تجســــمی
گنجینه مهر و موم شده نقاشیهای «آشتیانی»
ایسنا - نکوداشت «اسماعیل آشتیانی» - هنرمند نقاش - در پنجمین نشست پژوهشی نگارخانه «برگ» برگزار شد. در آغاز پنجمین نشست پژوهشی نگارخانه برگ ۱۱ مرداد ماه «هادی هزاوهای» محقق و نقاش، با اشاره به جایگاه اسماعیل آشتیانی و آثار او در عرصه نقاشی معاصر ایران، گفت: برای سخن گفتن از نقاشی بیشتر باید دید و تجزیه و تحلیل کرد. در حالی که امروزه کارهای باقیمانده از زندهیاد آشتیانی در صندوقهای لاک و موم شده مجلس شورای ملی در حال از بین رفتن است و در مورد
این عکسها که امروز در این مراسم از نقاشیهای او گرفته شده، نیز نمیتوان بحث کرد.
در ادامه این مراسم «بهنام کامرانی» درباره سلف پرتره (پرترههای نقاش از خودش) سخن گفت. او گفت: اسماعیل آشتیانی جزو نقاشانی است که بیشترین پرتره را در طول سالیان عمر از خودش کار کرده است که اگر دوره زندگی او را در مرحله اول نوسازی ایران بدانیم، میتوانیم آن را به سه حوزه تقسیم کنیم. دوره اول، اصلاحات عباس میرزا و صدارتش است. در دوره دوم از زمان سلطنت ناصرالدین شاه تا مشروطه که در آن شاه و دولت علاقهای به پیشرفت ندارند، ولی جنبش فکری باعث تغییراتی میشود و در دوره سوم که از انقلاب مشروطه تا سلطنت پهلوی ادامه دارد، هیچ اقدامی در جهت مدرنیزاسیون صورت نمیگیرد.
ارسال نظر