از روزی که سینماگران در موزه‌سینما برای اعتراض به معضل قاچاق فیلم گردهم آمدند؛ دو سال و چند ماه می‌گذرد. اهالی سینما در آن گردهمایی با صدور بیانیه‌ای چاره نهایی برخورد با معضل قاچاق فیلم را اراده ملی دانستند.

در آستانه ۲۱ شهریور ماه روز ملی سینما، خبرگزاری ایسنا بررسی این موضوع را که مبارزه با معضل قاچاق فیلم در سینمای ایران تا چه حد ثمربخش بوده است، را با هنرمندان و مسوولان پیگیری کرده است.


دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با تکثیر و توزیع غیرمجاز محصولات سمعی و بصری و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: موفقیت ما در مبارزه با عرضه غیرمجاز فیلم‌های سینمایی ایران رو به رشد بوده است و در این حوزه عقب‌نشینی نخواهیم کرد.
ابراهیم داروغه‌زاده با بیان اینکه ستاد فعالیت‌اش را از تهران آغاز کرد و به تدریج آن‌را گسترش داد، اظهار کرد: سال گذشته سطح استان تهران را پوشش دادیم و در حال حاضر به استان‌های دیگری مانند اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و فارس رسیده‌ایم و به تدریج در کل کشور فعال خواهیم شد.
وی نشانه موفقیت این ستاد را افزایش حقوق ویدئویی رایت فیلم‌ها دانست و گفت: هرچقدر در مبارزه با تکثیر و توزیع غیرمجاز موفق‌تر باشیم، رایت فیلم‌ها افزایش پیدا می‌کنند. به طوری که در سال ۸۵ فیلم «آتش بس» با توجه به این‌که نسخه غیرمجازش عرضه شد حقوق ویدئویی‌اش ۲۰‌میلیون فروش رفت یا فیلم «اخراجی‌ها ۱» حدود ۸۰‌میلیون فروخته شد، اما امسال «اخراجی‌ها ۲» رایت ویدئویی‌اش بیش از ۶۰۰‌میلیون تومان فروش رفت و عمده فیلم‌ها در حال حاضر بالای ۱۵۰‌میلیون تومان فروش می‌رود.
مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری با بیان اینکه در حوزه فیلم‌های ایرانی هدف اصلی ما برآورده شده است، اظهار کرد:

هدف نخست از این مبارزه افزایش حقوق ویدئویی فیلم‌های ایرانی بود که به طور کامل به آن رسیدیم و هدف دوم ما جلوگیری از ترویج فیلم‌های مبتذل بوده است که بیش از ۸۰درصد در آن موفق بوده‌ایم.
داروغه‌زاده مشکل اصلی برای مبارزه با عرضه غیرمجاز فیلم‌های خارجی را سرعت و روش‌های گوناگون تکثیر آثار روز دنیا دانست و گفت: متاسفانه پروسه‌ای که برای آماده‌سازی (بازبینی، ترجمه، دوبله، عرضه و...) این فیلم‌ها باید طی کنیم باعث می‌شود که نسخه غیرمجاز اغلب دانلود شده آن سریع‌تر به شکل زیرزمینی عرضه شود که با کمک نیروی انتظامی پیگیر مبارزه با آن هم هستیم.


وی همچنین به افزایش شمارگان فیلم‌های ایرانی در شبکه نمایش خانگی اشاره کرد و اظهار کرد: به طور مثال «اخراجی‌ها 2» بیش از یک‌میلیون و 800هزار نسخه فروش رفته است و «سوپراستار» هم که زمان زیادی از توزیع آن نمی‌گذرد بیش از 600هزار نسخه فروش داشته است و اگر مقایسه‌ای با قبل داشته باشیم، می‌بینیم که از 50هزار نسخه به این رقم رسیده است.
داروغه‌زاده با بیان اینکه معمولا معضلات در کوتاه مدت به طور کامل ریشه‌کن نخواهد شد بر ادامه این مبارزه تاکید کرد و گفت: ستاد در حقیقت هماهنگ‌کننده بین نهادهای دیگر بوده است و باید از اقدامات مجلس شورای اسلامی، زحمات نیروی انتظامی و همکاری‌های خیلی خوب قوه قضائیه که پرونده‌ها را به سرعت پیگیری کردند قدردانی کرد؛ همچنین رسانه‌ها، مطبوعات و تلویزیون و اهالی سینما که برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی نقش ویژه‌ای را ایفا کردند.


دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با تکثیر و توزیع غیرمجاز فیلم‌های سینمایی تاکید کرد: ما این کار را در همه استان‌ها گسترش می‌دهیم و هدف ما بالا بردن شمارگان فیلم‌ها تا ۴‌میلیون نسخه است تا جوابگوی حدود ۱۵‌میلیون خانواده ایرانی باشد.
در این راستا تعدادی از سینماگران هم نظراتشان را در خصوص نتایج مبارزه با قاچاق فیلم‌ها مطرح کردند.
مرتضی شایسته تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه این مبارزه باید دائمی، سراسری، اصولی و با تکنیک‌های روز باشد، معتقد است: قدری از شدت مبارزه کاسته شده و هنوز قاچاق و بهره‌برداری غیرقانونی احساس می‌شود و درخواست ما دائمی بودن و سراسری بودنش است تا به شکل یک نهاد مستحکم باشد.
وی افزود: بعضی‌ها فکر می‌کنند تمام شد، اما هست و تا زمانی که به‌طور کامل ریشه‌کن نشود و قوانین لازم مصوب نشود؛ وجود خواهد داشت.


پوران درخشنده، کارگردان سینما هم معتقد است: تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام شده و اتفاقات خوبی افتاده است تا سینما از نظر اقتصادی جهشی پیدا کند. خود مردم هم دیگر علاقه‌ای ندارند، آثار غیر مجاز را بخرند و متوجه شدند این سرمایه یکسری از افراد است و دزدی فرهنگی محسوب می‌شود.در مجموع معتقدم در این دوران موفقیت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم.
حبیب اسماعیلی، تهیه کننده و بازیگر نیز اظهار داشت: حرکت بسیار خوبی بود که در سینما اتفاق افتاد. سینما در چند سال گذشته از این ناحیه ضربه زیادی خورده بود. با تلاشی که صورت گرفت مردم هم آشنا شدند و سراغ این مسائل نرفتند و این کمک زیادی به سینمای ایران کرد.
وی افزود: این حرکت پشتوانه‌ای برای تهیه‌کنندگان برای ساخت فیلم خوب شد که امیدوارم تداوم داشته باشد و در شهرستان‌ها هم این مبارزه مانند تهران انجام شود تا منبع درآمد خوبی برای سینمای ایران باشد.