دنیای اقتصاد- محاکمه یک تبعه فرانسوی و دو کارمند ایرانی سفارتخانه‌های انگلیس و فرانسه در دادگاه روز شنبه بازداشت‌شدگان پس از انتخابات اخیر، اعتراض اتحادیه اروپا و کشور‌های یاد شده را در پی‌داشت. اتحادیه اروپا رسما در مورد محاکمه کلوتید ریس، دختر ۲۳ ساله فرانسوی‌، حسین رسام‌، کارمند سفارت انگلیس و نازک افشار کارمند سفارت فرانسه در تهران، به دولت ایران اعتراض کرد و آزادی فوری آنها را خواستار شد. انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا نسبت به محاکمه یک تبعه فرانسوی و ۲ کارمند ایرانی سفارتخانه‌های انگلیس و فرانسه اعتراض کردند

تنش دوباره در روابط ایران و اروپا

دنیای اقتصاد- محاکمه یک تبعه فرانسوی و دو کارمند ایرانی سفارتخانه‌های انگلیس و فرانسه در دادگاه روز شنبه بازداشت‌شدگان پس از انتخابات اخیر، اعتراض اتحادیه اروپا و کشور‌های یاد شده را در پی‌داشت.

اتحادیه اروپا رسما در مورد محاکمه کلوتید ریس، دختر ۲۳ ساله فرانسوی‌، حسین رسام‌، کارمند سفارت انگلیس و نازک افشار کارمند سفارت فرانسه در تهران به دولت ایران هشدار داد و آزادی فوری آنها را خواستار شد.

جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهام‌های بازداشت‌شدگان پس از انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران روز شنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی‌برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا که هم اکنون بر عهده سوئد است، روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از برگزاری این دادگاه ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه از این ‌که ایران یک شهروند فرانسه و دو کارمند ایرانی سفارتخانه‌های انگلیس و فرانسه را در زمره متهمان قرار داده‌، انتقاد شده است. کلوتیدریس دختر ۲۳ ساله تبعه فرانسه ۱۷ تیر امسال با اتهام جمع‌آوری اطلاعات و تحریک آشوب‌طلبان در اصفهان بازداشت شد.

پس از دستگیری وی برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این بازداشت گفت: فکر می‌کنید کشور من این اندازه ساده‌لوح و بدون پرسنل است که زنی ۲۳‌ساله را برای جاسوسی به ایران بفرستد؟ این احمقانه است، این غیرممکن است و البته پس از آن نیز نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه نیز انتساب اتهام «جاسوسی» به ریس را «بی‌پایه و اساس» اعلام کرد.ریس در جلسه محاکمه روز شنبه به اقدام علیه امنیت داخلی ایران از طریق تبانی و اجتماع با حضور در اجتماعات و اغتشاشات مورخ ۲۵ و ۲۷ خرداد و اقدام به جمع‌آوری اخبار و اطلاعات و عکس‌برداری و فیلمبرداری از اغتشاشات و ارسال به خارج از کشور متهم شد.

این تبعه فرانسه در جریان محاکمه خود گفته بود: من مدت‌ها قبل از انتخابات به ایران آمدم تا در دانشگاه صنعتی اصفهان به تدریس زبان فرانسه بپردازم. بر اساس توافقات صورت گرفته بین بخش فرهنگی سفارت و دانشگاه صنعتی اصفهان من برای تدریس به این دانشگاه دعوت شدم.

وی با بیان اینکه چند بار قبل نیز به ایران آمده بودم و به تاریخ، ‌فرهنگ و زبان این کشور علاقه داشتم، افزوده بود: تا بیستم خرداد در دانشگاه صنعتی تدریس کردم و پس از تعطیلی دانشگاه در حال آماده‌ شدن برای مراجعت به فرانسه بودم.

پس از انتخابات در راهپیمایی روزهای ۲۵ و ۲۷ خرداد شرکت کردم و از این راهپیمایی عکس‌ و فیلم گرفتم. علاوه بر این از دوستان فرانسوی و ایرانی خود اطلاعاتی درباره تظاهرات و وضعیت سیاسی ایران کسب کردم و همه این‌ها به خاطر این بود که علاقه داشتم بدانم چه اتفاقاتی در ایران رخ می‌دهد. در همین راستا به حدود ۵۰نفر از دوستان و اقوام خود ایمیل فرستادم و درباره تظاهرات در تهران مطالبی را به آنها گفتم.

