دنیای اقتصاد- رییس مجلس در پاسخ به تذکر یک نماینده اعلام کرده که موضوع مطابقت واگذاری سهام مخابرات به تعاونی سپاه با اصل۴۴ در کمیسیون ویژه اصل۴۴ بررسی خواهد شد. همزمان، الیاس نادران به عنوان عضو این کمیسیون، نحوه واگذاری سهام مخابرات را نوعی جیب به جیب شدن توصیف کرد و با بیان اینکه فضای واگذاری‌ها به هیچ عنوان رقابتی نیست، این موضوع را انحراف از سیاست‌های اصل۴۴ دانست. واکنش مجلس به نحوه واگذاری مخابرات

لاریجانی: تعاون سپاه خریدار سهام مخابرات است نه خود سپاه

نادران: وزیر اقتصاد را به مجلس احضار می‌کنیم

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: خلاف قانونی صورت نگرفته است اما با روح سیاست‌های اصل ۴۴ تطابق ندارد.

با این حال نمی‌توان معامله را بر هم زد... کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد باید شکایت کند، وگرنه مجلس که نمی‌تواند کاسه داغ‌تر از آش شود. این جملات را اعضای کمیسیون صنایع و بررسی اصل ۴۴ قانون اساسی در واکنش به واگذاری بیش از ۵۰‌درصد از سهام شرکت مخابرات به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین (شرکت شبه‌دولتی وابسته به سپاه) که در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی صورت گرفته، مطرح کردند.

در این میان تنها الیاس نادران است که قصد دارد برای آنچه آن را انحراف کامل از سیاست‌های اصل ۴۴ خوانده، وزیر اقتصاد را به مجلس بکشاند. اعتراض رسمی ‌مجلس به این نحوه واگذاری که به گفته منتقدان به جای خصوصی‌سازی واقعی به کنسرسیومی‌ شبه‌دولتی و وابسته به سپاه واگذار شده است، تنها در تذکر مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان و عضو فراکسیون اقلیت نمود پیدا کرد و البته با واکنش تامل‌برانگیز علی لاریجانی مواجه شد. رییسی که در قامت ریاست قوه مقننه بارها از خصوصی‌سازی در دولت نهم و واگذاری‌های شبه‌دولتی که در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی انجام گرفته انتقاد کرده و همواره تاکید داشت که باید کارها را «واقعا» به دست مردم سپرد تا اقتصاد شکوفا شود. این بار اما لاریجانی نوع دیگری به انتقادهای مطرح درباره کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین پاسخ گفت. کواکبیان با استناد به اصل ۴۴ قانون اساسی معامله انجام گرفته در بورس را شبه‌دولتی خواند و گفت که بعضا گفته می‌شود که این سهام را عزیزان سپاه خریده‌اند، در حالی‌که سپاه در کارهای اقتصادی نباید باشد. لذا حتما کمیسیون اصل ۴۴ مجلس در این زمینه دست داشته باشد. لاریجانی اما به این نکته بسنده کرد که این معامله توسط سپاه صورت نگرفته بلکه تعاونی سپاه بوده که بخش بازنشستگی و این گونه امور سپاه را دنبال می‌کند.

لاریجانی در توضیح بیشتر اضافه کرد که اما در مورد این‌که با قانون اصل ۴۴ تطبیق می‌کند یا نه، کمیسیون ویژه این امر، این موضوع را پیگیری می‌کند و از آقای فولادگر هم خواسته شده که اگر نقایصی در قانون وجود دارد که این مشکلات را به وجود می‌آورد، آن را جبران کند.

وزیر اقتصاد را احضار می‌کنیم

در این میان الیاس نادران نماینده تهران با تاکید بر اینکه نحوه واگذاری سهام مخابرات به هیچ عنوان خصوصی‌سازی نبود، گفت: نحوه واگذاری سهام مخابرات به نوعی جیب به جیب شدن سهام این شرکت بود. وی با انتقاد از واگذاری بیش از ۵۰‌درصد سهام مخابرات در بورس گفت: این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نبود و بورس می‌توانست این کار را از بلوک‌های کوچک‌تر آغاز کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به صراحت سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد رقابتی بودن شرایط واگذاری‌ها گفت: متاسفانه فضای واگذاری‌ها به هیچ عنوان رقابتی نیست و این موضوع انحراف از سیاست‌های اصل ۴۴ است. نادران در گفت‌وگو با سایت فردا گفت: در این باره از وزیر اقتصاد سوال می‌کنم و او را به مجلس احضار می‌کنیم.

نامه بی‌جواب نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه

معامله انجام گرفته که از آن به عنوان بزرگترین معامله بورس یاد می‌کنند، پیش از آن که عملیاتی شود، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه را وادار کرده بود تا با استفاده از نظر کارشناسان مخابرات ده روز پیش نامه‌ای را به وزیر صنایع یعنی علی‌اکبر محرابیان و رییس سازمان خصوصی‌سازی بنویسد محمدحسین فرهنگی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اعلام این خبر به دنیای اقتصاد درباره محتوای نامه خود به محرابیان و سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت که در نامه خود مواردی را از جمله قیمت‌گذاری، بلوک‌بندی، شائبه‌هایی که درباره دخالت خود بازنشستگان مخابرات در این معامله وجود داشت گوشزد کردم، اما به‌رغم اینها و بدون این که پاسخی برای نامه دریافت شود معامله انجام شد. وی در ادامه گفت که ایراد کلی که به این معامله وارد است، این است که اساسا آیا سازمان‌های وابسته به دولت می‌توانند در این دست از معاملات شرکت کنند یا خیر که در حال حاضر قانون نسبت به این موضوع ساکت است.

روح قانون دیده نشده است!

