طرح عبور از اختلافات

باید هیاتی متشکل از نمایندگان مجلس و برخی از نخبگان در خارج از مجلس دست به دست هم دهند و با کمک همدیگر میان گروهای سیاسی الفت برقرار کنند؛ تا این اختلاف‌ها برچیده شود در حالی که برخی رسانه‌ها و تعدادی از چهره‌های سیاسی بابیان عادی بودن فضا، هرگونه طرح برای خروج از وضع موجود را نکوهش می‌کنند، آیت ا... مکارم شیرازی ضمن انتقاد از سایت‌های اینترنتی در انتشار شایعات و گسترش اختلاف‌ها، خواستار تشکیل هیاتی متشکل از نمایندگان مجلس و نخبگان کشور برای پایان دادن به اختلاف‌های سیاسی شد. طرح آیت ا... مکارم شیرازی پس از آن ارائه شد که اخیرا‌ هاشمی‌رفسنجانی هم از تدوین طرحی از سوی بزرگان و دلسوزان نظام برای برون رفت از وضع موجود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت ا... ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، دیروزهشتم مهرماه در آغاز درس خارج فقه خود و در جمع صدها تن از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد اعظم قم با اشاره به برخی اختلاف‌های سیاسی در کشور گفت: باید هیاتی متشکل از مجلس و نخبگان تشکیل شود تا به اختلاف‌های سیاسی در کشور پایان دهند. وی سخنان خود را مستند به روایتی از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) کرد و اظهار کرد: براساس فرموده این دو امام بزرگوار، اساس تعلیمات اسلامی‌بر اتحاد، صمیمت، دوستی و رفاقت میان مسلمانان بنا شده است؛ اما متاسفانه در داخل و خارج کشور این نگاه وجود ندارد.این مرجع تقلید افزود: وقتی به رابطه میان کشورهای اسلامی‌‌همچون عراق، عربستان، اردن، پاکستان و دیگر کشورها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم متاسفانه آن الفتی که اسلام به آن تاکید کرده، در این کشورها یافت نمی‌شود و هر روز گستره اختلافات در کشورهای اسلامی‌بیشتر می‌شود.وی تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای بی‌خرد و ناآگاه از مبانی اسلامی ‌در خارج کشور، اسلام را به عنوان عامل ترور، بی‌رحمی ‌و کشتار معرفی می‌کنند و این باعث شده است تا کشورهای اسلامی‌به جان هم بیفتند.آیت ا... مکارم شیرازی در ادامه به برخی اختلاف‌های سیاسی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور خودمان شاهد هستیم که برخی با شایعه پراکنی و دروغ‌های بی اساس در سایت‌های اینترنتی به اختلاف‌های سیاسی دامن می‌زنند و هرگز به مبانی اسلامی‌توجهی نمی‌کنند.وی در ادامه تصریح کرد: باید هیاتی متشکل از نمایندگان مجلس و برخی از نخبگان در خارج از مجلس دست به دست هم دهند و با کمک همدیگر میان گروهای سیاسی الفت برقرار کنند؛ تا این اختلاف‌ها برچیده شود؛ زیرا اگر این اختلاف‌ها ادامه یابد و تشدید شود هرگز به نفع کشورمان نخواهد بود.این مرجع تقلید اظهار داشت: هم اینک کشورما در حال مذاکره با دیگر کشورها است و اگر این اختلاف‌های داخلی ادامه یابد در عرصه بین المللی ضعیف خواهیم شد و کشورهای خارجی برای مذاکره ما را تحت فشار قرار خواهند داد و در برابر تصمیمات ما قانع نخواهند شد.وی یادآور شد: اگر دامنه این اختلاف‌ها گسترده شود، همه گروه‌ها، ملت، دولت و مجلس زیان خواهند دید و این ضرر و زیان به نفع کشور ما نیست.این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: با توجه به وضع حساس کشور و مذاکرات مهمی‌که در پیش است گروه‌های سیاسی برای رضای خدا از این اختلاف‌ها فاصله گیرند و به آینده کشورمان بیاندیشند.وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که اختلاف‌های سیاسی در داخل کشور وجود دارد، کشورهای خارجی از این شرایط به وجود آمده در مذاکرات به نفع خود بهره خواهند گرفت.

آیت ا... جوادی آملی محور آشتی ملی شود

در این میان عباس سلیمی‌نمین، مدیردفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران، آیت ا... جوادی آملی و آیت ا... مهدوی کنی را گزینه‌های مناسبی برای میانجی گری بین گروه‌های سیاسی و برقراری آشتی ملی ‌دانست.به گزارش سایت فردا، سلیمی‌نمین گفت:

علی الاصول وقتی در یک جامعه مشکلی ایجاد می‌شود، فارغ از اینکه عوامل تاثیرگذار در آن مشکل چه کسانی هستند، منافع ملی حکم می‌کند تلاش‌هایی صورت بگیرد و مشکل مذکور رفع گردد. قطعا ما وظیفه یا رسالتی در دامن زدن به مشکل نداریم، اما وظیفه داریم که مشکل را مهار کنیم.این کارشناس مسائل سیاسی با وجود انتقاد به ‌هاشمی‌رفسنجانی و بیان اینکه وی را گزینه مناسبی برای آنکه محور آشتی ملی باشد نمی‌داند، اصل موضوع یعنی برقراری تفاهم و آشتی را ضروری می‌داند و بر خلاف برخی فعالان و مسوولان دولتی معتقد نیست که هیچ بحران و مشکلی در کشور وجود ندارد.او می‌گوید: قطعا نیاز به آشتی ملی داریم. برخی دلخوری‌ها وجود دارد که باید برطرف شود.طرح آشتی ملی یا تفاهم ملی هر چند دیرهنگام، باید مورد استقبال قرار گیرد. منتها شناخت مردم در این وسط نباید مخدوش شود و کسانی که خود مشکل ساز بوده اند، حال میدان دار آشتی شوند. سلیمی‌نمین که با روزنامه «ابتکار» گفت‌وگو کرده، آیت ا... مهدوی کنی و آیت ا... جوادی آملی را گزینه‌های مناسبی برای محوریت در آشتی ملی یا تفاهم ملی یا میانجی‌گری دانسته و می‌گوید: اینها با وجود اینکه موضع سیاسی هم داشتند، ولی مشکل ساز نبودند و مواضع منطقی داشتند.

