«فرهنگ افسانه‌های مردم ایران» در آخر راه است

جلد بیستم «فرهنگ افسانه‌های مردم ایران» تالیف مشترک علی‌اشرف درویشیان و رضا خندان مراحل پایانی ویرایش را می‌گذراند. علی اشرف درویشیان که سوم شهریور وارد شصت و نهمین سال عمر خود شده در گفت‌وگو با «مهر» با اعلام این خبر گفت: تدوین جلد بیستم «فرهنگ افسانه‌های مردم ایران» تقریبا به آخر رسیده و به همراه آقای رضا خندان (مهابادی) مشغول ویرایش پایانی کار هستیم.

این نویسنده پیشکسوت درباره روند انتشار بخش پایانی این اثر که در واقع فرهنگ الفبایی افسانه‌های ایران زمین و حاصل حدود سه دهه تلاش اوست، افزود: هنوز این جلد را به ناشر (انتشارات کتاب و فرهنگ) نسپرده‌ام؛ اما به زودی این کار را خواهم کرد.وی که به دلیل عوارض ناشی از سکته سه سال پیش همچنان وضعیت جسمی نامساعدی دارد و در بستر بیماری با خبرگزاری مهر سخن می‌گفت، اضافه کرد: سکته مغزی آن سال توانم را کم کرده است. اخیرا بیمارستان هم رفته‌ام و داروهایی را هم به من تجویز کرده‌اند؛ اما مریضی بسیار اذیتم می‌کند. درویشیان در ادامه از تدوین مجلدی دیگر از دیگر کار مشترکش با رضا خندان - «داستان‌های محبوب من» که در واقع بررسی داستان‌های ایران است و تاکنون شش جلد آن توسط انتشارات چشمه منتشر شده - خبر داد و گفت: در حال حاضر سرگرم کار روی جلد هشتم این کتاب هستیم و آن هم به مراحل پایانی رسیده است. در این مجلد داستان‌های کوتاه نویسندگان مهاجر ایرانی را بررسی کرده‌ایم.«داستان‌های محبوب من» قرار است در ۱۰ جلد منتشر شود. جلد اول و دوم این مجموعه بررسی داستان‌های کوتاه دهه‌ ۷۰، جلدهای سوم و چهارم، بررسی داستان‌های کوتاه دهه‌ ۶۰، جلد پنجم، بررسی داستان‌های کوتاه دهه‌ ۵۰، جلد ششم، بررسی داستان‌های کوتاه دهه ۴۰ و جلد هفتم بررسی داستان‌ها کوتاه دهه ۳۰ بوده است. مجلد نهم این مجموعه به بررسی داستان‌های خارجی و مجلد دهم نیز به بررسی داستان‌های کوتاه نویسندگان ایرانی از سال ۸۰ تا ۸۵ اختصاص دارد.درویشیان با اشاره به روند نگارش رمان جدیدش گفت: این کتاب داستانی است درباره زندگی واقعی پهلوانان کرمانشاه که من بر اساس اسناد و مدارک فراوان در حال نوشتن آن هستم. نامی هم برای این رمان برگزیده‌ام که نمی‌خواهم فعلا آن را اعلام کنم؛ البته نگارش کتاب به نیمه رسیده و اگر بیماری بگذارد آن را هم تمام می‌کنم.

از جمله آثار این نویسنده پیشکسوت می‌توان به سال‌های ابری، از این ولایت، آبشوران، درشتی، شب آبستن است، همراه آهنگ‌های بابام و فصل نان، گل طلا و کلاش قرمز، ابر سیاه هزار چشم، رنگینه، سلول ۱۸، روزنامه دیواری مدرسه ما، کی برمی‌گردی داداش جان، آتش در کتابخانه بچه‌ها، کتاب بیستون، چون و چرا، ۳۲ سال مقاومت در زندان‌های شاه (ویرایش خاطرات صفر قهرمانیان)، افسانه‌ها و متل‌های کردی و یادمان صمد بهرنگی اشاره کرد.