آزادی گروگان‌ها تاثیری در روابط ایران و آمریکا ندارد

دنیای اقتصاد- وزیر خارجه ایران دیروز در مراسم استقبال از دیپلمات‌های آزاد شده ایرانی،حق پیگیری حقوقی ربایش این دیپلمات‌ها را برای دولت ایران محفوظ دانست و ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل نیز این موضوع را پیگیری کند. سخنگوی وزارت خارجه نیز در حاشیه این مراسم درباره آزادی این دیپلمات‌ها گفت: این مساله در چارچوب موافقتنامه‌ آمریکا و عراق صورت گرفته و در چارچوب روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا نیست و لذا تاثیری بر مناسبات تهران - واشنگتن نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، باقر غبیشاوی، مجید قائمی حیدری، عباس حاتمی کساوند، محمود فرهادی و مجید داغری دیپلمات‌های ربوده شده در اربیل، سلیمانیه و بغداد که روز جمعه آزاد و تحویل دولت عراق و پس از آن تحویل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد شده بودند صبح یکشنبه با استقبال وزیر امور خارجه، سخنگوی وزارت امور خارجه، استاندار تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس و خانواده‌هایشان و برخی مقامات وزارت امور خارجه وارد فرودگاه مهرآباد شدند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ در مراسم استقبال از دیپلمات‌های آزاد شده با شکرگزاری به درگاه خداوند متعال گفت: در سایه‌ دعاهای خیر ملت عظیم‌الشان ایران، رهبر معظم انقلاب و مقاومت سلحشورانه و قهرمانانه‌ دیپلمات‌های ایرانی که سی‌ماه پیش توسط نیروهای نظامی و اشغالگر آمریکا در شهر اربیل با هجوم به سرکنسول‌گری ایران و با نقض همه‌ قوانین و مقررات بین‌المللی ربوده شده بودند و تا آخرین روز حضور نیروهای آمریکایی در شهرهای عراق محبوس بودند، آزاد شدند.

وی ادامه داد: امروز جمعی از مسوولان کشورمان، ‌استاندار تهران و نمایندگان مجلس و ارگان‌ها و نهادهای مختلف به استقبال این عزیزان آمدند که ضمن ابراز خوشحالی و شادمانی موضع صریح‌شان در محکومیت این اقدام ضدانسانی و خلاف مقررات و موازین بین‌المللی را اعلام می‌کنند.

وزیر خارجه همچنین با اشاره به محفوظ بودن حق پیگیری حقوقی عملکرد دولت آمریکا در قبال دیپلمات‌های ایرانی در عراق و با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حق خود می‌داند که این مساله را مورد پیگرد حقوقی قرار دهد، گفت: ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که عملکرد ددمنشانه‌ دولت بوش و نیز تداوم بازداشت این دیپلمات‌ها در دولت جدید آمریکا را مورد پیگرد حقوقی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: اقدامات ایران در عراق و نمایندگی‌های کشورمان در جهت کمک به مردم، ثبات و آرامش در عراق و توسعه‌ روابط همه جانبه‌ دو کشور و ملت بوده است. سرکنسول‌گری‌های ایران طی سال‌های سختی که بر مردم عراق گذشت در کنار آنها بودند و سعی کردند رفت‌وآمد مردم عراق به ایران را تسهیل و زمینه‌ مراودات اقتصادی را فراهم کنند.

وی اقدام آمریکا در ربودن دیپلمات‌های ایرانی را در همه‌ محافل بین‌المللی و نیز نزد افکار عمومی جهان اقدامی غیرانسانی و نقض کننده‌ همه‌ ضوابط بین‌المللی و از جمله حقوق کنسولی وین عنوان کرد و افزود: ما امیدواریم سازمان ملل و موسسات ذی‌ربط بین‌المللی در این خصوص مداخله و پیگیری کنند.

پیگیری‌های مکرر

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه‌ نیز در جمع خبرنگاران در حاشیه‌ مراسم استقبال از دیپلمات‌های ایرانی آزاد شده در عراق استقبال گسترده‌ اقشار مختلف مردم از دیپلمات‌های آزاد شده‌ ایرانی در عراق را به عنوان یک پشتوانه و دلگرمی برای همه‌ دیپلمات‌های ایرانی در محل‌های ماموریت‌شان عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به آزادی این دیپلمات‌ها و پیگیری‌های مکرر مقامات ایران و وزارت خارجه‌ گفت: بعد از پیگیری‌های مکرر که در قالب سفرهای دو طرف این موضوع مطرح می‌شد، خوشبختانه این دیپلمات‌ها آزاد شدند.

وی افزود: اصل حمله به یک مکان دیپلماتیک، ربایش دیپلمات‌ها و نگهداری آنها بیش از دو و نیم سال خلاف کنوانسیون وین است و این حق برای جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری حقوق تضییع شده و نقض قوانین کنسولی حقوق دیپلماتیک محفوظ است.

