته‌ای آژانس را تسلیم وی کرد، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات غربی در وین، مقر آژانس، اعلام کرد ایران با انتقال سه‌چهارم از اورانیوم غنی‌شده به خارج برای غنی‌سازی بیشتر مخالفت کرده و در مقابل پیشنهاد کرده است افزایش غنی‌سازی را در داخل و زیر نظر آژانس انجام دهد. نیویورک‌تایمز هم گزارش داد که ایران خواستار انتقال مرحله به مرحله اورانیوم غنی‌شده به جای انتقال یکباره آن است. در این میان، بی.بی.سی گزارش داد که وزیر خارجه سوئد به نمایندگی از اتحادیه اروپا با پیشنهاد جدید ایران مخالفت کرده است. در چنین شرایطی، کمیته بانکداری و کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم شرکت‌هایی را که به ایران بنزین صادر می‌کنند، تصویب کرده است.

سلطانیه با البرادعی دیدار کرد

گمانه زنی درباره جزییات پاسخ ایران به آژانس

آمریکا و فرانسه: منتظر پاسخ رسمی ایران به پیشنهاد آژانس هستیم

دنیای‌اقتصاد- علی اصغر سلطانیه روز پنج‌شنبه در دیدار با محمدالبرادعی پاسخ ایران را به پیشنهاد هسته‌ای آژانس هسته‌ای اعلام کرد.

اگرچه هنوز جزییات پاسخ ایران به آژانس منتشر نشده است اما گزارش‌های غیررسمی و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ایران خواستار خروج تدریجی ذخایر اورانیوم با غنای کمتر و دریافت تدریجی اورانیوم با غلظت بالاتر است. پیش از این علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس از چنین موضوعی صحبت کرده بود. برخی رسانه‌های خارجی نظیر رویترز و روزنامه الشرق الاوسط اعلام کردند که ایران در پاسخ خود خواستار خروج تدریجی ذخائر اورانیوم شده است. الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت: ایران با رد پیش‌نویس توافق شده از سوی آژانس انرژی اتمی بین غرب و ایران، عملا آب سردی بر تلاش برای تهیه این پیش‌نویس و توافق‌های وضع شده ریخته است.

به گزارش این روزنامه عرب زبان هم‌اکنون تهران با رد پیشنهادات و توافقات قبلی مبنی بر تحویل یکجای ذخیره اورانیوم خود و درخواست جدیدش برای تحویل تدریجی این ذخیره اورانیوم شرایط سختی را پیش روی غرب و دولت باراک اوباما قرار داده است، دو شرطی که محمد البرادعی برای دو طرف مذاکره تضمین کرده بود اکنون با پیشنهاد جدید تهران و رد ضمنی این دو شرط توافق شده، فاقد اعتبار شده است.

به هرحال از میان سه طرف این قرارداد (روسیه، آمریکا و فرانسه) تنها روسیه است که تا کنون واکنشی از خود نشان نداده است. واشنگتن و پاریس در موضع‌گیری‌های جداگانه اما همسو گفته‌اند که منتظر پاسخ رسمی ایران خواهند ماند. در این میان، البرادعی که روز پنجشنبه پاسخ «مقدماتی مقامات» تهران را از دستان علی اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس اتمی دریافت کرد، در همان واکنش‌های اولیه از توافق قریب‌الوقوع میان ایران و طرف‌های دیگر خبر داد. سلطانیه نیز پس از دیدار با البرادعی در جمع خبرنگاران تاکید کرده است: باید ملاحظات اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران در چگونگی تامین سوخت این رآکتور تحقیقاتی تامین شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ساعاتی پس از اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر دریافت پاسخ مقدماتی تهران و عدم اشاره به جزییات محتوای آن، گفت: ما باید پاسخ رسمی ایران را بشنویم. کلی اظهار کرد: «میان چهار طرف مربوطه - آژانس، آمریکا، روسیه و فرانسه - اتحاد کاملی» برقرار است. در همین حال، وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که منتظر اعلام پاسخ رسمی ایران به پیشنهادات ارائه شده در خصوص تامین سوخت است. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: تمایل داریم شاهد آن باشیم که ایران به وضوح و به طور مثبت به پیشنهاد ارائه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که کاملا مورد حمایت فرانسه، آمریکا و روسیه است، پاسخ دهد.

رویترز نوشت: این کشورها احتمالا پیشنهاد تهران برای ایجاد اصلاحاتی در پیش‌نویس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد خواهند کرد؛ زیرا اولویت آنها کاهش ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران به منظور کاهش خطر تبدیل آن به اورانیوم با غنای بالا که در تولید سلاح اتمی به کار می‌رود، است.

این خبرگزاری انگلیسی افزود: انتقال بخش هنگفتی از اورانیوم با غنای پایین ایران به خارج حدود یک سال زمان را برای گفت‌وگو در خصوص راه‌حلی بلندمدت برای این مساله فراهم خواهد کرد. تقاضای ایران برای واردات سوخت هسته‌ای دردسرساز است؛ زیرا تحریم‌های سازمان ملل تجارت مواد هسته‌ای از جمله اورانیوم غنی‌شده با تهران را ممنوع می‌کند.

