۱۱۰ سکه بهار آزادی به هر برنده اهدا می‌شود. جایزه ادبی جلال آل‌احمد، گران‌ترین جایزه ادبی تاریخ ایران بعد از جوایز کتاب سال محسوب می‌شود، این رقم سکه‌ برای جایزه شرکت در مسابقه آن به نظر کافی و وسوسه‌کننده می‌رسد آن هم در شرایطی که جامعه ادبی ایران و نویسندگان با مشکلات اقتصادی فراوانی دست ‌و پنجه نرم می‌کنند. اما این جوایز شگفت‌انگیز در شرایطی اهدا می‌شود که بسیاری از جوایز ادبی دیگر ایران مانند جایزه شعر کارنامه، کاروان و... به طور کامل از بین رفته و یا در آستانه نابودی قرار گرفته است.

در هر حال برگزاری این جایزه از سوی دولت و با پیشنهاد وزیر ارشاد از این پس برگزار می‌شود و قرار است تا کارهای آن به سرعت و بعد از نمایشگاه کتاب انجام گیرد.

منوچهر اکبری دبیر جایزه کتاب سال، که بر اساس آیین‌نامه جایزه ادبی «جلال آل احمد» دبیری این جایزه را نیز بر عهده خواهد داشت، از معرفی حدود ۲۰ نفر به عنوان اعضای پیشنهادی کمیته علمی‌این جایزه توسط شورای علمی‌آن به وزیر ارشاد خبر داد.

منوچهر اکبری گفت: با توجه به اینکه این جایزه نخستین دوره‌اش را تجربه می‌کند و در فراخوان آن نیز به آثار انتشار یافته مربوط به این نویسنده از آغاز تاکنون اشاره شده و در واقع به دوره خاصی اشاره نشده است، ما در سال گذشته بیش از ۸۰درصد آثار مربوط به آن را تهیه کردیم که به خاطر مشکلاتی جایزه متوقف ماند. وی همچنین با اشاره به اهدای ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی به هر یک از برگزیدگان در پنج رشته اصلی جایزه اضافه کرد: تاکنون جایزه‌ای با این ارزش ریالی در ایران وجود نداشته است و ارزش آن از این نظر در مقایسه با برنامه‌ای مانند بزرگداشت چهره‌های ماندگار، تقریبا دو برابر بیشتر است. امیدواریم با آثار شاخصی که مورد بررسی قرار می‌گیرند، ارزش علمی‌آن هم به همین‌ترتیب والا باشد.

اکبری در عین حال احتمال برگزاری این جایزه را در سالروز تولد جلال آل احمد (دوم آذر) رد نکرد و گفت: امیدواریم این گونه شود هر چند همه چیز بستگی به نظر مسوولان وزارت ارشاد و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و به ویژه تامین مالی جایزه دارد ارزش جوایز نفرات اول هر کدام از رشته‌های این طرح، نشان ادبی جلال آل‌احمد به علاوه ۱۱۰ سکه بهار آزادی خواهد بود.