انتقاد شدید از تیم اقتصادی

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور دیروز طی یک سخنرانی در جمع مردم قم با اشاره به اینکه به عنوان رییس دولت خود از دولت انتقاد می‌کند، گفت: وقتی مشکل را شناختیم و به بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و برخی دستگاه‌ها دستور داده شد فکر می‌کردیم آنها وظیفه خود را انجام خواهند داد و جلوی فساد را خواهند گرفت، اما برخی از این دستگاه‌ها وظیفه خود را به درستی انجام ندادند. احمدی‌نژاد امتیازات ویژه، انحصارات، مجوزها و گمرکات را از عواملی دانست که عدالت را مخدوش می‌کنند و ریشه تبعیض هستند.وی اضافه کرد: در یک مبارزه سنگین و سنگر به سنگر به سر می‌بریم، چرا که برخی از شبکه‌های انحصار قدرتمند هستند و حتی در مراجع تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری آن چیزی را دلشان می‌خواهد، تصویب می‌کنند که باید دانه به دانه دست‌ها را قطع کرد. گرانی مسکن

به گفته احمدی‌نژاد، موقعی که موج گرانی مسکن به راه افتاد از وزیران اطلاعات و اقتصاد خواستم به سرعت موضوع را بررسی کنند، چون اخباری داشتیم که باند ویژه‌ای نشسته‌اند و با ارتباط با برخی بانک‌ها منابع بانکی را وارد بازار مسکن کرده‌اند.رییس‌جمهور در ادامه از گزارش وزیر اطلاعات خبر داد که براساس آن برخی بانک‌ها بیش از یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان وام به افراد خاص داده‌اند، اما به گفته احمدی‌نژاد، وقتی خواستیم با موضوع برخورد کنیم، دست‌های فراوانی وارد کار شد و برخی عوامل مقاومت کردند.

تورم ۷۰درصدی

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه امسال تورم در کشور کنترل خواهد شد، گفت: عده‌ای با همراهی دشمن و با فتنه‌سازی و کارشکنی می‌خواستند دولت را بر زمین بزنند و خیال می‌کردند دشمن از سویی قطعنامه صادر می‌کند و آنها نیز در داخل فشار وارد کرده و تورم ۷۰ تا ۸۰درصدی ایجاد می‌کنند، اما تورم ۷۰درصدی مورد نظر آنها به فضل الهی و با ایستادگی شما امسال کنترل خواهد شد و دست های فساد وابسته به بیگانه از اقتصاد ملی قطع خواهد شد.

ماجرای وزیر نفت

رییس‌جمهور در ادامه به ماجرای انتخاب وزیر نفت در ابتدای کار دولت نهم پرداخت و گفت:‌ شما این موضوع را اتفاقی نگیرید که من برای تصدی وزارت نفت ۴نفر را معرفی کردم، بار اول یک برادر حزب‌اللهی ضد فساد [اشاره به محصولی] را معرفی کردیم، اما شب‌نامه‌ها آمد و در حالی که قرار بود برادری برود با فساد و مافیا مقابله کند، آن برادر را با شب‌نامه به مافیا متهم کردند و او نتوانست رای اعتماد بگیرد.احمدی‌نژاد ادامه داد: معرفی نفرات دوم و سوم نیز با برخوردهای این‌گونه مواجه شد و درنهایت ما مجبور شدیم برای اینکه کارهای این وزارتخانه متوقف نشود، عقب‌نشینی کنیم تا کار نفت متلاشی نشود و در مورد بانک‌ها نیز به همین صورت است.

رییس‌جمهوری در اجتماع مردم قم با انتقاد از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و نهادهای نظارتی:

امسال دست مفسدان را از بیت‌المال قطع می‌کنیم

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری اسلامی ایران در جمع مردم قم با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مراجع نظارتی در مبارزه با مفسدان اقتصادی به افشاگری درباره یک شبکه مافیایی سیگار پرداخت و به مردم قول داد که دست مفسدان را در سال جدید از بیت‌المال قطع کند.

