مذاکرات شانگهای درباره ایران بدون نتیجه پایان یافت

دنیای اقتصاد- یک عضو هیات چینی حاضر در مذاکرات شانگهای درباره ایران اعلام کرد: مذاکرات بر سر ارائه مشوق‌هایی جدی‌تر به ایران در راستای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران بدون این که تمامی مشکلات حل و فصل شود به پایان رسید.

این نشست دیروز با حضور نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان و نیز نماینده‌ای از اتحادیه اروپا در شانگهای برگزار شد. براساس گزارش خبرگزاری رویتر، هی یافی، معاون وزیر امور خارجه چین پس از پایان این نشست به خبرنگاران گفت: می‌توانیم بگوییم که درباره محتوای کلی، طرحی برای ازسرگیری مذاکرات به توافق رسیدیم، اما همه مشکلات حل نشده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه چین همچنین گفت: هیات‌های حاضر در این نشست به دولت‌های متبوع‌شان درباره این نشست گزارش خواهند داد و به مذاکرات در میان خودشان نیز ادامه خواهند داد.

پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان دیروز مذاکرات را درباره ازسرگیری تلاش‌ها برای اطمینان یافتن از اهداف برنامه هسته‌ای ایران در شانگهای آغاز کردند.

در این نشست، اعضای ۱+۵ درباره مشوق‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کردند.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در سال ۲۰۰۶ مجموعه‌ای از مشوق‌ها را به ایران ارائه دادند تا تهران در ازای دریافت آن غنی‌سازی را متوقف کند؛ اما ایران از پذیرش آن خودداری کرد. تهران اوایل ماه جاری میلادی هم بار دیگر تکرار کرد که این پیشنهاد را نخواهد پذیرفت.

مجموعه مشوق‌های پیشنهادی ۲۰۰۶ در راس دستور کار این نشست که پشت درهای بسته انجام می‌گیرد، قرار دارد.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، نشست پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، اولین نشست در این قالب برای چین محسوب می‌شود که تاکنون از قرار گرفتن در کانون بحث بر سر مساله هسته‌ای ایران دوری می‌کرده است.

چین میزبان گفت‌وگوهای شش جانبه با هدف پایان دادن به بحران هسته‌ای کره شمالی بوده است و می‌خواهد با درخواست برای پایان دادن به بن بست بر سر تلاش‌های ایران برای غنی‌سازی اورانیوم، نقش خود را برجسته‌تر کند و در عین حال قصد دارد از درگیر شدن با یک تامین‌کننده بزرگ نفتی جلوگیری کند.

شن دینگلی، یک کارشناس سیاست‌های هسته‌ای در دانشگاه فوران در شانگهای گفت: با توجه به وجود این توازن منافع، تصور این که چین بتواند مکانی برای حصول پیشرفت باشد، مشکل است.

وی ادامه داد: برابری منافع تغییر نخواهد کرد و چین هم مکانی جادویی برای حل مشکلات نیست. اما مهم است که چین نشان دهد بخشی از جریان بین‌الملل در خصوص این مسائل است.

تهران تاکید می‌کند که حق دارد به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد و فقط انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز را خواستار است. این در حالی است که آمریکا، قدرت‌های اروپای غربی و حامیان‌شان مدعی‌اند احتمال دارد که ایران به دنبال اهداف تسلیحاتی باشد. از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریم را علیه تهران تصویب کرده است.

یک دیپلمات غربی نیز پیش‌تر به رویترز گفته بود: در نشست شانگهای در این بار بحث خواهد شد که آیا پیشنهاد ارائه شده به ایران در سال ۲۰۰۶ باید به شکلی جذاب‌تر به این کشور ارائه شود یا خیر؟

گروه موسوم به ۱+۵ در آن سال همکاری هسته‌ای غیر نظامی و تجارت در حوزه‌های هواپیمایی غیر نظامی، انرژی، فن‌آوری و کشاورزی را در ازای تعلیق برنامه غنی‌سازی در ایران و آغاز مذاکرات به تهران پیشنهاد داد.

اما ایران توقف یا تعلیق فعالیت هسته‌ای در ازای دریافت چنین مشوق‌هایی را رد کرده است و می‌گوید فقط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکره خواهد کرد.

اینگ گانگ، کارشناس مسائل خاورمیانه در آکادمی علوم سیاسی چین نیز گفت: چین به عنوان میزبان با انتظاراتی روبه‌رو است مبنی بر این که ایده‌های ملموس‌تری را درباره چگونگی متقاعد کردن ایران مطرح کند.

پکن از اختلاف با ایران که یکی از بزرگ‌ترین منابع واردات نفت‌خام چین است، بیم دارد.

گوئو ژیانگانگ، دیپلمات سابق چین در تهران که اکنون در موسسه‌ای سیاسی کار می‌کند، گفت: آمریکا و ایران هر دو از چین ناخرسند هستند؛ اما اگر ما کار بیشتری انجام دهیم، دست کم یکی از طرف‌ها ناخرسند خواهد شد. بنابراین موضع چین تغییر نخواهد کرد؛ یعنی چین با آمریکا همکاری می‌کند؛ اما در این مسیر خیلی پیش نخواهد رفت.

جیانگ یو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته اعلام کرده بود که پکن امیدوار به انجام «مذاکراتی عمیق برای ازسرگیری گفت‌و‌گوهای مربوطه است تا اینکه راهی برای حل مناسب این مساله از طریق گفت‌و‌گو پیدا شود.»

جیانگ در کنفرانس خبری هفتگی‌اش گفت: هدف نشست یک روزه کشورهای ۱+۵ ارسال علامتی مثبت به جهان است.

ابراز خرسندی دبیر کل سازمان ملل

نشست شانگهای در حالی آغاز شد که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه در حضور خبرنگاران، گفت: همان‌طور که بارها گفته‌ام مقامات ایرانی باید به طور کامل از همه قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل پیروی کنند. من در عین حال از پیشرفتی که مقامات ایرانی در برنامه‌های کاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دست آورده‌اند، راضی هستم؛ اما این امور نیز باید بخشی از یک راه‌حل جامع و منسجم برای حل مساله هسته‌ای ایران باشد.

از سوی دیگر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است امروز پیش از شرکت در کنفرانس سوخت هسته‌ای در برلین، درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکراتی انجام دهند.

وزارت امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی

اتمی با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان دیدار خواهد کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری هندوآسیا، آلمان یکی از کشورهایی است که در تلاش‌ها برای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای پیشرو هستند.

بنا به اعلام وزارت امور خارجه آلمان، کنفرانس دو روزه برلین با حضور ۸۰ کارشناس از ۳۲ کشور برگزار خواهد شد و به چالش‌های تجارت جهانی سوخت هسته‌ای خواهد پرداخت.

این کنفرانس با میزبانی مشترک آلمان، انگلیس و هلند برگزار خواهد شد.