تحرکات اسرائیل در آمریکای لاتین علیه ایران

دنیای اقتصاد- تحرکات اسرائیل علیه ایران در آمریکای لاتین با سفر وزیر خارجه این رژیم به کشورهای این قاره آغاز شده است. این اقدامات در شرایطی انجام می‌شود که ناوها و زیردریایی‌های اتمی‌اسرائیل، طی سه هفته گذشته از کانال سوئز عبور کرده و به آب‌های ایران نزدیک شده‌اند. افزون بر این، به تازگی مقام‌های آمریکایی از آزمایش موشک‌های رهگیر «آرو»ی رژیم اسرائیل در آب‌های ایالات متحده خبر داده‌اند. موشک‌هایی که بیش از ۱۰۰۰کیلومتر برد دارند. همچنین رژیم اسرائیل خواهان خرید جنگنده‌های رادار گریز اف-۳۵ از واشنگتن است. هواپیما‌هایی که قادرند با سیستم روسی دفاع موشکی اس-۳۰۰ مقابله کنند. بر این اساس، برخی از تحلیلگران بر این باورند که این بار تهدیدات همیشگی اسرائیل علیه ایران رنگ و بوی دیگر دارد و در حوزه‌های مختلف از دیپلماسی نمود یافته است.

و از همین رو است که آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه اسرائیل در چارچوب برنامه جدید دولت این رژیم برای نزدیک شدن به کشورهای حوزه آمریکای لاتین و آنچه دور کردن این کشورها از ایران نامیده شده است، دیدار رسمی‌خود از تعدادی از کشورهای این منطقه را آغاز کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، لیبرمن، در سفر خود به آمریکای لاتین که نخستین دیدار یک وزیر خارجه رژیم‌ اسرائیل از این منطقه طی ۱۰ سال اخیر است، با مقام‌های بلندپایه از برزیل، آرژانتین، پرو و کلمبیا دیدار می‌کند.

وزارت خارجه رژیم‌ اسرائیل طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که این سفر نشان‌دهنده اهمیت آمریکای لاتین برای تل‌آویو است. لیبرمن از زمان رسیدن به پست وزارت خارجه در اول ماه آوریل (اواسط اسفند۸۷)، دو برنامه جدید «نگاه به روسیه و‌جمهوری‌های شوروی سابق» و «نگاه به آمریکای‌لاتین» را در پیش گرفته است؛ درحالی که نگاه دولت‌های پیشین رژیم‌صهیونیستی همواره به سوی غرب بوده است. لیبرمن در گام نخست طرح «نگاه به روسیه و‌جمهوری‌های شوروی سابق»، دو ماه قبل به روسیه، روسیه سفید و چند کشور مسلمان‌نشین رفت و سپس شیمون پرز، رییس رژیم‌ اسرائیل ماه گذشته دیدارهای رسمی‌از آذربایجان و قزاقستان انجام داد.

پرز و ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم‌ اسرائیل نیز در روزهای آینده از روسیه دیدار خواهند کرد.

در چارچوب «نگاه به آمریکای لاتین»، در روزهای اخیر «اسحاق آهارونوویچ»، وزیر امنیت داخلی رژیم‌ اسرائیل و همچنین دانی آیالون، معاون وزیر خارجه رژیم ‌صهیونیستی از پاناما و کاستاریکا دیدار کردند. آیالون در همایش کشورهای آمریکای لاتین در هندوراس شرکت کرد. اوزی لانداو یکی دیگر از وزرای کابینه رژیم‌ اسرائیل ماه آگوست (مردادماه) به پاراگوئه و اکوادور می‌روند و شیمون پرز‌ ماه نوامبر با هیات‌های بزرگی، راهی شماری از کشورهای منطقه خواهد شد.

اسرائیل تصمیم دارد، دفاتر سیاسی جدیدی در آمریکای لاتین و همچنین آسیای میانه بگشاید.

