نمایندگان حامی دولت به اقدام باهنر برای تعیین چارچوب پذیرش وزرای پیشنهادی از سوی مجلس اعتراض کردند

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد برای تعیین ترکیب کابینه امروز به مجلس می‌آید تا با نمایندگان فراکسیون اصولگرایان مذاکره کند و همزمان اعلام شد که محمدرضا باهنر - مرد با نفوذ و نایب رییس مجلس - در اولین جلسه پس از تحلیف در صحن علنی مشغول جمع آوری امضا برای نامه‌ای شد که در آن چارچوب‌ها را برای معرفی اعضای کابینه به احمد‌ی‌نژاد گوشزد کرده بود. به گفته نمایندگان، باهنر در‌ این نامه مواردی را به احمد‌ی‌نژاد متذکر شده است که اگر غیر از آن عمل شود، گزینه‌های معرفی شده از سوی احمد‌ی‌نژاد در مجلس با استقبال مواجه نخواهند شد. حامیان دولت در مجلس امضای ‌این نامه را تحریم کرده و لحن آن را آمرانه و خلاف شان احمد‌ی‌نژاد دانستند. ‌این تلاش باهنر پس از توصیه‌های سه‌گانه لاریجانی برای معرفی کابینه در روزهایی شکل می‌گیرد که وی به دلیل مواضع انتخاباتی خود مغضوب حامیان دولت واقع شده است و به همین دلیل هم‌ این عده از نمایندگان تلاش جدید باهنر را دنباله روی وی از مواضع لاریجانی ارزیابی کردند و به همین دلیل نگارش‌ این نامه را غیرضروری خواندند. جامعه اسلامی مهندسین که دبیرکل آن محمدرضا باهنر است، پس از شکل‌گیری دولت دهم و کشمکش‌هایی که بر سر انتصاب مشایی به عنوان معاون اول رییس‌جمهور پیش آمد، نامه‌ای سراسر انتقادی را در بیان‌ این رفتار احمد‌ی‌نژاد خطاب به وی منتشر کرد. پیش‌تر و قبل از انتخابات هم باهنر نقدهای صریحی را درباره چینش کابینه و تغییرات مکرر مدیریتی خطاب به احمد‌ی‌نژاد وارد دانسته بود. همین انتقادهای مدیریتی و اقتصادی از سوی باهنر وی را از قامت یک نماینده حامی‌دولت در مجلس هفتم بیرون آورد و کار را به آنجا رساند که به گفته حمید رسایی، باهنر در‌ ایام انتخابات تلاش‌هایی را پشت پرده برای پیروزی میرحسین موسوی انجام داده بود و چون به مقصود نرسیده است، برخوردی متفاوت با حامیان دولت دارد.

از‌این رو اقدام اخیر باهنر خشم حامیان دولت را به گونه‌ای در پی داشته است که آنها را به موضع‌گیری درباره این تلاش نماینده تهران و تحریم امضا وادار کرد. در مقابل دیگر نمایندگان مجلس تجربه رای اعتماد مجلس هفتم به کابینه نهم را مورد اشاره قرار داده و یادآور شدند که تذکر برخی نکات در معرفی کابینه به احمد‌ی‌نژاد برای جلوگیری از تکرار وقایع مجلس هفتم در رای اعتمادها است. چه احمد‌ی‌نژاد در دوره نهم به دلیل آنچه نمایندگان بعدها آن را عدم مشورت و تعامل نامناسب دولت با مجلس خواندند، در رای اعتماد به کابینه در اولین قدم به چهار وزیر رای نداند و در یک بازه زمانی هم بارها وزرا را با ابزار استیضاح تهدید کردند که تنها وزیر کشاورزی و وزیر سوم کشور تن به خواسته نمایندگان مبنی‌بر استیضاح دادند.

کوثری: نامه باهنر اتلاف وقت است

دوره دهم اما ظاهرا متفاوت‌تر از دوره نهم است و نمایندگان ‌این بار علاوه بر آن که گزینه‌های تخصص و کارآمدی را مورد توجه بیشتری قرار داده‌اند، ولایت پذیری و التزام و اعتقاد به مراجع تقلید را از شروط مهم گزینش اعضای کابینه برشمرده‌اند. به گفته نماینده‌ای که نام وی عنوان نمی‌شود، تاکید بر ولایت پذیر بودن گزینه‌هایی که از سوی احمد‌ی‌نژاد معرفی می‌شوند، در‌این دوره به علت نوع رفتار احمد‌ی‌نژاد در مواجهه با دستور رهبری در عزل مشایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با‌ این حال حامیان دولت ضمن رد ‌این مساله از غیر ضروری بودن نامه مذکور سخن گفتند. به طوری که اسماعیل کوثری از حامیان دولت و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی در‌این باره اظهار داشت که باهنر ضرورتی ندارد بخواهد چنین نامه‌ای را بنویسد؛ چرا که لاریجانی آنچه را که می‌خواست در صحبت‌هایش در روز تحلیف مطرح کرد و به همین دلیل دیگر ضرورتی ندارد یک نامه دیگر امضا شود و بر‌این مساله مجددا تاکید شود.

وی لحن نامه را آمرانه خوانده و ادامه داد که آنچه مقام معظم رهبری گفته‌اند ‌این است که باید بین دولت و مجلس تعامل باشد‌. به گفته کوثری، وظایف رییس جمهور مشخص شده است و کسی که بخواهد رییس جمهور شود، وظایفش مشخص است و البته وظایف دیگر روسای قوا هم معلوم است. به عقیده کوثری، این که بخواهیم وظایف را تکرار کنیم ‌این نوعی اتلاف وقت است، در حالی که باید وقت را در جهت پیشرفت کارها قرار دهیم.

تشکیل کمیته‌ مشترک دولت و مجلس برای بررسی وزرا

این در حالی است که رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دیدار تعدادی از نمایندگان عضو این مجمع با رییس جمهور که به گفته او شب پنج‌شنبه برگزار شد، در این جلسه پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس برای بررسی وزرا به آقای احمدی‌نژاد ارائه شده است.

محمدتقی رهبر در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه به آقای احمد‌ی‌نژاد پیشنهاد کردیم کمیته‌ای از دولت و مجلس انتخاب شوند تا درباره تشکیل کابینه با یکدیگر بحث و بررسی کنند که آقای احمد‌ی‌نژاد نیز این قضیه را پذیرفت.