قشقاوی با اشاره به استقبال گسترده‌ انجام شده از این دیپلمات‌ها گفت: این استقبال یک پشتوانه و دلگرمی برای همه‌ دیپلمات‌های ایرانی در محل ماموریت‌هایشان است و آنها را در انجام وظیفه برای پیگیری عزت ملی ایران و حقوق مردم ایران مصمم‌تر می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اداره‌ کل حقوقی وزارت خارجه‌ با صلاحدید مشاورین و کارشناسان برجسته نسبت به پیگیری حقوقی این مساله اقدام می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره پیگیری انجام شده برای آزادی‌های سایر زندانیان ایرانی در بند نیروهای آمریکایی که به جرم ورود غیرقانونی به خاک عراق دستگیر شده‌اند نیز گفت: این مساله به طور طبیعی وجود دارد، اما ما پیگیری‌ها و تلاش‌های لازم را برای آزادی‌شان انجام می‌دهیم؛ اما بر این مساله نیز تاکید داریم که سفرها در چارچوب قانونی انجام شود.

وی ادامه داد: ما براساس اصل لزوم دفاع از اتباع خودمان حقوق این ایرانیان را پیگیری می‌کنیم که البته بعضا تعدادی از آنها آزاد شدند و باقی در چارچوب تعامل مثبت با دولت عراق موضوعشان در دست بررسی است. قشقاوی همچنین در مورد ارتباط آزادی دیپلمات‌های ایرانی در عراق با رابطه‌ دیپلماتیک ایران و آمریکا، با تاکید بر اینکه این مساله هیچ ارتباط مستقیمی با بحث ایران و آمریکا ندارد، گفت: همان‌طور که خود آمریکایی‌ها اعلام کردند این مساله در چارچوب موافقتنامه‌ آمریکا و عراق صورت گرفته و در چارچوب روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا نیست و لذا تاثیری بر مناسبات تهران - واشنگتن نخواهد داشت.

متکی: محاسبات غرب اشتباه بود

وزیر خارجه با انتقاد از عملکرد کشورهای غربی در پی اعلام نتایج انتخابات در ایران تاکید کرد که محاسبات غرب در مورد ایران اشتباه بود.به گزارش فارس، منوچهر متکی وزیر خارجه شنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم (شبکه عربی زبان متعلق به صداو سیمای ایران) گفت: ایران در منطقه‌ای مهم و استراتژیک قرار دارد. به صورتی که اگر منطقه را یک کشتی فرض کنیم ایران لنگر آن و یکی از عوامل مهم ثبات در منطقه است.متکی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر و مشارکت ۸۵درصدی مردم ایران در آن گفت: این انتخابات نه تنها نقطه عطفی در تاریخ ۳۰ ساله کشور ما، بلکه یک نمایش دموکراسی همه جانبه برای جهانیان بود. وی با اشاره به انتخابات پارلمانی اخیر اروپا گفت: در این انتخابات که یک هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد، حداقل و حداکثر مشارکت مردم اروپا تنها ۲۵ تا ۵/۴۲درصد بود. وزیر خارجه افزود: در چهار سال گذشته کشورهای غربی حتی قبل از تشکیل دولت جدید، موضع‌گیری خود را در مخالفت با دولت آقای احمدی‌نژاد آغاز کردند و در طول ۴ سال آن را ادامه دادند، به این تصور که تبلیغات منفی و اقدامات آنان در انتخابات اخیر تاثیرگذار باشد، ولی دیدیم که هیچ تاثیری نداشت.وی تاکید کرد: غرب اشتباه محاسبه و تحلیل زیاد دارد و ما تلاش کردیم تا آنان را با واقعیت‌ها آشنا کنیم. متکی همچنین با انتقاد از رسانه‌های غربی و پخش اخبار غیرواقعی این رسانه‌ها از ایران تاکید کرد: آنها در این حوادث چند روزه، کانال‌های تلویزیونی خود را بازکردند و گفتند هر کسی از هر جا هر گزارشی بفرستد ما آن را به عنوان اخبار ایران پخش می‌کنیم، این غیرفنی‌ترین و ناپخته‌ترین برخوردی است که یک شبکه تلویزیونی یا یک سایت خبری می‌تواند انجام دهد. وی افزود: موضع‌گیری کشورهای غربی بر این مبنا استوار است که اگر نتیجه انتخابات در کشوری مورد نظر و مطلوب آنان نباشد، آن را زیر سوال ببرند و اوضاع را به هم بریزند و گمان کردند که چنین تجربه‌ای برای ایران هم قابل تکرار است. این اشتباه غربی‌ها بود و در همین راستا برخی از عوامل، دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت‌خانه‌هایشان وارد این ماجرا شدند که ما اسناد و مدارک اینها را داریم.