اکثر کشورهای حوزه آمریکای لاتین از دهه‌ها قبل با اسرائیل در سطح سفیر، مناسبات کامل سیاسی داشتند؛ اما طی دو سال اخیر مناسبات اکثر این کشورها با رژیم‌ صهیونیستی دستخوش تنش شده است. مقام‌های تل‌آویو، ایران را عامل پشت‌پرده این تنش‌ها می‌دانند. وزارت خارجه رژیم‌ اسرائیل دو ماه قبل نیز در سندی مدعی شد که کشورهای حوزه آمریکای لاتین در عرضه اورانیوم خام به ایران نقش داشته‌اند؛‌ اما این کشورها این اتهام را رد کردند.در همین چارچوب، روزنامه عبری ‌هاآرتص مدعی شده است که بر اساس گزارش محرمانه دولت اسرائیل، دو کشور بولیوی و ونزوئلا تامین‌کننده اورانیوم مورد نیاز برای برنامه هسته‌ای ایران هستند. به گزارش روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»، لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سفر ده روزه خود به آمریکای جنوبی در مورد روابط این دو کشور با ایران و تامین اورانیوم مورد نیاز برنامه هسته ای ایران از سوی این دو کشور صحبت خواهد کرد.بر اساس این گزارش، اگر چه روابط مستحکم ایران با دو کشور بولیوی و ونزوئلا سال‌ها است که ادامه دارد، ولی این برای اولین بار است که گزارش‌هایی درباره استفاده ایران از اورانیوم این دو کشور در برنامه هسته‌ای‌اش منتشر می‌شود؛ اما سفر لیبرمن تنها همین هدف را دنبال نمی‌کند و او با زیرکی سالگرد حادثه آمیا در آرژانتین را برای سفر خود به آمریکای جنوبی برگزیده است و هدف اصلی سفر خود را به آمریکای جنوبی، مبارزه با نفوذ ایران در آمریکای جنوبی اعلام کرده است.وزیر خارجه رژیم اسرائیل درصدد است تا با مستمسک قرار دادن ادعای نقش ایران در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان در آرژانتین، مانع از توجه بیشتر کشورهای آمریکایی جنوبی به برقراری روابط حسنه با ایران شود و بدین ترتیب از نفوذ ایران در این منطقه حیاتی بکاهد. چنین اقدامات دیپلماتیکی از سوی اسرائیل علیه ایران امر بدیعی به نظر می‌رسد، چه آن که برجسته‌ترین اقدامات و تهدیدات این رژیم علیه حکومت تهران همواره از جنس اقدامات نظامی ‌‌بوده است. با وجود این، اگرچه طی سال‌های گذشته و به ویژه طی یک سال گذشته همواره از احتمال حمله اسرائیل به مراکز هسته‌ای و استراتژیک ایران در محافل رسانه‌ای سخن به میان آمده است،خبر اقدام نظامی‌اسرائیل علیه ایران از اواسط اردیبهشت‌ماه سال گذشته قوت گرفت؛ وقتی که فاش شد این رژیم مانور هوایی مشترکی را به همراه کشور یونان در آب‌های مدیترانه به مدت ۱۴ روز برگزار کرده است؛ مانوری که طی آن تمام فنون مربوط به سوختگیری هوایی در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری یونان تا سرزمین‌های اشغالی تمرین شده بود. فاصله‌ای برابر با فاصله سرزمین‌های اشغالی با ایران؛ اما امسال خبر‌های مرتبط به این موضوع از حدود دو هفته پیش قوت گرفت. از وقتی که پنج فروند زیردریایی اسرائیل از کانال سوئز گذشته و به آب‌های ایران نزدیک شدند. این زیر دریایی‌ها نیز توان پرتاب موشک‌هایی با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را دارند؛ اما آنچه این موضوع را بااهمیت‌تر جلوه داد، سخنان جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا درباره این خبر بود. او حتی بر خلاف مواضع سختگیرانه دولت بوش که هیچ گاه مجوز حمله به ایران را به اسرائیل صادر نکرد، اعلام کرد که اسرائیل کشور مستقلی است و خود می‌تواند برای حمله به ایران تصمیم بگیرد. اگرچه کاخ‌سفید سخنان بایدن را تکذیب کرد، وزارت خارجه اسرائیل نیز تمامی‌اخبار و گزارش‌های مربوط به حمله احتمالی این رژیم به تاسیسات هسته‌ای ایران را غیرموثق دانست و اعلام کرد که اسرائیل برنامه‌ای برای حمله به ایران ندارد.

در این میان، تاکنون مقام‌های ایران همواره اعلام کرده‌اند که پاسخ ایران به هرگونه حمله احتمالی از جانب اسرائیل قاطع و دندان شکن خواهد بود. از جمله وزیر سابق دفاع‌جمهوری اسلامی‌پیش از این، هشدار داده بود که پاسخ ایران به هر نوع حمله نظامی‌احتمالی رژیم صهیونیستی، بسیار سریع، مستقیم و ویرانگر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، علی شمخانی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم اظهار کرده بود: رژیم صهیونیستی آن‌گونه که مدعی حمله به مواضع و تاسیسات هسته‌ای ایران است، در صورت حمله، پاسخی شدید، ویرانگر، فجیع و فراتر از حد انتظارش از سوی ایران دریافت خواهد کرد.

رییس مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی نیروهای مسلح ایران گفته بود: رژیم صهیونیستی قدرت تبدیل تهدیدات به واقعیت را ندارد و در واقع می‌توان گفت، این رژیم قادر به حمله نظامی ‌ضدایران نیست.

علیرضا شیخ عطار، سفیر ‌جمهوری اسلامی‌ایران نیز در آلمان به رژیم صهیونیستی و آمریکا نسبت به حمله به ایران هشدار داده است. شیخ عطار در گفت‌وگو با روزنامه ویزر کوریر، چاپ آلمان افزوده است: اگر آنها این کار را انجام دهند، مطمئنا چیز زیادی از دست خواهند داد.