دنیای اقتصاد- پیشنهاد نشست سران اروپا و آمریکا با ایران تازه‌ترین راهکاری است که از سوی محمود احمدی‌نژاد ارائه شده است؛ احمدی‌نژاد دیروز این پیشنهاد را در حاشیه جلسه هیات دولت با خبرنگاران بیان کرد؛ این پیشنهاد یکروز قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 که امروز در ژنو برگزار می‌شود،ارائه شد؛ اما احمدی‌نژاد پیشنهاد کرد که سران کشورهای عضو گروه 1+5 با ایران به مذاکره مستقیم بپردازند. آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آلمان شش کشور گروه 1+5 هستند که با ایران مذاکره هسته‌ای می‌کنند. اگر 1+5به پیشنهاد ایران پاسخ مثبت بدهند، برای اولین بار روسای جمهوری ایران و آمریکا دور یک میز می‌نشینند تا با یکدیگر مذاکره مستقیم بکنند. احمدی‌نژاد گفته است که می‌توان توافقات احتمالی نمایندگان ایران و 1+5 را هم در نشست سران مورد بررسی و تصویب قرار داد. هنوز کشورهای اروپایی و آمریکا به این پیشنهاد واکنشی نشان نداده‌اند.

احمدی نژاد در آستانه مذاکرات هسته‌ای ژنو بیان کرد:
پیشنهاد نشست با سران اروپا و آمریکا
دنیای‌اقتصاد- زهرا واعظ: یک روز قبل از نشست ۱+۵ با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای، احمدی‌نژاد به میان خبرنگاران آمد و با اعلام اینکه هیات ایرانی آمادگی دارد که از تمام پیشنهادات مثبت استقبال کند تا زمینه خوبی برای همکاری جمعی ایجاد شود، به تشریح بسته پیشنهادی ایران پرداخت و خواست سران اروپا و آمریکا با ایران به مذاکره مستقیم بپردازند.
وی گفت: برای مذاکره با 1+5 ساختاری را طراحی کرده‌ایم که مذاکره سران 1+5 با ایران نیز در آن گنجانده شده است. این برای
اولین بار است که احمدی‌نژاد پیشنهاد مذاکره مستقیم هسته‌ای با گروه ۱+۵ را ارائه می‌دهد. وی در عین حال پیشنهاد کرد مصوبات نمایندگان ۱+۵ در مجمع سران به تصویب برسد. احمدی‌نژاد با بیان اینکه ایران خود را برای هر شرایطی مهیا کرده است، این نشست را یک آزمایشگاه برای بررسی میزان صداقت و پایبندی برخی از کشورها به قانون و عدالت عنوان کرد و از سویی دیگر آن‌ را یک فرصت استثنایی برای یکی دو کشور اروپایی و دولت آمریکا دانست تا بتوانند شرایط خود را در دنیا تغییر بدهند. رییس‌جمهور گفت: یکی از موضوعاتی که در دستور کار این مذاکرات قرار دارد، این است که ما سوخت لازم را برای رآکتور تهران تهیه کنیم و من در نیویورک نیز اعلام کردم که ما احتیاج به سوخت ‌٧٥/١٩ غنی شده داریم.
ما این مساله را اعلام کرده و پیشنهاد داده‌ایم که هرکس آمادگی داشته باشد ما این مواد را از آنها می‌خریم. البته طبق قاعده و حاضریم مواد ‌٥/٣درصدی بدهیم و آنها این مواد را غنی کنند و ‌٧٥/١٩درصدی به ما تحویل بدهند. وی ادامه داد: البته برخی از کشورها به صورت جمعی و فردی در این ارتباط پیشنهاداتی را داده‌اند، ولی با این حال روز پنجشنبه(امروز) این موضوع هم باز روی میز است و اعلام کرده‌ایم که کارشناسان هسته‌ای ما آمادگی دارند که با کشورهایی که در این زمینه پیشنهادات و آمادگی تامین سوخت ما را دارند مذاکره کنند و کار کارشناسی انجام دهند. رییس‌جمهور ادامه داد: ما روز پنجشنبه (امروز) براساس یک برنامه منسجم و قوی و با راهکارهای اجرایی و ساختارهای اجرایی مشخص در مذاکرات شرکت می‌کنیم و هیات ایرانی آمادگی دارد که از تمام پیشنهادات مثبت استقبال کند تا زمینه خوبی برای همکاری جمعی ایجاد شود.
