توصیه‌های سایت احمدتوکلی به احمدی‌نژاد درباره کابینه

پایگاه خبری «الف» متعلق به احمدتوکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در یادداشتی تحلیلی به بحث انتخاب کابینه دولت دهم پرداخت. در این یادداشت آمده است: درهفته‌های گذشته و قبل از ارائه فهرست وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور محترم،‌ افراد مؤثر مجلس طی جلسات متعدد تلاش کردند، نقطه‌نظرات و دغدغه‌های نمایندگان را به آقای دکتر احمدی‌ن‍ژاد منعکس کنند. به‌رغم برگزاری این جلسات، متاسفانه رییس‌جمهور برای پیشنهاد گزینه‌ها، مشورتی با نمایندگان انجام نداد و بر اساس ارزیابی شخصی، لیست پیشنهادی را معرفی کرد. اگر رییس‌جمهور محترم به نظرات و دیدگاه‌های برخی دلسوزان توجه می‌کرد، امروز افراد کارآمدتر معرفی می‌شدند و مجلس با اعتماد بیشتری از توانایی و کارآمدی افراد معرفی شده به آنها رای اعتماد می‌‌دادند.

قرائن و شواهد در مجلس نشان می‌دهد تعدادی از وزرا پیشنهاد شده موفق به کسب رای اعتماد نخواهند شد و تعدادی نیز حداقل آرای موافق لازم را کسب خواهند کرد، احتمال ریزش بیشتر نیز منتفی نیست. با این اوصاف توجه به چند نکته توسط مجلس و رییس‌جمهور محترم قابل تأمل است:

۱. شرایط کشور از نظر داخلی و خارجی به گونه‌ای است که آرامش و تشکیل دولت ضروری است. مردم انتظار دارند هر چه زودتر دولت تشکیل شود، روحیه و تلاش در کشور مضاعف و مشکلات موجود به ویژه در امور اقتصادی حل و فصل شود.

۲. واقعیتی که مجلس باید مد نظر داشته باشد این است که رییس‌جمهور آقای دکتر احمدی‌نژاد قانونا حق معرفی وزیر دارد و رییس‌جمهور هم باید بدانند بدون رای اعتماد مجلس هیچ فردی وزیر نخواهد شد. پس برای حل مشکلات مردم، تعامل، گفت‌وگو، رسیدن به دیدگاه مشترک امری ضروریست.

۳. قاعدتا مذاکره ۲۹۰نفر نماینده با رییس‌جمهور عملی نیست، خوب است نمایندگانی که مورد احترام و اعتماد بیشتر نمایندگان مجلس هستند به نمایندگی از سوی مجلس نظرات و دیدگاه‌ همکارانشان را با رییس‌جمهور مطرح نماید تا حداکثر تفاهم ایجاد شود.

۴. مجلس و رییس‌جمهور باید به دنبال تشکیل کابینه کارآمد باشند، کابینه کارآمد از افراد توانمند و متدین تشکیل می‌شود که از مسائل کشور به خوبی مطلع هستند و توان حل و فصل آنها را دارند.

۵. از رییس‌جمهور و مجلس انتظار می‌رود چالش‌های بین‌‌المللی را در نظر بگیرند، گرانی‌های اخیر بیکاری، تعطیل کارخانه‌ها، مشکلات بخش کشاورزی، بازگشایی مدارس و دانشگاه مسائل جدی است که باید مسوولان از تمام ظرفیت کشور برای حل و فصل آنها استفاده کنند. زمان زورآزمایی نیست، تعامل گذشت دو طرف و اعتماد متقابل را می‌طلبد.

۶. مجلس محترم تلاش کند با اغماض به اکثریت وزرای پیشنهادی رای اعتماد بدهد، در عین حال از رییس‌جمهور محترم هم انتظار می‌رود اکنون که از نظرات مجلس مطلع شده، چند وزیر پیشنهادی که به احتمال بسیار زیاد رای اعتماد نخواهند آورد را با همکاری مجلس با افراد توانا و مقبول جایگزین ‌نماید.

۷. اداره چند وزارتخانه به صورت سرپرست که حکایت از نزاع و لجبازی بدهد قابل قبول نیست و بار سیاسی منفی به دنبال دارد.

بر عکس توجه به واقعیت‌های مجلس و احترام به دغدغه‌های به حق نمایندگان، فضای همکاری و صمیمیت را دو چندان خواهد کرد.

۸. مجلس خود را حامی‌دولت می‌داند و هدف آن کمک به دولت برای انجام ماموریت‌های سنگین است. این همکاری در قالب نقد و حمایت متناسب با موضوع و شرایط شکل می‌‌گیرد. انتظار می‌رود در کنار قانون واقعیت‌ها در نظر گرفته و از ایجاد چالش‌های جدید جدا خودداری شود. آنچه مسلم است مشکلات پیش روی کشور و مردم، با همکاری و صمیمیت مسوولان دولت و مجلس بهتر و موثر‌تر حل خواهد شد.