وی ریشه برخوردها و فساد اقتصادی را در ارائه بی‌ضابطه مجوزها، انحصارات و گمرکات دانست و تصریح کرد: متاسفانه برخی گروه‌ها آنقدر قدرتمندند که در مراجع قانونگذاری هم امور را به سمت خود سوق می‌دهند که باید دانه به دانه این دست‌ها را قطع و با آن مبارزه کرد. احمدی‌نژاد گفت که مبارزه اقتصادی در صحنه‌ای است که رقم‌های میلیاردی جابه‌جا می‌شود و در قضیه حاکم کردن عدالت، متاسفانه با برخی شبکه‌های داخلی درگیر هستیم.

مبارزه با باندهای مافیایی

احمدی‌نژاد در سخنان خود در اجتماع مردم قم، مجوزها، انحصارات، امتیازات ویژه و گمرکات را از عواملی دانست که عدالت را مخدوش می‌کنند و ریشه تبعیض هستند.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای را برای اصلاح ساختارها و ایجاد عدالت دنبال می‌کند، افزود: در یک مبارزه سنگین و سنگر به سنگر به سر می‌بریم. پنج، شش عامل داریم که عدالت را مخدوش می‌کنند و ریشه تبعیض‌ها و فاصله‌های طبقاتی هستند.

رییس‌جمهوری یکی از این عوامل را مجوزها و انحصارات بیان کرد و گفت: کسانی می‌رفتند، الان هم تا حدودی می‌روند، امتیازات ویژه‌ای می‌گرفتند و می‌گیرند و با آن امتیازات، ثروت بادآورده می‌اندوزند. تا حدودی این مساله برطرف شده است؛ اما هنوز کسانی هستند که از اطلاعات و امتیازات ویژه، سوء‌استفاده می‌کنند و ثروت می‌اندوزند.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: عامل دومی که موجب تبعیض شده گمرکات است. کسانی که کالا وارد یا خارج می‌کنند. آنقدر برخی از شبکه‌های انحصار، قدرتمند هستند و حتی در مراجع تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری، آن چیزی را که خودشان می‌خواهند به تصویب می‌رسانند. برطرف کردن این، یک مبارزه سنگین است. باید دانه به دانه دست‌ها را قطع کرد و دانه به دانه مقررات را اصلاح کرد.

افشای مافیای سیگار

رییس‌جمهوری سپس مثالی را بیان کرد و گفت: الان دو شبکه موازی با هم، هماهنگ با هم و هدایت شده از یک مرکز، دست‌اندرکار وارد کردن سیگار به داخل کشور ما هستند. همان کسانی که سیگار وارد می‌کنند دو شبکه درست کرده‌اند. یک شبکه رسمی که از گمرکات وارد می‌کنند و یک شبکه غیر رسمی که با طراحی و حتی با درگیری با نیروی انتظامی به صورت قاچاق سیگار وارد کشور می‌کنند. خود اینها یک شبکه گسترده‌اند.

احمدی‌نژاد افزود: دخانیات ما دو سال است که دارد دست‌ها را یکی یکی قیچی می‌کند. اگر بخواهید عوارض گمرکی را آن‌طوری که حق است از اینها بگیرید فشار را به قاچاق می‌آورند و اگر عوارض را پایین بیاوریم، سیل سیگار است که وارد کشور می‌شود.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: همچنین در کشور آدم‌هایی هستند که برای اینها کارچاق کنی می‌کنند. مثلا کسی هست که اگر من اشاره کنم شما می‌شناسید. دخانیات ما برای اینکه این شبکه را به هم بزند، گفته است که امتیازات واردات سیگار به جای اینکه دست یک نفر باشد، آزاد می‌گذاریم. هر کس می‌خواهد طبق مقررات و ضوابط بهداشتی و عوارض گمرکی سیگار وارد کند. اما کس دیگری هم آمده که حالا آدم به ظاهر سالمی است، گفته است من بدون قاچاق و تقلب و رشوه می‌خواهم سیگار وارد کنم.

