تکرار و تفاوت در آثار یک هنرمند

محمود محمودی، نقاش نوگرای کرمانشاهی مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی خود را که با تکنیک‌های مختلف پدید آورده، در نگارخانه راه ابریشم به نمایش گذاشته است. محمودی متولد ۱۳۵۹ (کرمانشاه) است. او از دانشگاه هنر اصفهان در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شده و برگزاری چندین نمایشگاه خصوصی و گروهی را در کارنامه خود دارد. محمودی درباره شیوه کار هنری‌اش و تاثیرپذیری از کهن الگوها و بن‌مایه‌های بومی می‌گوید: تکرار یک موتیف یا نقش مایه در آثار هنری، سابقه‌ای تاریخی دارد. آنچه من در کارهایم قصد بیان آن را دارم، نوعی تکرار است که شاخصه هنر ایرانی است. تکرار یک موتیف در آثار معماری ایرانی مانند طاق‌ها و گنبدها، گچ بری‌ها و کاشی کاری‌ها و دستباف‌های بومی نظیر فرش وگبه، ترکیب بندی ویژه‌ای به وجود آورده است.

به باور وی، «انسان با محیط خود رابطه‌ای متقابل دارد که ناظر به کنش تکرار و تفاوت است. در درون یک کادر نیز تکثر و تکرار یک عنصر معین به بی نهایت دامن می‌زند.»

در آثار وی ساختن فضا از طریق تاکید بر یک یا چند عنصر واحد صورت می‌گیرد. نقاشی‌های وی در عین معاصریت ساختار و تکنیک از ریشه‌های کهن هنری و فرهنگی کشور و جغرافیای زیستی‌اش دور نمانده است. این نمایشگاه تا یک هفته دیگر در نگارخانه راه ابریشم واقع در خیابان فرمانیه، شماره ۱۱۲ ادامه دارد.