اخبار غیر ‌رسمی از پاسخ ایران

دنیای اقتصاد- رییس مجلس شورای اسلامی می‌گوید: حدس من این است که پشت صحنه، آمریکایی‌ها با برخی از کشورها زد و بندهایی دارند تا به بهانه‌ تامین سوخت نیروگاه اتمی، مواد غنی‌شده در ایران یعنی آن ۵/۴‌درصد را از ما بگیرند و توسط کشورهایی مثل فرانسه و روسیه آن را تبدیل به میوه سوخت کنند. شاید تصور آنها این است که به این طریق این مواد غنی‌شده را از دست ما درآورند که ما امیدواریم مذاکره کنندگان ایرانی‌ به این مساله توجه لازم را داشته باشند. واکنش مجلس به پیشنهاد ارسال اورانیوم به روسیه

لاریجانی‌: غرب هنوز به‌دنبال فریب‌کاری است

بروجردی: به نفع‌مان است که سوخت را ارسال نکنیم

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات اخیر وین راجع به انتقال سوخت به رآکتورهسته‌ای تهران گفت: مهم این است که در مساله اتمی، غربی‌ها نباید به دنبال فریبکاری باشند، ما یک رآکتور اتمی در تهران داریم که طبق مقررات آژانس باید سوخت آن را برای ما تضمین کنند.

علی لاریجانی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: من احساس می‌کنم و در سفر اخیر به ژنو هم بر اساس مذاکراتی که داشتیم این تلقی برای من بیشتر شد- که غربی‌ها اصرار دارند به سمت نوعی فریبکاری بروند یا به نوعی مواردی را به ما تحمیل کنند. به این معنا که مطرح کردند ما زمانی سوخت ۲۰‌درصد را به ایران می‌دهیم که شما مواد غنی‌شده خود را به ما بدهید، که ما هیچ ارتباطی بین این دو مساله نمی‌بینیم. وی با تاکید به اینکه غربی‌ها می‌خواهند به بهانه‌ دادن سوخت نیروگاه، سوخت از ما بگیرند که این معادله هیچ توجیه قانونی و عقلی ندارد، وی ادامه داد: حدس من این است که پشت صحنه، آمریکایی‌ها با برخی از کشورها زد و بندهایی دارند تا به بهانه‌ تامین سوخت نیروگاه اتمی، مواد غنی‌شده در ایران یعنی آن ۵/۴‌درصد را از ما بگیرند و توسط کشورهایی مثل فرانسه و روسیه آن را تبدیل به میوه سوخت کنند. شاید تصور آنها این است که به این طریق این مواد غنی‌شده را از دست ما درآورند که ما امیدواریم مذاکره‌کنندگان ایرانی‌ به این مساله توجه لازم را داشته باشند.

رییس مجلس در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که غربی‌ها مثل گذشته زیر قول‌هایشان نزنند؟ گفت: تضمین آنچنانی وجود ندارد، اگر تضمینی وجود داشت طبق قوانین آژانس باید سوخت این نیروگاه را به ما بدهند، سوال اینجاست که چرا نمی‌دهند؟ لذا ما باید نسبت به این قضیه بسیار هوشیار باشیم؛ چرا که اینان با نوعی فضاسازی به دنبال این هستند که بر روی اراده‌ ما تاثیر بگذارند.

با احتیاط بیشتر سوخت هسته ای بخریم

در همین حال رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: بهتر است سوخت ۲۰درصد را خریداری کنیم و سوخت ۵/۳درصدمان را برای تامین سوخت نیروگاه‌های داخلی خود از جمله ۳۶۰ مگاواتی دارخوین نگه داریم. علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سخنان نایب‌رییس مجلس درباره این‌که ایران سوخت با غنای ۲۰درصد برای رآکتور تهران را خریداری می‌کند، بدون آن‌که سوخت ۵/۳درصد را بدهد، گفت: ایران خود نیازمند سوخت ۵/۳درصد است؛ بنابراین به نفعش است تا این سوخت برای خودمان محفوظ بماند. ایران برای نیروگاه ۴۰مگاواتی و ۳۶۰ مگاواتی‌اش نیازمند آن است که خود در داخل سوخت تهیه کند. بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از تاخیر، تعویق یا لغو هرگونه قرارداد احتمالی انتقال سوخت رآکتور تهران از سوی کشورهای پیشنهاددهنده ارائه سوخت نگران است، اظهار کرد: اینها می‌تواند جزو مفروضات ما در احتیاط در معامله با این کشورها باشد؛ از سویی با توجه به این‌که سوخت رآکتور تهران باید در فرصت زمانی مشخصی تامین شود طبیعتا ایران باید با احتیاط و تضمین‌های بیشتری به خریداری سوخت بپردازد.