شلیک موفق موشک‌های جدید ایران

عکس:AFP. آزمایش‌های موشکی ایران بازتاب گسترده بین‌المللی داشت

شلیک پرنده‌های آتش

عملیاتی شدن موشک‌انداز جدید ایران که قابلیت شلیک بیش از یک موشک را در هر لانچر (پرتابگر)دارد، از ویژگی‌های این رزمایش بود

دنیای اقتصاد- رزمایش موشکی سپاه پاسداران با عنوان پیامبر اعظم‌(ص) ۴ که دیروز صبح با شلیک موشک‌های زمین به زمین آغاز و شب گذشته با شلیک موشک‌های میانبرد شهاب ۱ و ۲ پی‌گرفته شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز صبح و در مرحله اول این رزمایش موشکی که به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های دفاعی ایران تلقی شده و در مراحل و مناطق مختلف کشور برگزار می‌شود، چندین موشک کوتاه برد، میان برد و دوربرد سپاه پاسداران از جمله موشک‌های تندر و فاتح ۱۱۰ و نیز راکت زلزال به اهداف مورد نظر پرتاب شد‌.

عملیاتی شدن موشک‌انداز جدید ایران که قابلیت شلیک بیش از یک موشک را در هر لانچر (پرتابگر)دارد، از دیگر ویژگی‌های این رزمایش بوده است. این لانچر جدید قابلیت نصب بیش از یک موشک را روی خود دارد و این ویژگی، موجب می‌شود تا بتوان از یک لانچر، برای منهدم کردن دو هدف استفاده کرد.

با ورود این موشک‌انداز ساخت متخصصان ایران به یگان‌های نیروهای مسلح، از این پس هر لانچر می‌تواند دو موشک را حمل کند که به نوعی افزایش تعداد موشک‌های آماده شلیک ایران را به همراه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش‌، مرحله دوم رزمایش پیامبر اعظم (ص)۴ از یکشنبه شب و با شلیک موشک‌های میانبرد شهاب ۱ و ۲ آغاز شد. علاوه بر بررسی توانایی سیستم‌ها و متخصصان موشکی ایران برای انجام عملیات شبانه، یکی دیگر از ویژگی‌های مرحله دوم این رزمایش استفاده از سرجنگی جدید برای موشک‌های یاد شده است که قادر به انهدام چند هدف مختلف است. بدین ترتیب، موشک‌های کلاس شهاب ایران به سیستمی‌مجهز شدند که سرجنگی آن قادر به انهدام چند هدف مختلف است.این سیستم پیش از این روی یک موشک فوق مدرن به نام فجر ۳ مورد استفاده قرار گرفته بود. بر اساس این گزارش سردار حسین سلامی، فرمانده نیروی هوایی سپاه نیز از دستیابی به قابلیت شلیک موشک از لانچرهای در حال حرکت خبر داد.

فرمانده نیروی هوایی سپاه پس از شلیک موفق موشک‌های زمین به زمین در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۴، در جمع خبرنگاران گفت: سامانه موشکی ما به هیچ عنوان تهدیدی برای کشورهای همسایه و دوست نخواهد بود و پیام این رزمایش برای برخی کشورهای زیاده‌خواه که قصد ایجاد ارعاب دارند این است که ما قادریم به سرعت و با عکس‌العمل‌های کوبنده و قدرتمند پاسخ مناسبی به دشمنی و بدخواهی آنان بدهیم.

سلامی‌نمایش عزم و اراده ملت بزرگ ایران در دفاع از ارزش‌ها و آرما‌ن‌های انقلاب و ملی خود و نیز ارزیابی توسعه‌های تکنیکی و قابلیت‌های تاکتیکی که اخیرا در سیستم‌های موشکی زمین به زمین سپاه پاسداران ایجاد شده است را از مهم‌ترین اهداف این رزمایش برشمرد و گفت: افزایش دقت موشک‌ها در اصابت به اهداف از پیش تعیین شده، بهینه‌سازی کلاهک‌های پرتابی و نیز افزایش سرعت آماده سازی موشک‌ها با استفاده از تکنیک‌های ناوبری جدید از جمله ویژگی‌های این رزمایش خواهد بود.

فرمانده نیروی هوایی سپاه همچنین استفاده از مواضع غیر آماده برای پرتاب موشک‌ها و عدم اتکا به مواضع مشخص، استفاده از سرهای جنگی چند کلاهکی و برخورداری از قابلیت پرتاب همزمان لانچرهای چند راکتر را از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد رزمایش پیامبر اعظم(ص)۴ دانست و گفت: موشک‌های ما این قابلیت را پیدا کردند که به سرعت عملیاتی شده و از ناآماده‌ترین مواضع به سمت اهداف از پیش تعیین شده شلیک شوند.

