انتشارگفته‌های دریابندری درباره‌ زندگی و ترجمه

ایسنا- کتاب «گفت‌وگو با نجف دریابندری» انتشار یافت. کتاب «گفت‌وگو با نجف دریابندری» گفت‌وگوی تفصیلی مهدی مظفری ‌ساوجی با این مترجم است که پس از کتاب‌شناسی دریابندری، بخش‌های زندگی، ترجمه، پسند و ناپسند زبان فارسی، داستان‌نویسی، طنز و سینما را شامل می‌شود. همچنین در بخشی از کتاب، دریابندری درباره‌ داستان‌نویسی در ایران و آشنایی و مراوده‌اش با برخی از اهل قلم از جمله محمدعلی جمالزاده، ابراهیم گلستان، علی‌محمد افغانی، صادق چوبک و جلال آل‌ احمد سخن گفته است.

در پشت جلد کتاب به نقل از دریابندری آمده است: «داستان علاقه پیدا کردن من به انگلیسی جالب است. یادم می‌آید سال سوم دبیرستان در امتحان انگلیسی تجدید شدم. معلم‌مان یک خانم ارمنی بود. این تجدیدی باعث شد که من شروع به خواندن انگلیسی کنم و این خواندن همین‌طور ادامه پیدا کرد تا علاقه‌مند شدم...» «گفت‌وگو با نجف دریابندری» در ۳۵۲ صفحه با عکس‌هایی از دریابندری در دوره‌های مختلف سنی توسط انتشارات مروارید به چاپ رسیده است.

از سوی دیگر، شناخت‌نامه‌ مسعود کیمیایی به کوشش مظفری در حال حروفچینی است و کتاب «پشت صحنه‌ آبی»، گفت‌وگوی بلندی با اکبر رادی درباره‌ تئاتر، سینما و فرهنگ و هنر، از سوی انتشارات یادشده برای دریافت مجوز نشر ارسال شده است. چندی پیش نیز به قلم مظفری، «شناخت‌نامه‌ ایران درودی؛ قصه‌ انسان و پایداری‌اش» از سوی نشر سخن منتشر شد.