واکنش همزمان واشنگتن و مسکو به رزمایش موشکی سپاه

کاخ سفید آزمایش موشکی ایران را اقدامی‌تحریک‌آمیز خواند

روسیه خواستار «خویشتن‌داری» جمهوری اسلامی‌ایران شد دنیای اقتصاد- در حالی که حسن قشقاوی‌، سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه به طور رسمی رزمایش موشکی سپاه را با موضوع هسته‌ای ایران بی‌ارتباط اعلام کرد و گفت که این رزمایش با عنوان رزمایش پیامبر اعظم ۴ در ادامه رزمایش‌های گذشته در هفته دفاع مقدس برگزار شده است،کاخ سفید این رزمایش را اقدامی‌«تحریک‌آمیز» خواند و خواستار دسترسی کامل به مرکز غنی‌سازی اورانیوم جدید ایران شد. همزمان روسیه روز دوشنبه نسبت به این رزمایش موشکی ابراز نگرانی کرد و خواستار «خویشتن‌داری» جمهوری اسلامی ‌ایران شد.

به گزارش ایسنا، رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به رزمایش موشکی دو روزه ایران گفت:‌ اینها تمرینات نظامی‌از پیش برنامه‌ریزی شده بود. این رزمایش موشکی با «ماهیت تحریک‌آمیز رفتار ایران در صحنه جهانی» منسجم بود.

سخنگوی کاخ سفید علاوه بر آن از ایران خواست در نشست روز پنج‌شنبه با «دسترسی بدون محدودیت» به دومین مرکز غنی‌سازی‌ اورانیوم‌اش موافقت کند.

گیبز در پاسخ به این سوال که ایران چه کاری را می‌تواند در مذاکرات روز پنج‌شنبه انجام دهد، گفت: همان طور که گفتم آنها می‌توانند با دسترسی فوری و بدون محدودیت (به دومین مرکز غنی‌سازی ایران) موافقت کنند و به عقیده من این کمترین کاری است که آنها می‌توانند انجام دهند. به این نکته نیز توجه کنید که روز پنج‌شنبه روز مهم و کلا این هفته، ‌هفته مهمی ‌برای ایرانیان است و باید تصمیماتی را اتخاذ کنند. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی شد که رزمایش موشکی ایران به هیچ عنوان مفید نبود.

کراولی در اظهاراتی فرافکنانه گفت: اینکه ایران سعی کند به جای یک بازیکن سازنده در منطقه همانند یک کشور پلیس یا کشور نظامی ‌عمل کند تنها به انزوای بیشتر تهران می‌انجامد.

کراولی افزود: اگر هدف ایران از این رزمایش تلاش برای تاثیرگذاشتن بر مذاکرات پنجشنبه ۱+۵ با ایران بود موفق نشد.

این کار تنها انزوای ایران را بیشتر می‌کند و شما شاهد موافقت هرچه بیشتر جامعه بین‌المللی برای اتخاذ گام‌های بیشتر از جمله تحریم‌های علیه ایران خواهید بود. این رفتار تحریک‌آمیز برای کره شمالی کارگر نیفتد و احتمالا برای ایران نیز موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

در همین حال، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آزمایشات موشکی ایران را نگران کننده خواند. وی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن با اشاره به اعلام اخیر ایران در خصوص راه‌اندازی دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم نیز گفت: وزارت دفاع این مساله را نیز نگران کننده می‌داند؛ به ویژه با توجه به اطلاعاتی که موجب کشف این مساله در هفته گذشته شد. وی افزود: بنابر اظهارات باراک اوباما رییس جمهور آمریکا رفتارهای ایران موجب نگرانی است. این سخنگوی وزارت دفاع آمریکا که نامی ‌از وی برده نشده است‌، در خصوص دیدار اول اکتبر میان ایران و کشورهای۱+۵ گفت: ایران باید تصمیمات دشواری را اتخاذ کند تا ببیند که چگونه می‌تواند جایگاهش را در جامعه جهانی بیابد. وی از پرداختن به قدرت موشکی ایران و فعالیت‌های آن خودداری کرد و گفت: دلیلی برای ابراز تردید در خصوص سخنان ایران در قبال این موشک‌ها وجود ندارد. با وجود آنکه ما ارزیابی مستقلی از این موشک‌ها نداشتیم، اما دلیلی برای تردید در قبال فعالیت‌های آن (ایران) وجود ندارد.

واکنش روس‌ها

در شرایطی که واشنگتن آزمایش موشکی سپاه را تحریک آمیز خوانده است، مسکو خواستار خویشتن‌داری در زمینه تحولات اخیر موشکی و هسته‌ای در ایران شده است.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک منبع وزارت خارجه‌ روسیه با اشاره به رزمایش موشکی اخیر ایران نوشت: مهم است که تسلیم احساسات نشویم ما باید خونسردی خود را حفظ کنیم و از آن مهم‌تر مذاکرات سازنده را آغاز کنیم.

