ریاست شورای رقابت به پژویان رسید

آیین‌ دادرسی شورا نهایی شد. پژویان رییس شورای رقابت شد

در سومین جلسه شورای رقابت با رای اعضا، جمشید پژویان به عنوان رییس شورای رقابت و رییس مرکز ملی رقابت و عباس معمارنژاد به عنوان نایب‌رییس شورا انتخاب شد.

داوود خانی مدیر کل دفتر نظارت بر سیاست‌های اصل ۴۴ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از برگزاری سومین جلسه شورای رقابت در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور وزیر اقتصاد خبر داد و گفت: این جلسه با حضور کلیه اعضای شورا تشکیل شد و با نظرخواهی و رای گیری از اعضا جمشید پژویان به عنوان رییس شورای رقابت تعیین شد، به علاوه رییس شورای رقابت رییس مرکز ملی رقابت نیز خواهد بود.

داوود خانی اصلی‌ترین دستور جلسه سومین جلسه شورای رقابت را تعیین رییس و نایب رییس شورا عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه باید رییس شورا از میان اقتصاددانان عضو شورا انتخاب می‌شد و عباس معمارنژاد و جمشید پژویان تنها اقتصاددانان شورا بودند، بنابراین یکی از آنها به عنوان رییس انتخاب شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه معمارنژاد برای ریاست شورا کاندید نشدند و اعضا نیز به پژویان رای دادند. بنا به پیشنهاد شورا ریاست وی باید به رییس جمهور اعلام شود تا حکم ریاست وی توسط رییس‌جمهور صادر شود. همچنین معمارنژاد نیز توسط اعضای شورا به عنوان نایب رییس انتخاب شد.

خانی با تاکید بر اینکه شورا موضوع دریافت حکم ریاست را به سرعت پیگیری می‌کند، افزود: همچنین حکم نایب رییس شورا نیز باید توسط رییس شورا صادر شود، بنابراین با دریافت حکم پژویان، حکم معمارنژاد نیز به عنوان نایب رییس توسط پژویان صادر خواهد شد.

وی موضوع مهم دیگر سومین جلسه شورا را بررسی آیین‌نامه کل فصل نهم شورای رقابت مربوط به تسهیل رقابت و منع انحصار اعلام کرد و افزود: کلیات این آیین‌نامه تهیه شده توسط اعضای شورا بحث شد و پس از این جزئیات آیین‌نامه در دو یا سه جلسه آتی بررسی و نهایی خواهد شد.

آیین دادرسی شورای رقابت نهایی شد

مدیر کل دفتر نظارت بر سیاست‌های اصل ۴۴ با اشاره به اینکه آیین‌نامه مذکور پس از نهایی شدن در شورا به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، بیان کرد: این آیین‌نامه، آیین دادرسی شورا نیز محسوب می‌شود و پس از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه شورا می‌تواند وظایف خود را عملیاتی کند. وی دستور کار چهارمین جلسه شورای رقابت را بررسی جزئیات آیین‌نامه ماده ۷۱ اعلام و اصلی‌ترین موضوع این آیین‌نامه را نحوه بازرسی، تحقیق، نحوه ثبت استعلامات، وصول شکایات و نحوه صدور رای شورا دانست و گفت: برای عملیاتی شدن کار شورا باید این موضوعات به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

خانی همچنین با اشاره اینکه قبلا چند موضوع برای مشورت توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی به شورا ارائه شده بود، گفت: شورا نظر خود را در مورد آیین‌نامه ماده ۶۱ در خصوص تعیین جرائم نقدی اعمال ضد رقابتی و تشکیلات مرکز ملی رقابت به وزارت اقتصاد اعلام کرد و قرار است وزارت اقتصاد با توجه به اینکه این دو موضوع در شورا نهایی شده است، آنها را به دولت ارائه نماید.

وی اضافه کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی موضوع آیین‌نامه ماده ۶۱ را برای ابلاغ و تشکیلات مرکز ملی رقابت را برای تصویب به هیات وزیران ارسال خواهد کرد. مدیرکل دفتر نظارت بر سیاست‌های اصل ۴۴ گفت: شورا بعد از نهایی شدن موضوعاتی از این قبیل به موضوع اصلی خود یعنی بحث تسهیل رقابت و منع انحصار خواهد پرداخت. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شورای رقابت هنوز دارای مکان مشخصی برای برگزاری جلسات نیست و بودجه مشخصی نیز ندارد، وزارت امور اقتصادی و دارایی میزبانی جلسات آن را بر عهده گرفته است. شورای رقابت بر اساس موضوع ماده ۵۳ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل شده است.

گفتنی است سه نماینده مجلس از بین اعضای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه، بودجه و محاسبات و صنایع و معادن، دو نفر از قضات عالی کشور، دو صاحب نظر اقتصادی برجسته، یک حقوقدان برجسته و آشنا به حقوق اقتصادی، دو صاحب نظر در تجارت، یک صاحب نظر در صنعت، یک صاحب نظر در خدمات زیربنایی، یک متخصص امور مالی، یک نفر به انتخاب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و یک نفر به انتخاب اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند.

عکس: نگار متین‌نیا