فرصت استثنایی
وی گفت: ‌ما بسته پیشنهادی خود را ارائه داده‌ایم و این جلسه یک آزمایشگاه برای بررسی میزان صداقت و پایبندی برخی از کشورها به قانون و عدالت و نیز آزمایشگاهی برای نشان دادن اراده برخی از دولت‌ها برای بحث پیگیری شعار تغییر است. بالاتر از آن؛ یک فرصت استثنایی است برای یکی دو کشور اروپایی و دولت آمریکا که شرایط خود را در دنیا تغییر بدهند. وی ادامه داد: ‌ما خود را برای هر شرایطی آماده کرده‌ایم؛ در طول تاریخ ملت ایران به خوبی یاد گرفته که روی پای خود بایستد و هر شرایطی را به نفع خود تغییر دهد، آنها هر سیاستی را دنبال کنند، ما آسیبی نمی‌بینیم.
تشکیل مجمع سران برای مذاکرات
رییس‌جمهور افزود: پیشنهاد دادیم که با توجه به بسته‌ پیشنهادی سه کمیته‌ تخصصی تشکیل شود و ‌یک شورای نمایندگی و مجمع سران کشورها. کمیته‌های تخصصی در ابتدا با حضور نمایندگان کشورها برگزار می‌شود و پیشنهادات را بررسی می‌کنند. بعد از آن مجمع نمایندگان تشکیل شود و هر کدام از پیشنهادات که مجمع نمایندگان تصویب کردند در مجمع سران نیز مطرح شود و سران آن را تصویب کنند. وی خاطرنشان کرد: ما در واقع دارای یک برنامه‌ منسجم و قوی با راهکار اجرایی و ساختار اجرایی مشخص هستیم و در مذاکرات بر این اساس شرکت می‌کنیم. هیات ایرانی آمادگی دارد از تمام پیشنهادات مثبت استقبال کند و این‌که یک زمینه‌ خوبی برای همکاری جمعی سازمان داده شود.
برای ایران تعیین تکلیف نکنند
وی با بیان اینکه این دوران گذشته است که عده‌ای بخواهند برای دیگر کشورها تصمیم بگیرند، یادآور شد: ‌ما خودمان اعلام کردیم که آژانس می‌تواند بیاید و فعالیت‌ها را بازرسی و بر آن نظارت کند؛ در واقع آنها چه کاره هستند که برای آژانس و ایران می‌خواهند تعیین تکلیف کنند و بگویند ایران و آژانس این کار را بکنند و نکنند. وی در ادامه به صحبت‌های اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز اشاره کرد و گفت: رییس‌جمهور آمریکا در صحبت‌های خود تعهد سنگینی را به جامعه بین‌الملل داد که این اتفاقات تکرار نشود. در واقع کار زشت دولت‌های قبلی آمریکا را تکرار نکند؛ این عدم تکرار به ترمیم وجهه آمریکا کمک می‌کند. آنها باید رفتارهای گذشته را تکرار نکنند.
واگذاری مخابرات به نفع ملت ایران انجام شد
وی افزود: در سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی چند بخش مشخص داریم که یکی از بخش‌های آن واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی است. این واگذاری به سرعت در حال انجام است. مثل واگذاری مخابرات که چند روز پیش انجام شد. کار بزرگ و دقیقی بود که طبق قانون و به نفع ملت ایران انجام شد و بزرگترین واگذاری بود. تعجب می‌کنم که برخی که در گذشته برای این واگذاری‌ها پافشاری می‌کردند، اکنون ناراحت هستند. ما باید این واگذاری‌ها را انجام دهیم، البته این بخشی از کار است.