سلامی‌همچنین از دستیابی به قابلیت شلیک موشک از لانچرهای در حال حرکت خبر داد و افزود: فوران قدرتی که ما در سامانه موشکی نیروی هوایی سپاه با آن روبه‌رو هستیم، این امکان را به ما داده است که با یک دفاع بازدارنده طولانی مدت هر نوع تهدیدی را با پاسخی کوبنده مواجه سازیم و با این منطق در رزمایش پیامبر اعظم ۴ پرتاب‌های غیرهمزمان انواع موشک‌های بهینه‌سازی شده کوتاه برد، میان برد و دور برد را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی در واکنش به تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد: رژیمی‌که در برابر یک گروه غیر مسلح در غزه بیش از ۳۲ روز دوام نمی‌آورد بهتر است به مشکلات خود بپردازد و اساسا آنها در اندازه‌ای نیستند که ما درباره تهدیداتشان صحبت کنیم.

بازتاب گسترده رزمایش موشکی ایران در رسانه‌های بین‌المللی

در پی برگزاری رزمایش موشکی سپاه پاسداران، رسانه‌های خارجی بازتاب‌های گسترده‌ای از این رزمایش منتشر کردند.

بر همین اساس شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی با عنوان ایران تمرین‌های موشکی خود را برگزار کرد، نوشت: ایران به عنوان بخشی از تمرین‌های نظامی‌دو موشک خود را آزمایش کرد.

این شبکه خبری اعلام کرد که ایران یک سیستم موشک‌انداز و دو نوع موشک خود را آزمایش کرد.

گری سامور، مشاور ویژه رییس منع گسترش سلاح هسته‌ای با اشاره به این رزمایش موشکی گفت: البته این رزمایش یک آزمایش بوده است و به طور واضح هنوز کارهای زیادی قبل از ساخت و استقرار این موشک‌ها باید انجام شود، اما من این رزمایش را گام مهم رو به جلویی در توانایی ایران در زمینه نظامی ‌می‌بینم.

خبرگزاری شینهوا نیز در این باره نوشت: ایران با موفقیت موشک‌های کوتاه‌برد و چندین سیستم موشک‌انداز خود را در یک مانور نظامی‌ مورد آزمایش قرار داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اشاره به این رزمایش موشکی نوشت: ایران دو موشک کوتاه‌برد «فاتح ۱۱۰» و «تندر ۶۹» خود و همچنین چندین لانچر موشکی خود را آزمایش کرد.

آسوشیتدپرس در عین حال گزارش داد: مانور موشکی ایران همزمان با تنش‌هایی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال اعلام محل دومین نیروگاه غنی‌سازی هسته‌ای در ایران به وجود آمد صورت گرفته است.

بی‌بی‌سی نیز با اشاره به رزمایش موشکی ایران عنوان کرد که آزمایش‌های موشکی ایران بر تنش‌ها دامن زد.

بی‌بی‌سی با اشاره به این رزمایش در خبری نوشت‌: ایران موشک‌های کوتاه‌برد خود که بردی بیش از ۱۷۰‌کیلومتر دارا هستند را مورد آزمایش قرار داد و اعلام کرد که ایران در نظر دارد روز دوشنبه موشک دور برد «شهاب ۳» که گفته‌ می‌شود قابلیت رسیدن به سرزمین‌های اشغالی را دارد مورد آزمایش قرار دهد.

این شبکه خبری نیز آزمایش‌های موشکی ایران را به افزایش تنش‌هایی که میان غرب و ایران بر سر اهداف هسته‌ای تهران صورت گرفته، ربط داد.

جان لین خبرنگار بی‌بی‌سی در تهران اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی ایران به عنوان ژست اعتراض ایران تلقی می‌شود.

به نوشته بی بی سی، این اولین باری نیست که موشک شهاب ایران مورد آزمایش قرار می‌گیرد و احتمال می‌رود که این آزمایش محکومیت‌هایی را از جانب کشورهای غربی برانگیزد.

بنا بر گزارش این شبکه خبری، بسیاری معتقدند که ایران در تلاش است تا موشک‌های شهاب خود را برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای گسترش دهد، اما تحلیلگران اعلام کرده‌اند که تکمیل این توانایی فرآیند پیچیده‌ای است.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به رزمایش موشکی ایران اشاره کرد و گفت که سپاه پاسداران ایران آزمایشات موشکی خود را در طول یک مانور نظامی‌آغاز کرد.

این خبرگزاری افزود: نگرانی‌ مهم قدرت‌های غربی از موشک شهاب ۳ ایران است که گزارش‌ شده است بردی معادل ۲‌هزار کیلومتر دارد و قابلیت مورد هدف قرار دادن هر بخشی از اسرائیل را دارا است.

عکس: ایرنا