دیپلمات‌های غربی گفتند که ایران در صورتی که بر اساس طرح مربوطه اقدام نکند و دیگر اقدامات شفاف‌ساز هسته‌ای را تا پیش از پایان سال جاری میلادی اتخاذ نکند احتمالا با درخواست‌ها برای اعمال تحریم‌های سخت‌تر روبه‌رو خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از دیپلمات‌ها از پاریس گزارش داد: آمادگی ظاهری ایران برای توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی ممکن است مقداری از تنش‌ها را کاهش دهد، اما به بیم‌ها در خصوص این مساله پایان نخواهد داد. بنابر توافق پیشنهادی ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین را به روسیه و فرانسه انتقال می‌دهد تا این سوخت پس از تصفیه در اختیار تهران برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی - پزشکی ایران قرار گیرد.

خبرگزاری فرانسه افزود: این توافق در کوتاه‌مدت مانع از آن می‌شود که این ذخایر بیشتر غنی شده و برای تولید سوخت مورد نیاز تسلیحات مورد استفاده قرار گیرد، اما چنین توافقی به تقاضای اصلی آمریکا، فرانسه و انگلیس مبنی بر اینکه تهران از برنامه غنی‌سازی خود صرفه‌نظر کند پاسخ نمی‌دهد. جنگ‌طلبان در واشنگتن و اسرائیل در صورتی که به این باور برسند که تهران به بمب هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شود برای حملات هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران اعمال فشار خواهند کرد، اما این امر نمی‌تواند به برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.

سیمون سرفاتی، استاد دانشگاه نورفولک آمریکا اخیرا در سمیناری در موسسه روابط بین‌الملل فرانسه گفته است: حمله نظامی ممکن است برای ما قدری زمان ببرد، اما در عین حال هشدار داد که بیش از ۵۰۰ هدف برای چنین حمله‌ای ممکن است مطرح باشد که این امر باعث عدم شناسایی همه آنها شده و تخریب‌شان غیرممکن می شود، در حالی که شکاف در جامعه بین‌المللی هم مانع از اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران می‌شود.

از نظر وی تنها گزینه‌ای که برای واشنگتن و پاریس باقی است استراتژی پیشگیری - تهدید تهران به تلافی قابل توجه - و دفاع و مستقر کردن یک سپر موشکی بالستیک است.

تهران تاکید دارد که به دنبال تولید بمب هسته‌ای نیست و حق دارد غنی‌سازی را در خاک خودش ادامه دهد. بر اساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ مقدماتی مقامات ایران به پیشنهاد وی در خصوص استفاده از اورانیوم با غنای پایین ایران برای تولید سوخت جهت عملیات مستمر رآکتور تحقیقاتی تهران که عمدتا برای تولید رادیوایزوتوپ‌ها با اهداف پزشکی اختصاص یافته است را دریافت کرده است.

در این بیانیه بدون اشاره به پاسخ ایران، آمده است: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مشاوره با دولت ایران و نیز دیگر طرف‌های مربوطه به امید اینکه توافقی در خصوص پیشنهادش بتواند به زودی حاصل شود، مشغول است.

در عین حال علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران اولین دور از مذاکرات در ۲۷ مهرماه (۱۹اکتبر) درباره تامین سوخت رآکتور تهران در وین را با نگاهی مثبت دنبال خواهد کرد. در گفت‌وگوهای وین که صرفا یک گفت‌وگوی فنی میان ایران و آژانس است باید ملاحظات اقتصادی و فنی ایران در چگونگی تامین سوخت رآکتور تهران لحاظ شود.

سلطانیه با اشاره به محتوای پاسخ ایران تاکید کرد: باید ملاحظات اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران در چگونگی تامین سوخت این رآکتور تحقیقاتی تامین شود.

وی افزود: به عنوان نماینده ایران در گفت‌وگوهای وین باید تلاش کنم تا ملاحظات فنی و اقتصادی کشورم در مسیر گفت‌وگو‌ها محقق شود.

به گزارش ایسنا، یک مقام آگاه پیش از این اعلام کرده بود که ایران با چارچوب کلی پیش‌نویس تهیه شده از سوی محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مذاکرات وین موافقت خواهد کرد، اما ایران خواستار انجام اصلاحات مهم فنی و اقتصادی در آن است.

تصویب ۲ قانون ضدایرانی در آمریکا

کمیته بانکداری سنای آمریکا در اقدامی دوگانه درقبال ایران، به اتفاق آرا به طرحی رای داد که به دولت اوباما اجازه می‌دهد به اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در صورت رها نکردن برنامه تسلیحات هسته‌ای نسبت داده شده بپردازد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا گزارش داد که کمیته بانکداری سنا این اقدام را روز پنجشنبه یک روز پس از آن اتخاذ کرد که کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که به اعمال تحریم علیه شرکت‌های خارجی می‌پردازد که به تجارت با ایران در بخش بنزین بپردازند. بر اساس این گزارش، آمریکا، متحدان اروپایی‌اش و اسراییل مدعی‌اند که برنامه هسته‌ای ایران با هدف تولید سلاح دنبال می‌شود؛ در حالی که شورای امنیت سازمان ملل نیز از ایران می‌خواهد فعالیت غنی‌سازی را تعلیق کند. با این وجود، ایران تاکید می‌کند که برنامه‌اش منحصرا دارای اهداف صلح‌آمیز است و به برنامه غنی‌سازی به رغم فشارهای وارده از جانب کشورهای غربی، قطعنامه‌های مربوطه و تحریم‌ها در سازمان ملل ادامه می‌دهد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند که تحریم‌ها علیه دولت‌ها ناکارآمد بوده و فقط مردم کشورها را تحت فشار قرار می‌دهد.