به گزارش خبرگزاری شینهوآ، این منبع که نامی‌از وی برده نشده است، افزود : روسیه «منتظر نتایج گفت‌وگوهای روز پنجشنبه است و انتظار دارد ایران پیشنهاداتی را ارائه کند».

وی درباره مرکز غنی‌سازی اورانیوم دوم در ایران گفت‌: اطلاعات مربوط به آن «باید بدون غرض‌ورزی، ‌راستی آزمایی و تحلیل شود».

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از چیره شدن احساسات بر عقل و منطق گفت: تنها در آن زمان است که اقداماتی می‌تواند اتخاذ شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه نسبت به رزمایش موشکی ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار «خویشتن‌داری» جمهوری اسلامی‌ایران شد. لاوروف گفت: این عمل طبق توافقات بین‌المللی ممنوع نیست، اما وقتی پرتاب موشک مضاف بر وضعیت حل نشده برنامه هسته‌ای ایران اتفاق می‌افتد بسیار نگران‌کننده می‌شود.

لاوروف پس از دیدار با منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران روسیه در نیویورک گفت: من مطمئنم که خویشتن‌داری باید نشان داده شود.

واکنش فرانسه و انگلیس

فرانسه و انگلیس نیز نسبت به این رزمایش ابراز نگرانی کردند. وزارت خارجه‌ فرانسه روز دوشنبه گفت: ما از ایران می‌خواهیم با پایان دادن فوری به این فعالیت‌های شدیدا بی‌ثبات کننده مسیر همکاری را در پیش بگیرد، نه مسیر درگیری را. در ادامه بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: با توجه به برنامه هسته‌ای ایران و وجود یک مرکز غنی‌سازی دوم که جدیدا افشا شده است این آزمایشات موشکی تنها می‌تواند نگرانی کشورهای جهان و جامعه بین‌المللی را افزایش دهد. استرالیا نیز روز سه‌شنبه رزمایش موشکی ایران را «تحریک‌آمیز» خواند و نسبت به خبر وجود یک مرکز غنی‌سازی دوم در ایران ابراز نگرانی کرد. استفان اسمیت وزیر خارجه استرالیا در گفت‌وگو با رادیو ای‌بی‌سی مدعی شد این آزمایشات موشکی بسیار تحریک‌آمیز هستند. اسمیت گفت‌: خبر وجود یک مرکز غنی سازی دوم در ایران نیز «بسیار نگران‌کننده» است و این ایده را که ایران به سمت «هسته‌ای‌ شدن» در حال حرکت است، قوت می‌بخشد.

وزیر خارجه استرالیا افزود : به همین دلیل است که گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ با ایران در روز پنج‌شنبه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اسمیت گفت: البته شرکت در مذاکرات به خودی خود کافی نخواهد بود، اما ایران با شرکت در این مذاکرات می‌تواند کارهای بسیاری را انجام دهد.

واکنش آلمان‌ها

در تحولی دیگر، توماس ماتوسک نماینده آلمان در سازمان ملل نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و از تهران خواست مرکز جدید غنی‌سازی اورانیومش را به روی بازرسان آژانس باز کند. ماتوسک روز دوشنبه گفت: اذعان ایران به ساخت دومین مرکز غنی‌سازی‌اش که با تاخیر انجام شد نشان می‌دهد که نگرانی‌های ما کاملا به جا است. به گزارش خبرگزاری شینهوآ، ‌ماتوسک در ادامه مدعی شد که دولت ایران همچنان از همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌و رفع شک و تردیدهای جدی درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش خودداری می‌کند.

نماینده آلمان در سازمان ملل گفت: ما از ایران می‌خواهیم که بدون تاخیر زمینه دسترسی یک تیم راستی‌آزمایی از آژانس را به این سایت که جدیدا وجود آن اعلام شده است، فراهم کند.

ماتوسک ابراز امیدواری کرد که ایران از فرصتی که مذاکرات روز پنج‌شنبه با فرانسه‌، آلمان، انگلیس، روسیه،‌ چین و آمریکا در اختیارش می‌گذارد استفاده کند تا «تمایل خود به مذاکرات سریع و صادقانه» را نشان دهد.

نماینده آلمان در سازمان ملل افزود: اگر مقامات ایرانی به وقت تلف کردن ادامه دهند جامعه بین‌المللی چاره‌ای نخواهد داشت جز این که اقدامات جدیدی را برای تاکید بر جدی بودن نگرانی‌های مشترک‌مان اتخاذ کند.

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کرد که هنوز تاریخی برای بازدید بازرسان سازمان ملل از مرکز غنی‌سازی جدید ایران تعیین نشده است. سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در این باره اعلام کرد: هنوز تاریخی تنظیم نشده است.