جلیلی: ایران با نگاه مثبت وارد مذاکرات هسته‌ای می‌شود

عکس: خبرگزاری مهر، سجاد صفری

معاون وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات شرکت می‌کند. دومین مواجهه ایران و ۱+۵ در ژنو

جلیلی: با نگاهی مثبت به مذاکرات وارد می‌شویم

سولانا: از ایران تضمین می‌خواهیم

دنیای‌اقتصاد- ساعت ۱۰ امروز به وقت ژنو، دومین مواجهه رسمی‌نمایندگان ایران و اعضای گروه ۱+۵ در این شهر برای مذاکره تعین می‌یابد. سعید جلیلی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران پیش از عزیمت به ژنو گفته است که ایران با نگاهی مثبت به مذاکرات با ۱+۵ بر سر بسته پیشنهادی وارد می‌شود، این در حالی است که به گفته خاویر سولانا، سرپرست تیم مذاکره‌کننده این گروه، قدرت‌های غربی در نشست روز پنج‌شنبه خواستار ضمانت‌های قاطعانه از ایران مبنی بر این که برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است، خواهند شد. اگرچه به نظر می‌رسد، هریک از دو تیم مذاکره‌کننده برنامه‌ها و اهداف خاص خود را فارغ از برنامه طرف مقابل پی می‌گیرد و بر آن اصرار دارد؛ اما تازه‌ترین اظهارات سولانا آشکار می‌کند که غرب از موضع ضرورت تعلیق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران عقب‌نشینی کرده و در حال حاضر به دریافت تضمین از مقام‌های تهران برای برنامه هسته‌ای ایران رضایت داده است. پیش از این و طی هفته‌های گذشته مقام‌های ارشد ایران همواره تاکید کرده‌اند که درباره تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود با هیچ کشوری مذاکره نخواهند کرد. در همین حال، همه طرف‌های مقابل به غیر از روسیه نیز بر این باور بودند که بسته پیشنهادی ایران به دلیل این که به مساله هسته‌ای تهران نمی‌پردازد، بستر مناسبی برای مذاکره نیست.

به گزارش ایسنا، خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا روز سه‌شنبه با اشاره به نشست روز پنج‌شنبه که قرار است در ژنو با حضور جلیلی و نمایندگان آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان تشکیل شود، گفت: قدرت‌های غربی در نشست روز پنج‌شنبه خواستار ضمانت‌های قاطعانه از ایران مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است، خواهند شد. امید من این است که ما بتوانیم تعامل برقرار کنیم تا از ایران تضمین‌هایی را دریافت کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا که این اظهارات را در حاشیه گفت‌وگوهای بین وزرای دفاع اتحادیه اروپا در گوتنبرگ در جنوب سوئد می‌گفت، افزود: در حال حاضر ما تضمین‌هایی بی‌طرفانه درباره اینکه این پروژه صرفا صلح‌آمیز است به دست نیاورده‌ایم. من فکر نمی‌کنم این کار راحتی باشد؛ اما به تلاش‌هایمان ادامه خواهیم داد.

وی گفت که اگرچه اقدامات اخیر ایران به این مفهوم است که مذاکرات روز پنج‌شنبه در فضایی متفاوت برگزار خواهد شد، اکنون زمان مناسبی برای گفت‌وگو درباره تحریم‌ها نیست. این مساله در روزهای اخیر آهنگ گرفته است؛ اما ما در اتحادیه اروپا مایلیم شاهد حل آن به صورت دیپلماتیک و سیاسی باشیم.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز صبح پیش از ترک تهران به مقصد ژنو گفت: ایران با نگاهی مثبت به مذاکرات با ۱+۵ بر سر بسته پیشنهادی وارد می‌شود. به گزارش ایسنا، جلیلی که در راس هیاتی سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی به مدت سه روز به ژنو رفت، اظهار کرد: ما امروز با یک نگاه مثبت و با حسن نیت وارد گفت‌وگوها خواهیم شد. وی تاکید کرد: نگاه ایران راهبردی، ‌درازمدت و مبتنی بر همکاری است. وی با اشاره به اقتدار، توانایی‌ها و ظرفیت‌های ایران اظهار کرد: این اقتدار فرصتی برای ثبات، ‌امنیت و توسعه‌ همکاری‌ها است؛ همکاری‌هایی که مبتنی بر صلح، عدالت و در جهت پیشرفت ملت‌ها است. دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: فکر می‌کنم ظرفیت‌های امروز منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و توانایی‌هایی که امروز برای همکاری در عرصه‌های مختلف بین‌المللی‌، ‌مسائل اقتصادی و موضوعات دیگری که نگرانی مشترک جامعه‌ بشری است، ظرفیت‌هایی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. ‌امروز همان‌طور که دنیا شاهد بود، ایران با پشتوانه عظیم مردمی و با تکیه بر حقوق خود آمادگی دارد این همکاری‌ها را شکل دهد.

وی با اشاره به بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که روز گذشته درباره حمایت از فعالیت‌ها و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران صادر شد، گفت:‌ همان‌طور که دیدید این پشتوانه‌ مردمی مبتنی بر همان چیزی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری به بهترین شکل صورت گرفت و ایران اقتدار خود را بیش از پیش امروز نشان می‌دهد و از این منظر ما وارد گفت‌وگوها می‌شویم.

جلیلی خاطرنشان کرد: همان‌طور که در بیانیه مجلس روز گذشته ذکر شد این گفت‌وگوها یک آزمون و فرصتی است برای کشورهای ۱+۵ و ما با نگاه مثبت وارد این گفت‌وگوها می‌شویم؛ البته روند گفت‌وگوها به نوع تعاملی که با این نگاه مثبت ایران صورت می‌گیرد، بستگی دارد. بر اساس این گزارش، ایران و غرب، هر یک تاکنون دو بسته پیشنهادی به یکدیگر ارائه کرده‌اند. گروه ۱+۵ در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ دو بسته پیشنهادی به ایران ارائه کرد که حاوی مشوق‌های امنیتی و اقتصادی به منظور متقاعد کردن مقام‌های تهران به توقف غنی‌سازی اورانیوم بود. ایران نیز در خرداد سال گذشته یک بسته پیشنهادی به گروه یاد شده ارائه کرده بود که در ۱۸ شهریور سال جاری نسخه به روز شده آن را دوباره به کشور‌های یاد شده پیشنهاد داد. قرار بر این بود که در مذاکرات تابستان سال گذشته ایران و ۱+۵، دو طرف درباره دستور‌العملی برای مذاکرات اصلی گفت و گو کنند و به نتیجه برسند؛ اما به دلایل مختلف از جمله تغییر دولت در آمریکا، بحران قفقاز و اختلاف در گروه ۱+۵ مذاکرات ژنو از سوی دو طرف پی گرفته نشد. اینک اما تازه‌ترین متن بسته پیشنهادی ایران در سه محور سیاسی ـ امنیتی، بین‌المللی و اقتصادی ارائه شده است. در این بسته آمده است: همان‌طور که در بسته پیشنهادی سال گذشته نیز تاکید شد جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که درس گرفتن از خطاهای گذشته و اصرار نکردن بر مسیرهای بی‌نتیجه و بن‌بست، شرط ضروری موفقیت در مذاکرات فرارو بوده از این رو التزام همه طرف‌های درگیر اولا به تدوین چارچوب نوینی از تعاملات در سطح بین‌المللی که به دور از اشتباه‌های گذشته باشد و ثانیا ابراز حسن نیت همه طرف‌ها در قول و عمل در پایبندی به احترام متقابل عدالت و قانون می‌تواند مرحله جدیدی از مذاکرات برای تحقق همکاری‌های بلندمدت در جهت تحکیم صلح و امنیت پایدار در منطقه و جهان را در پی داشته باشد. در بخش دیگری از این بسته آمده است: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ورود به مذاکرات همه جانبه، فراگیر و سازنده با هدف دستیابی به چارچوب مشخص همکاری‌ها از طریق التزام همه طرف‌ها به تعهدات دسته جمعی اعلام داشته و آینده‌ای عاری از بی‌عدالتی و توام با رفاه و پیشرفت و به دور از استانداردهای دوگانه را برای ملت‌های منطقه و جهان در پرتو این همکاری‌ها پیش‌بینی می‌کند.

کسانی که پشت میز مذاکره می‌نشینند

اسامی هیات ایرانی و نمایندگان کشورهای ۱+۵ که قرار است در مذاکرات امروز در ژنو شرکت کنند، اعلام شد. به گزارش ایسنا، در مذاکرات امروز علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، حمیدرضا عسگری،‌ مشاور حقوقی وزارت خارجه و مشاور حقوقی رییس سازمان انرژی اتمی که به تازگی به این سمت منصوب شده است، محمد‌هادی زاهدی‌وفا، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی، سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران را همراهی می‌کنند. احتمالا مهدی صفری، معاون وزیر خارجه‌ نیز به هیات مذاکره‌کننده‌ ایرانی در ژنو می‌پیوندد. برخلاف مذاکرات سال قبل که میان ایران و ۱+۵ برگزار شده است، این بار ایران در چارچوب و بر اساس محورهای مورد اشاره در بسته پیشنهادی‌اش هیاتی سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی را به سرپرستی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی راهی این دور از مذاکرات کرده است. اما در آن سوی میز، ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا به عنوان نماینده کاخ سفید در این نشست شرکت می‌کند. هی یافی، معاون وزیر خارجه چین نماینده پکن در مذاکرات ژنو است. نماینده مسکو در این گفت‌وگوها سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه است. انگلیس نیز مارک لیال گرانت، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه‌اش را به این مذاکرات می‌فرستد. ژاک اودیبر مدیر‌کل امور سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه نمایندگی‌ پاریس در مذاکرات با ایران را بر عهده دارد. آلمان نیز فولکر اشتانسل مدیرکل امور سیاسی وزارت خارجه خود را به عنوان نماینده برلن به مذاکرات ژنو می‌فرستد. و سرانجام، خاویر سولانا، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا که از ۱۹۹۹ در این سمت است و تاکنون هماهنگ‌کننده مذاکرات میان ایران و ۱+۵ بوده است در این مذاکرات از سوی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند. رابرت کوپر، مدیر‌کل امور خارجی و سیاسی- نظامی شورای اتحادیه اروپا نیز به همراه سولانا در این مذاکرات حضور دارد. وی از سال ۱۹۷۰ به وزارت خارجه انگلیس پیوسته و در پست‌هایی در نیویورک، توکیو، بروکسل و بن مشغول به کار بوده است. او همچنین رییس اداره برنامه‌ریزی کارکنان، مدیرکل آسیا در وزارت خارجه انگلیس و معاون وزیر دفاع بوده است. در همین حال به گزارش خبرگزاری آلمان، یوکیا آمانو که از ماه دسامبر فعالیت خود را به‌عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز می‌کند، نیز در مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی شرکت خواهد کرد.

عکس: AFP