متکی‌: از فرانسه سوخت هسته‌ای نمی‌خواهیم

منوچهر متکی روز سه شنبه در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود به عنوان وزیر امور خارجه دولت دهم به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت. متکی در‌این کنفرانس گفت که آمریکا و روسیه برای تامین سوخت هسته‌ای ‌ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، از سوی دیگر مقدار نیاز ما به‌این سوخت زیاد نیست، از‌این رو به فروشندگان متعدد از جمله فرانسه نیاز نداریم. وی همچنین بر ارتباط گروه تروریستی ریگی با کشور‌های فرامنطقه‌ای تاکید کرد و گفت که پاسخ ‌ایران به اشرار متجاوز کوبنده خواهد بود. متکی با اشاره به‌اینکه موضوع اصلی نشست وین تامین سوخت مورد نیاز برای رآکتور اتمی ‌ایران است، تصریح کرد: ‌ایران طبق روال نیاز خود برای تامین سوخت رآکتور تهران را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کرد و آژانس نیز ‌این موضوع را به برخی کشورها ارجاع داد. بر همین اساس دو کشور برای تامین سوخت مورد نیاز ‌ایران اعلام آمادگی کردند و در نهایت مذاکرات فنی برای اجرای کار در وین آغاز شد و فکر می‌کنیم ادامه جلسات می‌تواند به توافق طرفین برای تامین سوخت ۲۰‌درصدی مورد نیاز‌ایران منجر شود.

متکی در پاسخ به سوالی درباره علت کنار گذاشته شدن فرانسه از روند مذاکرات هسته‌ای وین، اظهارکرد: پیشنهاد‌ایران به آژانس تامین سوخت مورد نیاز کشورمان بود و‌این پیشنهاد به برخی کشورها منعکس شد و آمریکا و روسیه پذیرفتند که در تامین سوخت با غنای ۲۰‌درصد مشارکت کنند و طبیعی است مذاکره فنی با ‌این دو کشور با حضور آژانس دنبال می‌شود و مقدار سوخت مورد نیاز ما نیز، مقدار زیادی نیست، بنابراین نیازی به تعداد زیاد فروشنده نداریم لذا ضرورتی به حضور فرانسه در مذاکرات نبود. وی در پاسخ به سوال یکی دیگراز خبرنگاران پیرامون مذاکره مستقیم و بدون واسطه ‌ایران با آمریکا در اجلاس ژنو خاطرنشان کرد: مذاکره در اجلاس ژنو چه به صورت جمعی و چه به صورت دو جانبه در محل مذاکرات با هیات‌های مختلف در دستور کار‌ایران قرار داشت و چه گفت‌وگوهایی که در پنل رسمی ‌مذاکرات و چه گفت‌وگوهایی که از سوی هیات‌ها در همان محل انجام شد در راستای دستور کار انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی، وزیر خارجه‌ایران در خصوص جنایات اخیر تروریستی در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: آن چیزی که به صورت پراکنده در مناطق مرزی ما با پاکستان طی چند روز اخیر رخ داده مطمئنا دارای منشاء خارجی است، چون اشرار در داخل پاکستان اقامت دارند و مرز جمهوری اسلامی‌ را نقض می‌کنند. متکی همچنین اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های‌ ایران اشرار ارتباطاتی با سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه و نیروهای خارجی مستقر در منطقه به خصوص نیروهایی که در پاکستان و افغانستان حضور دارند، داشته‌اند. اخیرا به طرف‌های انگلیسی اعلام کرده‌ایم که در شرق‌ایران ارتباطاتی از سوی آنان به ما گزارش داده شده و مرتکب اشتباه نشوند. وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال اجرای عملیات نظامی ‌از سوی ‌ایران در داخل خاک پاکستان برای سرکوب اشرار مسلح، گفت: در یک سال گذشته دولت پاکستان سعی کرد در موضوع مقابله با اشرار همکاری پراکنده‌ای با جمهوری اسلامی ‌ایران داشته باشد و در ‌این راستا برخی اشرار دستگیر شده در خاک ‌این کشور به‌ ایران تحویل داده شدند و هم‌اکنون تعداد دیگری از ‌این اشرار در زندان‌های پاکستان حضور دارند. آنچه مسلم است مرز ‌ایران و پاکستان مرز دوستی و امنیت برای دو ملت و دو کشور بوده و‌این وضعیت باید احیا و مستقر شود و نحوه انجام ‌این روند در مذاکرات طرفین دنبال می‌شود و اراده سیاسی مشترکی برای این موضوع وجود دارد.

