دنیای اقتصاد- دیروز ظهر خبرگزاری فارس با انتشار مطلبی بدون منبع و بدون بیان اصل خبر نوشت: با ادغام وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت رفاه و تامین اجتماعی،سید محمد جهرمی، وزیر کنونی کار و امور اجتماعی به عنوان وزیر وزارتخانه ادغام شده معرفی می‌شود وعبدالرضا مصری با وزارت‌خانه رفاه وتامین اجتماعی خداحافظی می‌کند. خبرگزاری نزدیک به دولت نهم افزود: پیش از این طرح ادغام وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و تعاون و همچنین ادغام وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت مطرح شده بود که اجرایی نشد. در پی انتشار این مطلب محسن احمدی، مشاور وزیر رفاه و تامین اجتماعی و مدیر کل روابط عمومی این وزارتخانه این گونه مطالب را «جنگ روانی» دانست.

وی با بی‌اساس دانستن مطالب منتشر شده در یک خبرگزاری در خصوص ادغام این دو وزارتخانه و جابه‌جایی وزیر، طرح این گونه شایعات راحاصل کار و تلاش کمیته جنگ روانی برای مقابله با نوآوری‌های دولت در زمینه خدمات اجتماعی دانست. وزارت رفاه و تامین اجتماعی حدود سه سال پیش و در پی تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی با دو هدف اصلی ایجاد هماهنگی میان صندوق‌های بیمه‌ای و حمایتی کشور و هدفمند کردن یارانه‌ها تاسیس شد.

بر اساس مواد ۱ و ۱۱ قانون، ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، وزارت رفاه و تامین اجتماعی برای تحقق اصل بیست و نهم و بندهای ۲ و ۴ اصل بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در جهت ایجاد انسجام کلان سیاستهای رفاهی به منظور توسعه عدالت اجتماعی و برای حمایت از همه افراد کشور در برابر رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، طبیعی و پیامدهای آن تشکیل شده است.

اهداف وزارت رفاه و تامین اجتماعی ارتقای فرآیند سیاست‌گذاری در حوزه رفاه و تامین اجتماعی، ایجاد هماهنگی بین عناصر اجرایی حوزه رفاه و تامین اجتماعی، برقراری نظام نوین ارزشیابی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی، ساماندهی تشکیلاتی ساختار ارائه حوزه وزارت رفاه و تامین اجتماعی، استقرار نظام جامع اطلاعات حوزه رفاه و تامین اجتماعی، گسترش و نهادینه کردن مشارکت بخش غیردولتی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی، هدفمند کردن یارانه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ما، وزارت رفاه و تامین اجتماعی درحال حاضر چهار سازمان بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد ایران را زیرمجموعه خود دارد. سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر کشور، بیش از ۶میلیون بیمه شده و یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر مستمری‌بگیر که اغلب از اقشار آسیب‌پذیر جامعه‌اند، تحت پوشش خوددارد. اگر چه منابع مالی این سازمان به دریافت حق بیمه ماهانه از بیمه‌شدگان آن متکی است؛ اما در همین حال، این سازمان مالک شرکت شستا، بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری در بورس تهران است. برخی گزارش‌ها ارزش سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) را حدود ۱۷درصد کل بازار بورس اعلام می‌کنند.

سازمان صندوق بازنشستگی کشوری که فعالیت‌های چشم‌گیری در بازار مالی دارد، سازمان بهزیستی کشور و سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح نیز سایر زیرمجموعه‌های وزارت رفاه و تامین اجتماعی هستند. اگرچه پیش از روی کارآمدن دولت نهم، تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و تاسیس وزارت رفاه و تامین اجتماعی، مسوولان وزارت کار تمایل خود را برای به دست گرفتن کنترل صندوق بیمه بیکاری که مدیریت آن به عهده سازمان تامین اجتماعی است، پنهان نمی‌کردند؛ اما از همان ماه‌های نخست جلوس جهرمی بر کرسی ریاست وزارت کار و امور اجتماعی زمزمه‌هایی مبنی بر ادغام سازمان تامین اجتماعی در وزارت کار به گوش رسید؛ اما این زمزمه‌ها در کوران

تحولات متعدد در وزارت رفاه و تامین اجتماعی و سازمان یاد شده به فراموشی سپرده شد.

اینک اما به گواه صاحب‌نظران حوزه رفاه و تامین اجتماعی، ادغام وزارتخانه‌های یاد شده با توجه به اینکه وزارت رفاه و تامین اجتماعی یک وزارتخانه ستادی است و ماموریت‌ها و سیاست‌های آن توسط سازمان‌های بیمه‌گر اجرا می‌شود، نمی‌تواند هدفی جز به خدمت گرفتن سازمان‌های یاد شده و به ویژه سازمان تامین اجتماعی و استفاده از منابع مالی آن توسط وزارت کار و امور اجتماعی داشته باشد.

این در حالی است که وزارت کار با اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و زودبازده انتقادات کارشناسان اقتصادی و صنعتی را برانگیخته است. چرا که به اعتقاد صاحب‌نظران حمایت از بنگاه‌های کوچک نه تنها موجب کاهش نرخ بیکاری در کشور نشده است که بیکاران را به بیکاران بدهکار تبدیل کرده است. همچنین اجرای این سیاست موجب تزریق منابع مالی حاصل از فروش نفت در جامعه و در پی آن تورم شده است.