موضع رسمی ایران درباره مسائل روابط خارجی

عکس: AFP. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره بستن سفارت انگلیس

هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نمی‌شود

دنیای‌اقتصاد- ایران بستن هیچ سفارتخانه‌ای را در دستور کار خود ندارد. این جمله، پاسخ حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه به سوالی درباره لزوم بستن سفارتخانه انگلیس پس از سفارت آمریکا در تهران است. قشقاوی دیروز در پاسخ به اینکه آیا وقت آن نرسیده که سفارت انگلستان در تهران بسته شود؟ گفت: خیر، بستن هیچ‌گونه سفارت و کاهش روابط دیپلماتیک با هیچ کشوری فعلا در دستور کار ایران قرار ندارد.

دستگیری برخی از کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران، عدم صدور ویزا برای پرویز داوودی معاون اول احمدی‌نژاد و حمله به سفارت ایران در استکهلم سوئد نیز محور سایر سوالات خبرنگاران در نشست خبری هفتگی قشقاوی با رسانه‌ها بود. سخنگوی وزارت خارجه دیروز همچنین درباره ارزیابی دولت ایران از روابط با انگلیس نیز گفت: جمهوری اسلامی کاهش سطح روابط با هیچ کشور اروپایی از جمله انگلیس را در برنامه ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری ۹ تن از کارکنان ایرانی سفارت انگلستان در تهران با بیان اینکه وزیر اطلاعات ابعاد مختلف این موضوع را بیان کرد، گفت: هیچ دیپلماتی از سفارت انگلستان دستگیر نشده و موضوع دستگیری این ۹ نفر ربطی به کنوانسیون حقوق دیپلماتیک ندارد و ناقض این حقوق نیست. آنها دیپلمات نبودند بلکه کارمندان محلی و اتباع ایرانی بودند که وادار به اقدامات خلاف قانون و مقررات شده بودند و بر اساس مقررات با آنها عمل می‌شود.

قشقاوی با بیان اینکه ۵ نفر از این ۹ نفر آزاد شده‌اند و بقیه در مرحله پرسش و پاسخ هستند، به نامه دو روز قبل دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلستان به منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در این زمینه اشاره کرد و گفت: شب گذشته نیز وزیر خارجه انگلیس با آقای متکی تماس تلفنی داشت و تاکید کرد که قصد انگلیس دخالت در امور داخلی ایران نیست و آقای متکی نیز گفت که اگر واقعا در عمل چنین اراده‌ای محقق شود، می‌تواند کار مثبتی برای تنظیم مناسبات ایران با انگلیس و بقیه کشورهای غربی باشد.

قشقاوی همچنین به سوالی درباره آزادسازی باغ قلهک با توجه به دخالت‌های کشورهای غربی به ویژه انگلستان در مسائل داخلی ایران چنین پاسخ داد: این موضوع یک فرآیند قضایی است و نکته جدید و خاصی در این زمینه وجود ندارد که عنوان کنم. وی در پاسخ به سوالی درباره عدم صدور روادید برای پرویز داوودی معاون اول احمدی‌نژاد توسط دولت آمریکا، با بیان اینکه طرف آمریکایی اعلام کرده که در حال بررسی این موضوع است، اظهار کرد: این اجلاس چندین بار به تاخیر افتاد و اینکه دلایل سیاسی یا اداری پشت این قضیه بوده هنوز روشن نیست و نمی‌توان قاطعانه گفت که حتما دلایل سیاسی در این زمینه دخیل بوده است.

وی افزود: این موضوع باید بررسی شود و به طور قطعی نمی‌توانم در این زمینه نظری بدهم. پس از بررسی، نتیجه قطعی را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله به سفارت جمهوری اسلامی در سوئد با اشاره به تظاهرات حدود یکصد نفر در مقابل سفارت ایران در استکهلم، اظهار کرد: تظاهرکنندگان از پلاکاردهای تبلیغاتی استفاده و در سایت‌ها نیز عکس خودشان و منظره حمله به سفارت را قرار داده‌اند. عاملان این اقدام منافقین، گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب‌های سلطنت‌طلب بودند که تحریم‌کنندگان انتخابات بودند و این جماعت در روز رای‌گیری نیز با اعمال خشونت و توهین به رای‌دهندگان درصدد بودند مانع از رای دادن ایرانیان شوند.

