حدود ۶۷‌درصد بیکاران کشور را جوانانی که در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ۴۰‌درصد بیکاران کشور در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال قرار دارند. به گزارش ایرنا، هم‌اکنون بیش از دو‌میلیون و ۷۳۸هزار نفر در کشور بیکار هستند که یک‌میلیون و ۹۷‌هزار و ۸۶۴ نفر را جوانان ۱۵ تا ۲۴‌ساله و یک‌میلیون و ۸۲۴‌هزار و ۶۳۶ نفر را جوانان ۱۵ تا ۲۹‌ساله، به خود اختصاص داده‌اند. براساس گزارش طرح آمارگیری سال ۸۷ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، از مجموع بیکاران کشور ۷۰درصد را مردان و ۳۰‌درصد را زنان تشکیل می‌دهند. پایین بودن نسبت جمعیت زنان بیکار به مردان، نشان می‌دهد بازار کار کشور همچنان شرایط مطلوبی برای پذیرش زنان ندارد، زیرا با توجه به افزایش تعداد زنان در دانشگاه‌های کشور (بیش از ۶۰‌درصد) انتظار می‌رود همین میزان نیز در مراجعه به بازار کار کشور نیز رعایت شود.

بیکاری معضلی است که با بهبود افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی کاهش می‌یابد و در صورتی که نتوان زمینه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را برای توسعه اشتغال فراهم کرد، بی‌شک بر حجم بیکاران، افزوده می‌شود. یکی از ارزشمندترین اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر ایجاد دانشکده کارآفرینی و به‌طور کلی ایجاد تفکر کارآفرینی در کشور است.

گسترش تفکر کارآفرینی و ایجاد راهکارهایی که افراد بتوانند بدون تکیه بر دولت به ایجاد اشتغال برای خود و همچنین دیگر افراد جامعه مبادرت کنند، می‌تواند در توسعه اشتغال در کشور موثر باشد، اما شکی نیست این مهم نیاز به ایجاد ساختارهایی در جامعه دارد که بدون آن نمی‌توان مبادرت به توسعه تفکر کارآفرینی کرد.

بسیاری از کشورهای جهان هم‌اکنون نهادی برای حمایت از کارآفرینان ایجاد کرده‌اند تا بتوانند از کارآفرینان به نحو شایسته‌ای حمایت کنند. بنابراین با توجه به افزایش جمعیت بیکار در کشور لزوم ایجاد چنین نهادی در کشور به‌طور کامل احساس می‌شود.

هم‌چنین ایجاد بنگاه‌های کوچک اقتصادی به منظور توسعه اشتغال، تفکری است که باید در میان برنامه‌ریزان و مسوولان حوزه اشتغال نهادینه شود و اقتصاد کشور خود را از وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی رها سازد. بی‌شک کشور راه بسیار طولانی برای سپری و نهادینه کردن چنین تفکری باید طی کند و تعداد جوانان بیکار را که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۳۹۰ به اوج خود برسند، نمی‌توان با آزمون و خطا در جامعه رها کرد.