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و رییس کمیسیون بررسی ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی در گفت‌و‌گوی خود با دنیای‌اقتصاد به نوعی پاسخ فرهنگی را داد و تاکید کرد که خلاف قانونی انجام نشده، اما این موضوع در کنار مواردی که به واگذاری‌های شبه‌دولتی پرداخته شده، در کمیسیون اصل ۴۴ تحت بررسی است و در گزارشی که آخر مهر یا آبان ماه تهیه می‌شود، به این موضوع هم پرداخته خواهد شد. به گفته فولادگر، همه موسسات عمومی‌ غیردولتی می‌توانند تا سقف ۴۰‌درصد به عنوان خریدار شرکت کنند، اما برنده این معامله در قالب موسسه عمومی‌ غیردولتی نبوده و به صورت کنسرسیوم شرکت کرده که منع قانونی ندارد، اما این که این نحوه واگذاری با روح قانون سازگار است یا خیر، در دست بررسی در کمیسیون است.

واکنش عضو کمیسیون صنایع

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، دیگر عضو کمیسیون صنایع و اصل ۴۴ هم در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد از بررسی نحوه کنار رفتن کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد تنها رقیب توسعه اعتماد مبین به دلیل رد صلاحیت امنیتی در کمیسیون صنایع خبر داد و گفت که باید مشخص شود که چرا این کنسرسیوم در لحظات آخر کنار گذاشته شده اشت.

سه سوال انصاری

جمشید انصاری، نماینده زنجان و از اعضای اقلیت سه نکته را درباره معامله انجام گرفته در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد یادآور شد و اظهار داشت: نکته اول این است که آیا ورود موسسات عمومی ‌غیردولتی یعنی بخش عمومی‌ که دولتی نیست، اما خصوصی هم نیست، به امر خرید سهام در اجرای اصل ۴۴ قانونی است یا خیر ؟ وی ادامه داد: آیا این کار به لحاظ منطق خصوصی‌سازی درست است یا خیر که درست نیست. وی در بیان نکته سوم هم اضافه کرد اینکه آیا در این فرآیند واگذاری قانون به درستی رعایت شده یا خیر، نیازمند بررسی است. باید بررسی شود که شرکت مزبور از چرخه رقابت کنار گذاشته شده یا بنا به مصلحت‌اندیشی حذف شده است که در‌ این‌باره شرکت باید شکایت کند، وگرنه مجلس که نمی‌تواند کاسه داغ‌تر از آش شود.

بیانیه شرکت پیشگامان کویر یزد

شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد از آنچه در خصوص ابهامات مزایده مطرح می‌کنند تبری می‌جوید و هیچ اعتراضی ندارد

روابط عمومی شرکت پیشگامان کویر یزد به عنوان تنها مشتری خصوصی خریدار مخابرات که صلاحیتش برای حضور در معامله در آخرین ساعات رد شد، درباره معامله سهام معاملات در بورس بیانیه‌ای را به این شرح صادر کرد: روز دوشنبه اتفاق نادری در حوزه اقتصاد ایران رقم خورد. بزرگ‌ترین معامله در بورس ایران با ارائه بخشی از سهام شرکت سهامی مخابرات ایران، فصل نوینی را در این بخش آغاز کرد. خوشبختانه این رخداد در آغاز دهه چهارم انقلاب شکوهمند ایران اسلامی نشان از اثبات دوباره توانمندی کشورمان در حوزه‌های مختلف است. مهم‌ترین نکته این رخداد، اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای تبعیت از مقام عظمای ولایت مبنی‌بر واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی می‌باشد و جای بسی خوشحالی است که این اتفاق با محوریت حوزه ارتباطات ایران رقم می‌خورد؛ چراکه این مساله نوید بخش آینده‌ای تاثیرگذار برای ارتباطات ایران است.بی‌شک مدیران و پرسنل شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد به عنوان یک نهاد تعاونی و مردمی بر خود افتخار می‌کنند که توانستند به‌رغم حضور قدرتمند و مهم در بخش‌های مختلف و متنوع حوزه ارتباطات و مخابرات ایران اسلامی به عنوان یکی از رقبای مهم و تاثیرگذار در این ماراتن اقتصادی حضور داشته باشند، هرچند شرایط حضور تا آخرین مرحله این حادثه تاریخی را نیافتند.ذکر این نکته ضروری است که این مهم جز با ادامه حمایت بخش تعاونی و تدبیر راهکارهای قانونی لازم دست نیافتنی جلوه می‌کند. شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد ضمن تبریک به کنسرسیوم «توسعه اعتماد مبین» به عنوان برنده بزرگ‌ترین مزایده بورس ایران اعلام می‌دارد با توجه به نقش حیاتی ارتباطات و مخابرات در پیشرفت کشور امیدوار است این گروه علاوه‌بر دستیابی به اهداف خود، با ایجاد بستر مناسب برای اپراتورها و دیگر فعالان عرصه مخابرات و ارتباطات نقش خود را به عنوان مدیریت مخابرات ایران به درستی ایفا کند و از عنوان برنده بزرگ‌ترین معامله تاریخ ایران دفاع نماید. همچنین این مجموعه به عنوان یک شرکت دارای تجربه و توان فنی و مدیریتی لازم، آمادگی خود برای انجام هرگونه همکاری لازم را در جهت نیل به اهداف عالیه نظام با کنسرسیوم «توسعه اعتماد مبین» اعلام می‌دارد.ذکر این نکته ضروری است شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد آنچه برخی مراجع در خصوص ابهامات مزایده سهام شرکت مخابرات ایران مطرح می‌کنند تبری می‌جوید و هیچ اعتراضی نسبت به این مزایده نداشته و برخی مسائل مطرح را از طریق مرسوم و قابل قبول قانونی حل‌وفصل خواهد کرد.

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور