انتظارات آمریکا از چین
عکس:AFP

اوباما از مقام‌های پکن خواست برای مقابله با برنامه هسته‌ای تهران با واشنگتن متحد شوند
درخواست آمریکا از چین درباره ایران
دنیای اقتصاد- باراک اوباما از چین خواست تا در پایان دادن به برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی با آمریکا متحد شود.
همزمان وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز از تصمیم خود برای افزایش فشارهای دیپلماتیک بر تهران خبر داده‌اند. مقام‌های اسرائیل نیز با بیان این که تمام گزینه‌ها در برابر تهران روی میز قرار دارد، اعمال تحریم‌های شدیدتر سازمان ملل متحد علیه ایران را خواستار شده‌اند.
اوباما گفته است: اشتباه نکنید، هر قدر کشورهای بیشتری به این تسلیحات دست یابند، احتمال استفاده از آنها بیشتر خواهد شد.
اوباما که نابودی تسلیحات هسته‌ای را یک اولویت در دولتش معرفی کرده است، افزوده است: هر دو کشور آمریکا و چین باید در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و درخواست از جمهوری اسلامی برای پایبندی به الزامات بین‌المللی‌اش متحد باشند.
این در حالی است که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در کنفرانسی خبری در کنار ایهود باراک، همتای اسرائیلی‌اش در بیت‌المقدس گفته است که اوباما قطعا انتظار یا امید به دریافت نوعی پاسخ از سوی ایران را تا پاییز سال‌جاری یا شاید تا زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر دارد.
به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، باراک اوباما روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه اجلاس «گفت‌وگوی استراتژیک و اقتصادی آمریکا و چین» در واشنگتن گفت: ایالات متحده و چین باید در تشویق ایران به اجرای تعهدات بین‌المللی متحد شوند. وضعیت فعلی نشان می‌دهد که تصمیم‌هایی که در داخل کشور می‌گیرم از مرزهای ما فراتر می‌رود و در اقتصاد جهانی تاثیر می‌گذارد.
رییس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: پکن و واشنگتن باید به هم به چشم شریک نگاه کنند نه رقیب. وی همچنین هماهنگی بیشتر بین سیاست‌های اقتصادی این دو قدرت بزرگ را خواستار شد.
اوباما در افتتاحیه اجلاس واشنگتن از چین خواست که به حقوق اقلیت‌های دینی و قومی خود احترام بگذارد، ولی در این مورد از این کشور انتقاد شدیدی نکرد. در همین حال، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به عمان گفته است که چنانچه رویکردهای دیپلماتیک در قبال ایران کارساز نباشد، واشنگتن به تشدید تحریم‌ها علیه این کشور متوسل می‌شود.
به گزارش ایلنا به نقل از دویچه‌وله، گیتس با اشاره به تصمیم اوباما برای تعامل با ایران گفت: اوباما همچنان امیدوار است که تهران به پیشنهاد مذاکره پاسخ مثبت دهد. در غیر این ‌صورت آمریکا و سازمان ملل متحد از روش دیگری یعنی تشدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده خواهند کرد. آن سوتر، وزیران خارجه اتحادیه اروپا که روز دوشنبه در بروکسل گرد هم آمده بودند، از تصمیم خود برای افزایش فشارهای دیپلماتیک بر تهران خبر دادند.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری واشنگتن تی‌وی، وزیران خارجه اتحادیه اروپا که در نشست روز گذشته خود بررسی روابط این اتحادیه با ایران، فعالیت‌های هسته‌ای و تحولات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را در دستور کار داشتند، از وقایع اخیر ایران انتقاد کردند. گونتر گلوزر، معاون وزیر خارجه آلمان که در این نشست شرکت کرده بود، گفته است که هیچ کشوری به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تمایلی ندارد.
وی با اشاره به پیشنهاد آمریکا و اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو با ایران، از مقام‌های ایران خواست تا به تلاش‌های غرب پاسخ مثبت دهند. بنا بر این گزارش، دولت‌های اروپایی تلاش‌های خود را روی رویکردهای دیپلماتیک متمرکز کرده‌اند و برای اعمال تحریم علیه ایران اولویت قائل نیستند. وزیر خارجه اسرائیل که در جریان سفر ۱۰ روزه خود به آمریکای لاتین عازم پرو شده است، اعمال تحریم‌های شدیدتر سازمان ملل متحد علیه ایران را خواستار شد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آویگدور لیبرمن برنامه هسته‌ای ایران را «تهدیدی برای جهان» خوانده و گفته است: چنانچه کشوری مانند ایران به قدرت هسته‌ای دست پیدا کند، تهدیدی بزرگ به وجود می‌آید. باید (فعالیت‌های) ایرانی‌ها را متوقف کنیم. معتقدیم که بهترین راه اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران در سازمان ملل متحد است و امیدواریم که نشست ماه سپتامبر این سازمان، تغییراتی اساسی در مساله ایران را به‌دنبال داشته باشد. اسرائیل که احتمال می‌رود تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه باشد، در حالی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند که مقام‌های ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید کرده‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها طی گزارش‌هایی عدم انحراف هسته‌ای این کشور را تایید کرده است.