متکی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش آمریکا و انگلیس و سرویس اطلاعاتی پاکستان در حوادث سیستان گفت: ‌ایران به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که امنیت مرزهای شرقی‌اش را به خطر بیندازد و قطعا پاسخ ‌ایران به اشرار متجاوز پاسخی جدی و کوبنده خواهد بود. بر اساس مذاکرات با پاکستان استرداد اشرار در دستور کار دو کشور‌ایران و پاکستان قرار دارد و جزئیات‌این استرداد را مقامات امنیتی دو کشور در دست پیگیری و هماهنگی دارند.

رضایی گفت می‌خواهد در دانشگاه ترکیه سخنرانی کند

متکی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سفر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به کشور ترکیه و هماهنگی‌های وزارت خارجه در‌این رابطه گفت: بر اساس آنچه که آقای رضایی به بنده اعلام کرده یکی از دانشگاه‌های ترکیه از‌ایشان برای سخنرانی در‌این دانشگاه دعوت کرده است و‌ ایشان هم بر اساس‌این دعوت به ترکیه سفر کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال حمله نظامی ‌به ‌ایران گفت:‌ این موضوع نخ‌نما شده است و آنان که بر پیشانی‌شان نشان یکجانبه‌گرایی و جنگ‌طلبی نقش بسته بود در آنچه که انجام دادند، درمانده‌اند و کوس شکست آنان در منطقه و بین ملت‌های خودشان به صدا در آمده است. در گذشته و زمانی که شعار جنگ طلبی و جنگ روانی حاکم بود امکان چنین جسارت و گستاخی را در حد صفر می‌دانستیم و الان هم طبیعتا همین نظر را داریم، هرچند‌ایران برای لحظه‌ای در دفاع همه جانبه از منافع و آرمان‌های خود غفلت نخواهد کرد.

دست سوخته اوباما

خبرنگاری با اشاره به اظهار نظر رییس مجلس شورای اسلامی ‌در خصوص حادثه تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان مبنی بر‌اینکه آمریکا دستی را که برای مذاکره با ‌ایران دراز کرده بود سوزاند، نظر وزیر خارجه را در‌این خصوص جویا شد و گفت آیا با ‌این دست سوخته می‌توان مذاکرات را ادامه داد که متکی اظهار کرد: در‌اینکه عده‌ای در کشور آمریکا سعی می‌کنند دست اوباما در اجرای برنامه‌هایش بسوزد، شکی نیست، اما برخی سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مختلف تلاش دارند که منطقه را به سمت آشوب بکشانند.

نقش آمریکا در ربایش اتباع ‌ایرانی

آخرین وضعیت شهرام امیری که در کشور عربستان سعودی ناپدید شده است، موضوع سوالی دیگر بود که متکی در‌ این باره با انتقاد شدید از سیاست‌های‌ ایالات متحده آمریکا گفت: از بروز مشکل برای آقای امیری در عربستان، آقای عسگری در ترکیه، آقای اردبیلی در گرجستان و تاجیک در انگلستان به طور مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا نقش دارد و باید به ما پاسخگو باشند. متکی اضافه کرد: در بازداشت و ربایش آقای امیری در عربستان ‌این کشور باید پاسخگو باشد و به ما بگوید تبعه ما که بر اساس اسناد و مدارک وارد‌این کشور شده است اکنون کجاست و برخی شواهد به ما می‌گوید در طراحی ربایش امیری یک طراحی آمریکایی در کار است و ما با جدیت‌این مساله را پیگیری می‌کنیم و به طور کل آمریکا عملکرد غیرقابل دفاعی در سرنوشت افرادی که نام برده شد دارد.

البرادعی: مذاکرات وین کاملا سازنده بود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که مذاکرات چندجانبه وین درباره فرستادن سوخت هسته‌ای برای فرآوری در خارج از ایران «آغاز خوبی» داشت. به گزارش ایسنا، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان نشست روز دوشنبه در وین با بیان این که «بخش اعظم مسایل فنی به بحث گذاشته شد» افزود که نشست بین ایران، روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس «کاملا سازنده» بود. منابع نزدیک به مذاکرات وین درباره تامین سوخت رآکتور تهران اعلام کردند در پی‌اعتراض جمهوری اسلامی ایران به پایبند نبودن فرانسه به تعهدات پیشین خود، این کشور از مجموعه کشورهای پیشنهاد دهنده تامین سوخت رآکتور تهران کنار گذاشته شد. طبق پیشنهادات ارائه شده ایران باید بخش عمده اورانیوم خود را برای فرآوری به خارج از این کشور بفرستد.