پاسخ به خبرنگاران
احمدی‌نژاد پس از آنکه به ارائه توضیحات لازم درباره بسته پیشنهادی ایران پرداخت، در پایان به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به دنیای اقتصاد درباره زمان معرفی وزیران پیشنهادی باقیمانده به مجلس و اینکه آیا تغییری در نام آنها ایجاد خواهد شد یا خیر فقط به گفتن جمله «یک نفر به آنها اضافه خواهد شد»، بسنده کرد. خبرنگاری پرسید: ارزیابی شما از طرح آقای هاشمی برای ایجاد تفاهم ملی چیست؟ رییس‌جمهور پاسخ داد: من چنین چیزی نشنیده‌ام. همان خبرنگار گفت: همان طرحی که آقای هاشمی در خبرگان مطرح کردند برای برون‌رفت از وضعیت فعلی بود. احمدی‌نژاد نیز به شوخی پرسید: منظورتان نحوه‌ بیرون رفتن از مجلس خبرگان است وقتی که جلسه تمام می‌شود؟
وضعیت موجود چه مشکلی دارد؟
این بار خبرنگاران با هم گفتند: ایشان خبر از تدوین طرحی در ارتباط با برون‌رفت از وضعیت فعلی کشور ارائه داده‌اند. احمدی‌نژاد هم پرسید: وضعیت موجود چه مشکلی دارد؟ خبرنگاری گفت: ایشان (هاشمی) باید توضیح بدهند. احمدی‌نژاد پاسخ داد: چرا از من می‌پرسید، از خود ایشان در این ارتباط بپرسید. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر حضورش به صورت مرتب در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از هفته آینده باز هم با خنده گفت: من چنین خبری را نشنیده‌ام. خبرنگاری پرسید: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش بدون وزیر اداره می‌شود. چه موقع وزیر آموزش و پرورش معرفی خواهد شد؟ رییس‌جمهور پاسخ داد: این وزارتخانه در حال حاضر در حال انجام کارهای خود است. خبرنگار ایسنا پرسید: برنامه پنجم توسعه چه موقع به مجلس شورای اسلامی از سوی دولت ارائه می‌شود؟ احمدی‌نژاد پاسخ داد: این برنامه نهایی شده در حال ویرایش نهایی است و در آینده‌ای نزدیک به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «هند اعلام کرده که حاضر است به مذاکرات خط لوله‌ صلح بپیوندد»، گفت: ‌ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. خبرنگاری پرسید: آقای محسن رضایی در طرحی پیشنهاد داده که دولت در موضوع انتخابات دخالت نکند، نظر شما در این ارتباط چیست؟ رییس‌جمهور پاسخ داد: کشور ما آزاد است و افراد می‌توانند اظهارنظرها و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و دلیل ندارد که هر کسی حرفی زد من در مورد صحبت او اظهارنظر کنم. همان‌طور که گفتم افراد آزادند که دیدگاه‌های خود را مطرح کنند. وی درباره این‌که سخنگوی دولت چه موقع معرفی خواهد شد نیز گفت: به زودی سخنگو معرفی خواهد شد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که‌ شیرین‌ترین و جذاب‌ترین قسمت سفر شما به نیویورک چیست؟ گفت‌: گفت‌وگو با خبرنگاران. خبرنگاری پرسید: لایحه متمم بنزین چه موقع به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد؟ احمدی‌نژاد پاسخ داد: با توجه به شکلی که قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی تصویب و تغییرات اساسی که ایجاد شد، ما باید متمم بدهیم و البته در این ارتباط منتظر نهایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس و تصویب آن در مجلس هستیم تا براساس خروجی مجلس در ارتباط با این لایحه متمم را ارائه دهیم.

اقتصاد کشور عادی است
احمدی نژاد درباره اوضاع اقتصادی کشور گفت: به نظر می‌رسد که برخی به دنبال این هستند که در چرخه اقتصاد کشور ما مشکلاتی را ایجاد کنند و با فضاسازی روانی و برخی از شایعات بازار را دچار آشفتگی کنند. به ملت ایران از همین جا اعلام می‌کنیم؛ ما هیچ موضوع غیرعادی در بازار اقتصادمان نداریم. ولی متاسفانه می‌بینیم که با طرح برخی خبرهای دروغین در بازار آشفتگی ایجاد می‌کنند. هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد ما نیفتاده است.

