بر اساس اطلاعات اولیه طرح آمارگیری هزینه و درآمد سال 1387، ضریب جینی مناطق شهری و روستایی کشور به پایین‌ترین سطح طی یک دهه اخیر رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر اساس اطلاعات اولیه طرح آمارگیری هزینه و درآمد سال ۱۳۸۷، ضریب جینی مناطق شهری و روستایی کشور به پایین‌ترین سطح طی یک دهه اخیر رسیده است. ضریب جینی مناطق شهری در سال ۸۷ به ۳۹۳/۰ رسیده که از سال ۷۶ تاکنون بهترین شاخص است. ضریب جینی مناطق شهری کشور در سال ۸۶ برابر با ۴۱۲/۰، در سال ۸۵ برابر با ۴۱۶/۰ و در سال ۸۴ برابر با ۴۰۶/۰ بود. در حالی که از سال ۱۳۷۶ تاکنون ضریب جینی مناطق شهری کشور هیچ‌گاه به زیر ۴/۰ نرسیده بود، ضریب جینی در سال ۱۳۸۷ به ۳۹۳/۰ رسید.
ضریب جینی مناطق روستایی نیز در سال گذشته با کاهش مواجه شده و از 392/0 در سال 86 به 382/0 در سال 87 رسیده است که نشانه بهبود توزیع درآمد در مناطق روستایی کشور است. ضریب جینی 382/0 در سال 87 پایین‌ترین ضریب جینی از سال 76 تاکنون محسوب می‌شود.
به عبارت دیگر در سال ۸۷ نسبت به سال‌های قبل عادلانه‌ترین توزیع درآمد در کشور صورت گرفته و شکاف طبقاتی کاهش یافته است.
شاخص دیگر برای ارزیابی توزیع عادلانه و مناسب درآمدها، سهم 10درصد ثروتمندترین به 10‌درصد فقیرترین است که اطلاعات اولیه طرح آمارگیری هزینه و درآمد سال 1387 بیانگر بهبود این شاخص نسبت به سال‌های قبل است. سهم 10درصد ثروتمندترین به 10درصد فقیرترین، از جمله شاخص‌های سنجش توزیع درآمد است و بیانگر نسبت هزینه دهک دهم (ثروتمند‌ترین) به دهک اول (فقیرترین) است. سهم 10درصد ثروتمندترین به 10درصد فقیرترین جامعه در مناطق شهری کشور در سال 87 به 4/13درصد و در مناطق روستایی به 3/12درصد کاهش پیدا کرده است. از سال 76 تا سال 86 سهم 10درصد ثروتمندترین به 10درصد فقیرترین جامعه در مناطق شهری کشور همواره بالای 15برابر بوده که در سال 87 با بهبودی قابل توجه به 4/13 برابر کاهش پیدا کرده است. در مناطق روستایی نیز کاهش سهم 10درصد ثروتمندترین به 10درصد فقیرترین جامعه در سال 87 به 3/12 برابر از سال 76 تاکنون بی‌سابقه بوده است.
گفتنی است بالاترین رکورد نابرابری توزیع درآمد در جامعه و شدیدترین شکاف طبقاتی در کشور از دهه ۶۰ تاکنون، در سال ۱۳۶۲ رخ داد. بنابر اعلام بانک مرکزی، از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۸۶ یعنی طی دوره ۴دولت موسوی، رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد، بالاترین رکورد ضریب جینی به ترتیب در سال‌های ۶۱، ۶۲، ۸۱، ،۸۲، ۶۸ و ۷۴ (یعنی در طول دوره دولت‌های موسوی و خاتمی و رفسنجانی) رخ داده است.
ضریب جینی در سال 62 به 454/0 افزایش یافت که بالاترین رکورد نابرابری توزیع درآمد تاکنون است. بنابر آمار اعلامی بانک مرکزی، از دهه 60تاکنون، در میان 10 سالی که بدترین ضریب جینی و شدیدترین نابرابری توزیع درآمد در کشور رخ داده، 6سال آن (یعنی سال‌های 62، 61، 68، 63، 67 و 66) در طول دوره دولت موسوی رخ داده و 2سال آن (سال‌های 81 و 82) در طول دولت خاتمی بوده است. بدین ترتیب مشخص است که بیشترین نابرابری توزیع درآمد در سطح کشور طی دوره 2دولت اصلاح‌طلب در کشور رخ داده است.