دیدارهای متعدد موتلفه برای همگرایی

قائم‌مقام حزب موتلفه اسلامی در واکنش به طرح تشکیل هیات میانجی برای عبور از شرایط کنونی کشور اظهار کرد: بعد از انتخابات بسیاری از افراد دلسوز نظام از گروه‌های مختلف برای ایجاد وحدت و تنش‌زدایی تلاش کردند. اسدالله بادامچیان در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به پیشنهاد تشکیل هیات میانجی از سوی عسگراولادی اظهار کرد: تشکیل چنین هیاتی به معنی آن نیست که از دیگران سلب تکلیف می‌شود، بلکه گروه‌های مختلف همچنان باید به فعالیت خود برای ایجاد وحدت در جامعه ادامه دهند. قائم‌مقام حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه این حزب نیز در همین راستا برای ایجاد وحدت میان گروه‌های مختلف دیدارهای متعددی انجام داده است افزود: نمونه‌ای از ثمره بارز این تلاش‌ها را در عید سعید فطر شاهد بودید که همه گروه‌های مختلف پشت سر رهبری نماز خواندند. وی از ارائه توضیحات بیشتر در مورد اینکه این دیدارها مشخصا با چه گروه‌ها یا اشخاصی بوده است، خودداری کرد و افزود: اجازه بدهید همچنان در آرامش و سکوت خبری به فعالیتمان ادامه بدهیم.

پیشنهاد باهنر برای وحدت

نایب رییس مجلس هم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روز عید فطر گفت: این سخنان اگر چه کوتاه بود، اما در زمینه آرام شدن فضای جامعه و پرهیز از فضای تخریب‌، تهمت و تشنج کامل بود‌. به گزارش ایلنا، محمدرضا باهنر در یادداشتی در سایت شخصی‌اش اظهارکرد: بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ماه متأسفانه عده ای نتیجه انتخابات را نپسندیدند و یک دروغ بزرگ به نام (تقلب ) را منتشر کردند و هزینه‌های زیادی به نظام‌، جامعه و مردم تحمیل کردند‌. وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در چند جمله کوتاه تکلیف گروه‌های مختلف از خواص را مشخص کردند، افزود: یک نکته این است که تولیدکنندگان و طراحان این دروغ بزرگ بایستی دقیقا شناسایی شوند، محاکمه شوند و در صورت اقدام عالمانه و از روی هدف مجازات شوند و گرنه از پیشگاه ملت بزرگ ایران عذرخواهی نمایند و موضوع دیگر اینکه ناراضیانی که از این جو مسموم سوء استفاده کرده و با شرکت فعال در اغتشاشات عقده‌های خود را به ضرور برعلیه مردم به کار گرفتند که مانند گروه اول بایستی شناسایی‌، محاکمه و مجازات شوند.

باهنر در بیان نکته سوم سخنان مقام معظم رهبری تصریح کرد: افرادی که براساس هیجانات اجتماعی و بعضا ناخشنودی از نتیجه انتخابات این دروغ را باور کردند و به‌رغم حضور در بعضی صحنه‌های اعتراض عمدتا نظاره‌گر بودند، بایستی در یک برنامه نه چندان کوتاه مدت با تبیین عاقلانه و مدبرانه رسانه‌های جمعی و جلسات مختلف خانوادگی، اداری، محلی و اجتماعی تردید زدایی شوند‌. نایب رییس مجلس افزود: کسانی که معتقدند همه بایستی با یک سخنرانی یا بیانیه اعم از خواص و مردم عادی تردید‌های خود را کنار بگذارند و با صدای بلند و رسا و بعضا ملتمسانه و متضرعانه از افکار خود توبه نمایند و اگر چنین نکردند باید در دایره حذف شده‌ها قرار گیرند، در مواضع خود تجدید نظر کنند

و در ضمن تبیین مواضع معقولانه و مستدل نظام و انقلاب حداکثر بر محاکمه و مجازات گروه‌های اول و دوم اصرار نمایند و از متشنج کردن فضای فکری جامعه پرهیز نمایند و صد البته در صورت عدم اصلاح مواضع از طریق مقامات قضایی و امنیتی و فرهنگی مهار شده و از دایره تصمیم‌گیری دور شوند. باهنر با توصیه به اینکه بر همه فرهیختگان‌، دردمندان و علاقه‌مندان مدبر نظام جمهوری اسلامی فرض است که در جهت آرام کردن فضای جامعه‌، ایجاد صلح و صفا‌، تبیین عاقلانه مسائل سیاسی و تردید زدایی از افکار عمومی از همه حوزه نفوذ و آبروی خود استفاده نمایند و البته بایستی در مقابل پرخاش و هتاکی گروه فوق حفاظت شوند، تاکید کرد: صداقت در تبعیت از ولایت فقیه‌، اهمیت دادن به تمامی بخش‌های سخنان مقام معظم رهبری است و نؤمن به بعض و نکفر به بعض از هیچکس پذیرفته نیست.