در حاشیه جلسه هیات دولت
ثمره هاشمی: سیستم نهاد ریاست‌جمهوری در حال تغییر است

مجتبی ثمره‌هاشمی، دستیار ارشد رییس‌جمهور درباره انتخاب معاون اجرایی رییس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت تصریح کرد: سیستم نهاد ریاست‌جمهوری در حال تغییر است و پس از نهایی شدن درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود. وی درباره سفرهای استانی گفت: ‌تلاش دولت این است که حتی‌المقدور اولین سفر استانی در مهرماه انجام شود.
وی تصریح کرد: ‌هنوز شیوه سفرهای استانی دولت در دوره جدید نهایی نشده است، ولی تلاش این است که در این دوره نحوه رسیدگی به مطالبات مردم کیفی تر شده و تمرکز بیشتری در این سفرها صورت خواهد گرفت. خبرنگاری از دستیار ارشد رییس‌جمهور درباره مهمترین دستاورد سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک سوال کرد که وی پاسخ داد در این سفر تمرکز بر روی گفت‌وگو با رسانه‌ها بود تا فضاسازی‌های منفی علیه جمهوری اسلامی مرتفع شود.
سعیدلو: سرپرستی نهاد ریاست‌جمهوری به دلیل حجم کار به مشایی داده شد
علی سعیدلو، رییس سازمان تربیت بدنی در حاشیه جلسه دولت گفت که معاونت پشتیبانی و اداری مالی نهاد ریاست‌جمهوری به سرپرست نهاد منتقل می‌شود. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش اختیارات رییس دفتر رییس‌جمهور افزود: یک معاونت حقوقی بود که آثارش (اختیارش) برای مجوز و امضاها مخصوصا در حوزه اداری و مالی بود که معاونت پشتیبانی و اداری مالی به سرپرست منتقل می‌شود تا موافقت‌نامه‌های مربوط به اعتبارات نهاد را امضا و بر هزینه‌ها، همچنین مسائل نیروی انسانی آن نظارت کند. وی افزود: در نهاد (ریاست‌جمهوری)، معاونت‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها معاونت اجرایی بوده، اما سرپرستی نهاد از نظر اداره حقوقی قبل از دوره ما زیر نظر معاونت اول بود، در دوره ما زیر نظر معاونت اجرایی بود و حالا به دلیل حجم کار و گستردگی آن به رییس دفتر محترم داده شده است.
وزیر دادگستری: برگزاری علنی دادگاه متهمان حوادث بازداشتگاه‌ها

وزیر دادگستری گفت: قرار است دادگاه متهمان حوادث بازداشتگاه‌ها به‌طور علنی برگزار شود. مرتضی بختیاری در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس اخبار منتشر شده قرار است روند رسیدگی به این پرونده‌ها ادامه یابد. وی گفت: حکم تعدادی از این افراد نیز صادر شده است. وزیر دادگستری در پاسخ به پرسشی در خصوص شکایت مربوط به بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر گفت: هیاتی که از سوی رییس قوه قضاییه تعیین شده با قوت در حال پی‌گیری موضوعات است.
مشایی: وزیران پیشنهادی تغییر نمی‌کنند
اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر رییس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه علی‌آبادی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نخواهد شد، در خصوص انتصاب سخنگوی جدید دولت نیز گفت: هنوز برای این کار رییس‌‌جمهور کسی را انتخاب نکرده است. وی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تفکیک معاونت حقوقی و پارلمانی رییس جمهور، اظهار کرد: احتمال این کار از گذشته تاکنون وجود داشته است. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان بسته شدن پرونده تغییرات در معاونت‌های ریاست‌‌جمهوری افزود: این مساله زمان مشخصی ندارد و شخص رییس‌‌جمهور درباره آن تصمیم‌‌گیری می‌‌کند. مشایی همچنین درباره معرفی سه وزیر باقیمانده به مجلس شورای اسلامی گفت:‌ تا جایی که بنده اطلاع دارم وزیران همان افراد معرفی شده هستند و نکته جدیدی نشنیده‌‌ام و وزیر پیشنهادی رفاه نیز به محض آنکه رییس‌ جمهور به نتیجه ‌ای درباره آن برسد، به همراه دو وزیر دیگر به مجلس معرفی می‌شود.