نازک افشار، کارمند بخش فرهنگی سفارت فرانسه نیز با اتهام «اغتشاشگری و ایجاد شبکه و پناه دادن به اغتشاشگران در بخش فرهنگی سفارت فرانسه» در این دادگاه حضور یافته بود. برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه اتهام‌های مطرح شده علیه افشار را بی‌اساس خواند. حسین رسام تحلیل گر ارشد سفارت انگلیس در تهران نیز متهم به جاسوسی برای بریتانیا است. رسام یکی از ۹ کارمند بومی‌سفارت انگلیس در تهران بود که پس از اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران که به اعتراض‌های گسترده منجر شد از سوی مقام‌های امنیتی بازداشت و به قید وثیقه آزادشد. وزارت خارجه انگلیس روز شنبه با صدور بیانیه ای حضور حسین رسام، کارمند محلی سفارت خود در تهران را در دومین جلسه محاکمه توهین‌آمیز دانسته است. در این بیانیه آمده است که اقدام ایران برای محاکمه آقای رسام «به هیچ وجه قابل قبول نیست» و این اقدام «مستقیما ناقض تضمین‌هایی است که ما از مقام‌های ارشد ایرانی دریافت کرده بودیم.»وزارت خارجه انگلیس در بیانیه خود افزوده است: ما این دادگاه‌ها و به اصطلاح اعترافات زندانیان را که از حقوق بنیادین بشری خود برخوردار نبوده اند، محکوم می‌کنیم.

وزارت خارجه بریتانیا همچنین در بیانیه خود اعلام کرده است که از طریق سفیر خود در تهران در تلاش است از موضع صریح مقام‌های ایرانی اطلاع حاصل کند و سپس درباره اینکه چگونه به تازه‌ترین توهین پاسخ دهد، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در همین رابطه‌، خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که دیوید میلی بند وزیر خارجه انگلیس در واکنش به محاکمه رسام به اتهام دخالت در ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران، آن را «تحریک کننده» دانسته است.

وزیر خارجه انگلیس همچنین گفته است: من عمیقا از اتهامات غیر قابل توجیه که امروز علیه حسین رسام مطرح شد، نگران هستم. چنین محاکمات و اتهاماتی غیر‌منصفانه هستند و ایران را بی اعتبار کرده است. این مقام انگلیس همچنین از حمایت دولت فرانسه و سوئد رییس دوره ای اتحادیه اروپا از موضع کشورش در قبال ایران خبر داده است. به گزارش خبرگزاری مهر‌، یکی از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس نیز گفته است: این کاملا غیرقابل پذیرش و مستقیما مغایر با تضمین‌هایی است که به طور مکرر از سوی مقام‌های ارشد دولت ایران داده شده بود.

وی بدون این که به تضمین‌های داده شده از سوی مقام‌های ایرانی اشاره داشته باشد‌،این محاکمه را بر خلاف اصول اساسی حقوق بشر دانسته است.

رسام در جلسه محاکمه روزشنبه خود گفته بود که به دستور مقامات سفارت انگلیس اقدام به ارتباط گیری با افراد و عناصر ذی‌نفوذ احزاب و گروه‌های سیاسی کرده است.

وی افزوده بود : سفارت بریتانیا برای برقراری ارتباط با سازمان‌های غیر دولتی (NGO) سالانه ۳۰۰‌هزار پوند از طریق وزارت خارجه دریافت می‌کرد.او همچنین اظهار کرده بود: گزارش‌هایی در تهران تهیه می‌شد که برای وزارت خارجه انگلیس ارسال می‌گردید که برخی از آنها تبدیل به سیاست می‌شد و توسط شبکه بی‌بی‌سی اجرا می‌شد.

حسین رسام همچنین در جلسه محاکمه خود اتهام مطرح شده از سوی معاون دادستان در کیفرخواست، مبنی بر حضور برخی دیپلمات‌های بریتانیایی در تجمعات اعتراضی را تایید کرده و گفته بود که اعضای سفارت بریتانیا تا دو روز قبل از انتخابات برای تحقیق درباره گرایشات سیاسی مردم شهرهای مختلف و میزان مشارکت آنهابه شهرهای مختلف ایران سفر می‌کردند.

به گفته وی، دیپلمات‌های بریتانیایی با ستاد نامزدهای مختلف انتخابات نیز تماس گرفته بودند. افزون بر اعتراضات مقام‌های لندن به مسوولان دولت تهران‌، اتحادیه اروپا نیز به ایران هشدار داده است که هرگونه اقدام علیه کشورهای عضو این اتحادیه، شهروندان یا کارمندان سفارتخانه‌های آن را اقدامی‌علیه کل اتحادیه اروپا می‌داند.

این اتحادیه گفته است که محاکمه متهمان را از نزدیک زیر نظر دارد و در عین حال خواهان آزادی فوری کلوتید ریس، حسین رسام و نازک افشار شده است.