پیرو درج خبر گزارش متفاوت مجلسی‌ها از پرونده عزل مدیران بیمه ایران در صفحه ۱۲ روز ۳۱ فروردین امسال جعفر محمدزاده مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور با ارسال نامه‌ای به دفتر روزنامه، سخنان آقای نادران در خصوص پرونده بیمه ایران را از روی بی‌اطلاعی دانست. نادران در خبر مذکور تاکید کرده بود: دفاعیه‌های محمد آسوده، مدیرعامل سابق بیمه ایران را در پاسخ به ادعاهای رییس دیوان محاسبات شنیدم و بر اساس مستندات تقویمی، دفاعیه‌شان را قابل تامل و ناقض ادعاهای رییس دیوان محاسبات دیدم و به دنبال آن کمیته حقیقت‌یاب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که برای رسیدگی به همین موضوع تشکیل شده بود، حق را به آقای رحیمی رییس دیوان محاسبات نداد.

در این خبر که هفته قبل توسط خبرگزاری فارس منتشر شد، با استناد به اخباری که در جوابیه محاسبات کذب توصیف شده است، ذکر شده بود: کمیسیون اقتصادی مجلس نظر دیوان محاسبات را در خصوص بیمه ایران تائید نکرده است. درج این خبر در سایت خبرگزاری فارس منجر به استفاده مشابه از سوی برخی جراید و سایت‌های دیگر نیز شد تا اینکه پاسخی از سوی دیوان محاسبات ایراد شد.

در این جوابیه دو پاسخ برای کذب‌بودن خبر مذکور مطرح شده است. اول اظهارات مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس که پس از جلسه کمیسیون مذکور با خبرگزاری‌ها سخن گفت و خبر آن با عنوان «گزارشات دیوان محاسبات مفید و قانع‌کننده بود» منتشر شد.

در آن مصاحبه سیدکاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا و مخبر کمیسیون اقتصادی به عنوان مرجع رسمی انتقال اخبار کمیسیون گفت: با حضور رییس و مسوولان دیوان محاسبات مسائل پیش آمده در خصوص چند بیمه کشور در جلسه کمیسیون بررسی و از سوی دیوان، گزارش‌های مبسوط و مفیدی به اعضا ارائه شد. مخبر کمیسیون اقتصادی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا در تاریخ ۳۱/۲/۱۳۸۶ گفت: با توجه به درخواست چند بیمه و پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی، دیوان محاسبات با حضور در کمیسیون درباره تخلفات اعلام شده که باعث برکناری مدیران بیمه‌های کشور شده مراحل پیگیری کار و اسناد و مدارک موجود گزارش مبسوطی ارائه داد. وی گزارش ارائه شده از سوی دیوان محاسبات و پیگیری‌ها و تلاش‌های دیوان را مفید و قابل تقدیر دانست.

در همان تاریخ آقای فروزش عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس با مفید ارزیابی کردن گزارش دیوان محاسبات اظهار کرد: دیوان نقشی در برخورد رییس‌جمهوری با اعضای هیات‌مدیره بیمه ایران نداشته و پیشنهادی نیز در این خصوص به رییس‌جمهوری نداده، بلکه تنها نتیجه بررسی‌هایش را ارائه کرده است. دیوان محاسبات در جوابیه خود می‌افزاید: دلیل دیگر در رد سخنان آقای نادران که در جوابیه قبلی هم به آن اشاره شد، تقدیر کتبی کمیسیون اقتصادی مجلس از اقدامات دیوان محاسبات بود که بر اساس آن کمیسیون متعاقب رسیدگی‌های خود به عنوان کمیسیونی مرتبط با موضوع کتبا از دیوان محاسبات به خاطر تلاش‌های گسترده در جهت حفظ و حراست از بیت‌المال تقدیر و تشکر کرد. بر این اساس استناد به سخنان آقای الیاس نادران که در جلسه مذکور کمیسیون حضور نداشته و تنها مستمسک و محمل ورود ایشان به موضوع گزارش‌های دیوان محاسبات گزارش‌های افواهی و غیر مستند برخی رسانه‌های هدف‌دار و مغرض با پیش‌زمینه‌ها و پیش‌فرض‌های قبلی بوده نمی‌تواند کاری ارزشمند و در راستای رسالت اطلاع‌رسانی باشد.

دیوان محاسبات می‌افزاید: جای سوال باقی است که آقای الیاس نادران به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که خود در مهم‌ترین جلسه رسیدگی به موضوع تخلف مدیران بیمه در کمیسیون غایب بوده و در جلسات دیگر کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ نیز حضور نداشته‌اند بر چه اساسی به اظهارنظر در خصوص بیمه ایران می‌پردازند؟ ضمن آنکه دیوان محاسبات بر اساس اسناد و مدارک و مذاکرات موجود در کمیسیون‌های مذکور به تمامی سوالات نمایندگان محترم مجلس پاسخ مبسوط و قانع‌کننده داده است.

دیوان محاسبات در پایان تکذیب سخنان این نماینده مجلس در خصوص نظر کمیته حقیقت‌یاب کمیسیون برنامه و بودجه و ضمن محفوظ دانستن حق طرح دعوی حقوقی به خاطر نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی اعلام کرد: اینگونه سخنان خلاف واقع و از روی بی‌اطلاعی بوده و آقای نادران سعی کرده با بازی با کلمات باطل خود، حقانیت کمیته حقیقت‌یاب را مخدوش جلوه داده و بدون تردید از نظر اکثریت اعضای محترم آن کمیته کاملا بی‌خبر است.