وزیر کار: مخالف بازنگری مجدد دستمزد کارگران در سال ۸۸ نیستیم
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار و امور اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: در صورت توافق نمایندگان کارگران و کارفرمایان، مخالف بازنگری مجدد در دستمزدهای کارگران در سال 88 نیستیم. وی افزود: اگر بدنه کارگری و کارفرمایی کشور با یکدیگر در مورد بازنگری در دستمزدهای کارگری سال 88 به توافق برسند، ما نیز با این موضوع مخالفتی نداریم. به گفته وی، تعیین حداقل دستمزدهای کارگران هر سال با توافق سه‌جانبه بخش کارگری، کارفرمایی و دولتی انجام می‌شود.
وزیر اطلاعات: ۱۴ نفر از گروهک تروریستی وهابی بازداشت شدند

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به دستگیری 14 نفر از گروهک تروریستی و معدوم شدن 4 نفر از این گروهک گفت: این گروهک تروریستی وابسته به وهابیون و القاعده بودند. وی در پاسخ به سوالی درباره حوادث تروریستی کردستان گفت: تروریست‌ها با هماهنگی سازمان‌های اطلاعاتی بیگانه به دنبال بر هم زدن ثبات منطقه و امنیت خوبی که به خصوص پس از سفر مقام معظم رهبری به وجود آمده بود، بودند. وی افزود: نوع ترور‌های اخیر نیز گویای همین موضوع بود، چرا که هم دو تن از علمای اهل تسنن و هم دو نفر از قضات شیعه را ترور کردند که البته با شناسایی انجام شده تقریبا آن تیم دستگیر شد.
وزیر راه: ایلخانی را به دلیل موضوع بوئینگ آمریکایی برکنار کردم
حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری در پاسخ به سوال ایلنا، درباره موضع‌گیری‌اش در خصوص خرید بوئینگ از آمریکا و انتشار خبر خرید چند فروند هواپیمای بوئینگ توسط سرپرست سازمان هواپیمایی گفت: به خاطر همین وی را برکنار کردم. به گزارش ایلنا، بهبهانی در جمع خبرنگاران افزود: وقتی 50 فروند هواپیمای بوئینگ دست دوم داریم، نمی‌خواهیم بوئینگ بخریم. بهبهانی همچنین درباره خرید هواپیماهای جدید نیز اظهار داشت: اگر درباره‌اش صحبت کنم، کار را خراب کرده‌ام. وزیر راه و ترابری همچنین درباره تکلیف آزاد راه تهران-شمال افزود: با توجه به این که بخشی که در دست فرانسوی‌هاست کمی اذیت کرده‌اند، مشغول صحبت هستیم تا کارهای مربوطه انجام شود. وی با بیان این که کارهای اجرایی فاز2 هنوز شروع نشده است، ادامه داد: برای انقلاب ریلی برنامه داریم و در حال ادامه هستیم تا بتوانیم سالانه هزار و 200 کیلومتر ریل بسازیم. بهبهانی در ادامه در پاسخ به اصرار خبرنگاران در خصوص تغییر رییس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تکلیف ایشان در روز یکشنبه آینده در هیات دولت مشخص خواهد شد.وی با طفره رفتن در خصوص وضعیت پذیرش یا عدم پذیرش پست قائم مقامی وزارت راه‌وترابری از سوی پرویز فتاح، درباره افزایش یک‌باره قیمت بلیت هواپیما و قطار گفت: بلیت که مجانی است!! گفتنی است، طی چند روز گذشته شرکت رجا به بهانه تشویق بخش خصوصی به حضور در بخش ریلی قیمت بلیت را افزایش داده است. به گونه‌ای که برای نمونه قیمت بلیت قطار برای تهران- مشهد از 7هزار و 800 تومان به بیش از 18هزار تومان رسیده است.
عکس: ایسنا