قشقاوی با بیان اینکه حمله‌کنندگان به سفارت هیچ سنخیتی با رای‌دهندگان و کاندیداها ندارند، یادآور شد: متاسفانه به‌رغم حضور پلیس که البته تعدادشان کم بود، خسارات فراوانی به ساختمان سفارت و اتومبیل همکاران وارد و حداقل سه تن از دیپلمات‌های ایرانی مجروح شدند که این خلاف کنوانسیون حقوق دیپلماتیک وین است.

وی با تاکید بر اینکه دولت سوئد مسوول جبران خسارات مادی و همچنین خسارات روحی و روانی به دیپلمات‌های ایرانی است، گفت: مهاجمین شناخته شده هستند و پلیس امنیت سوئد از تکنولوژی‌ بالایی برخوردار است و همه افراد را می‌شناسد و هیچ مشکلی در شناسایی این افراد ندارد. انتظار داریم با توجه به روابط دوستانه دو کشور، سوئد مسوولانه عمل کرده و همه خسارات مادی و معنوی وارده را جبران کند. قشقاوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بعد از انتخابات اخیر و با تکیه بر آرای ۸۵درصدی ملت ایران مقتدر‌تر، تاثیرگذارتر و متنفذتر از گذشته است، اظهار کرد: اوضاع کاملا عوض شده و از این پس سیاست‌ خارجی مقتدر‌تر و موثر‌تری را خواهیم داشت. طرف‌های غربی باید بدانند که ایران درباره فرآیند کلی اهل گفت‌وگو و تعامل است و همواره آماده‌ایم مشارکت سازنده‌ای در حل مشکلات و بحران‌های جهانی داشته باشیم و سیاست خارجی ما از موضع تاثیرگذارتر و با مقبولیت بیشتر مردمی به پیش خواهد رفت.

وی در واکنش به اظهارات هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در خصوص نگرانی‌ این کشور از ناآرامی‌ها در ایران با بیان اینکه معدل اظهارات مقامات عراقی را منفی نمی‌بینیم، گفت: باید به حاکمیت ملی و استقلال ملت عراق احترام گذاشت و ملت عراق شایستگی کامل دارند که بتوانند امنیت خود را حفظ کنند. اینکه برخی برداشت‌هایی را داشته باشند تاثیری در روند کلی ندارد. روند کلی تعمیق مناسبات و افزایش همکاری‌ است. سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه اخیر گروه هشت درباره ایران نیز اظهار داشت: تجربه ۳۰ ساله بعد از انقلاب نشان می‌دهد که هر چقدر دولت‌های غربی تصمیم به دوستی و تداوم آن با ملت ایران گرفته‌اند به نفع منافع آن کشورها بوده است و علاوه بر آن دخالت‌ها نیز تاثیر منفی گذاشته است. وی از سیاستمداران غربی خواست که از این موارد درس بگیرند و افزود: اگر در عمل دوستی ببینیم همواره آماده دوستی هستیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری با اشاره به برگزاری اجلاس عادی مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۰ شهریور، گفت: تصمیمی که گروه هشت در اجلاس ایتالیا گرفت این است که وزرای خارجه این گروه بنا دارند نشستی را برگزار کنند و بحث بردن پرونده ایران به مجمع عمومی مطرح نبوده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر سیاست خارجی ایران اظهار کرد: سیاست خارجی ایران کاملا مستقل است و هیچ تغییری در این سیاست رخ نداده و ما به دنبال برخورد احساسی در سیاست‌ خارجی نیستیم بلکه واقع‌بین هستیم و دلیلی وجود ندارد که اسم کشوری بی‌جهت گفته شود و بر اساس مستندات عمل می‌شود.

قشقاوی تصریح کرد: دولت‌های غربی باید به منافع ملی و حاکمیت ملی ایران احترام گذاشته و ایران مقتدر پس از انتخابات را که در عرصه بین‌المللی از مشروعیت بالاتری نسبت به قبل برخوردار است به رسمیت شناخته و برخی از اشتباهات گذشته را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما اهل تعامل هستیم، گفت: نمی‌خواهیم خصومت‌ها و تنش‌ها ادامه یابد.