گفت‌وگوهای هسته‌ای در تعلیق

در حالی که وزیران خارجه‌ اتحادیه‌ اروپا، آزادی فوری تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران را خواستار شدند، خاویر سولانا گفته است که با توجه به شرایط فعلی در ایران بعید است گفت‌وگوهای هسته‌ای با تهران به زودی از سر گرفته شود. به گزارش ایسنا، وزیران خارجه‌ 27 کشور عضو اتحادیه‌ اروپایی روز دوشنبه در نشست ماهانه‌ این اتحادیه‌ در بروکسل درباره ایران در کنار دیگر مسائل مذاکره کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا پیش از این نشست گفت:‌ ما از وضعیت حقوق بشر در ایران و رفتار با زندانی‌ها بسیار نگرانیم. وزیران خارجه اتحادیه‌ اروپا در این نشست ضمن ابراز نگرانی از وضعیت «حقوق‌ بشر» در ایران،‌ درخواست‌ها برای آزادی کلویتدریس، ‌تبعه فرانسه که در اوین به سر می‌برد را تکرار کردند. برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه نیز خواستار آزادی او در ظرف چند روز آینده شد. کارل بیلد، وزیر خارجه‌ سوئد که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را عهده‌دار است، نیز گفت: ما نگرانی عمیق‌مان را در خصوص شهروند بازداشت شده اتحادیه اروپا بار دیگر ابراز کرده و تاکید می‌کنیم که ما به طور متحد انتظار داریم که او فورا آزاد شود. وزیران خارجه‌اتحادیه‌ اروپا اعلام نکردند که در غیر این صورت چگونه واکنش نشان خواهند داد. وزیر خارجه‌ سوئد افزوده است: ما به ارزیابی اوضاع ادامه خواهیم داد و ریاست اتحادیه به دنبال تماس با مقامات ایران است. بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا همچنین گفت که اوضاع سیاسی کنونی ایران دال بر این است که بعید است گفت‌وگوها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به زودی از سر گرفته شود. پنج عضو دائم شورای امنیت متشکل از آمریکا، فرانسه، انگلیس،‌ روسیه و چین در ماه آوریل (فروردین سال جاری) از ایران خواستند مذاکراتی را که از ماه سپتامبر (شهریور) متوقف شد، دوباره آغاز کند. اما سولانا گفت: فکر نمی‌کنم که در حال حاضر به پیشنهادی که اواخر آوریل داده شده، پاسخی داده شود. انتظار پاسخ فوری را ندارم و فکر نمی‌کنم تا حل این اوضاع پاسخی داده شود.