رییس‌جمهوری افزود: آقایی که هنوز هم در یکی از مراکز است و زیاد هم مصاحبه می‌کند و ادعاهای خیلی بزرگ می‌کند و تحلیل‌های عجیب و غریب می‌دهد، این آقا را صدا زده و گفته تو می‌خواهی سیگار وارد کنی. گفته بله. گفته است ۵میلیارد تومان باید بدهی به فلان آقا. گفته است برای چی باید بدهم؟ گفته مگر نمی‌خواهی سیگار وارد کنی؟ گفته بله، می‌خواهم وارد کنم و عوارض قانونی را هم می‌پردازم و سیگار مورد قبول وزارت بهداشت را وارد می‌کنم. گفته است نخیر، نمی‌شود. تا تو این پول را ندهی، امکان ندارد بتوانی سیگار وارد کنی. این فرد هم نپرداخته است.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: رییس دخانیات پیش من آمد و گفت فلان آقا مرا صدا کرده و گفته چرا می‌خواهی به این فرد مجوز وارد کردن سیگار بدهی؟ تو حق نداری به این فرد مجوز ورود سیگار بدهی؛ والا با تو برخورد می‌کنیم.

رییس‌جمهوری سپس در واکنش به حاضران که می‌خواستند نام فرد مورد اشاره‌اش مشخص شود، گفت: مشخصات این فرد را گفتم متوجه می‌شوید. ببینید صدا فردا از کجا در می‌آید، همان جا است.

وی گفت: می‌خواهم ابعاد کار دستتان بیاید. یعنی مبارزه در صحنه‌ای که ارقام‌ میلیاردی جابجا می‌شود. کسانی که شاید روزی مدعی برخی ارزش‌ها بودند، امروز متاسفانه آنها را در صحنه مبارزه با امتیازات ویژه در مقابل خودمان می‌بینیم و تاسف این است که در مبارزه با عدالت در داخل شبکه درگیر هستید.

رییس‌جمهوری اظهار کرد: در قضیه هسته‌ای که سنگین‌ترین و پیچیده‌ترین درگیری سیاسی پس از انقلاب بود شما ایستادید. با فریاد، با هجوم و با مشت های گره کرده دشمن را منکوب و ذلیل کردید، اما در برقراری عدالت ما در داخل درگیر هستیم.

سازندگی بر پایه عدالت

رییس‌جمهوری اظهار کرد: شما نگاه کنید همان کشور مدعی که امروز به فضل الهی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است، در کشورش بیش از ۴۵میلیون فقیر مطلق وجود دارد؛ اما افرادی هستند که صدها‌میلیارد دلار ثروت دارند. رییس‌جمهوری افزود: من قبل از انتخابات تصویری از صحنه تلاش برای برپایی عدالت در ذهنم داشتم. می‌دانستم که برپایی عدالت سخت‌ترین مرحله پیشبرد انقلاب اسلامی است. می‌دانستم که سنگین‌ترین عرصه‌های برخورد و تقابل در اجرای عدالت اتفاق خواهد افتاد؛ اما باید در محضر شما مردم قم اعتراف کنم، آن چیزی را که الان دارم می‌بینم و تجربه می‌کنم، بسیار سنگین‌تر از آن چیزی است که ابتدا در ذهنم بود.

احمدی‌نژاد گفت: می‌دانستم و شما می‌دانید ائمه اطهار(ع) کشته راه عدالتند و برای جلوگیری از تحقق عدالت، فاسدان و ظالمان، آنها را به شهادت رساندند، اما شنیدن با دیدن و لمس کردن بسیار بسیار متفاوت است.

کم‌کاری در مقابله با فساد

‌رییس‌جمهوری در ادامه سخنان خود در اجتماع مردم قم در جوار حرم حضرت معصومه(س) در تشریح تلاش دولت برای اجرای عدالت در جامعه‌، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل برخی کار شکنی‌ها و سنگ اندازی‌ها، سیاست‌های مورد نظر دولت اجرا نشده است.

‌احمدی‌نژاد به موضوع مالیات اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم که شبکه مالیاتی کشور کامپیوتری شود و در آمد اشخاص در هر نقطه‌ای ثبت و براساس آن مالیات گرفته شود، اما هر بار سراغ اجرای آن رفتیم، دیدیم که دست‌های فراوان نشسته‌اند تا مانع از اجرای این طرح شوند.

‌رییس‌جمهوری با بیان اینکه در برخی جاهای دیگر از جمله ثبت اسناد هم همین طور است، گفت: به وزیر اقتصاد گفتم که چرا دو کارخانه که یک چیز تولید می‌کنند و به یک اندازه تولید خود را فروخته‌اند، اما یکی ۳۰۰‌میلیون تومان مالیات داده، اما کارخانه دیگر ۳میلیون تومان هم مالیات نداده است که این نشان می‌دهد نظام مالیاتی فعلی عامل سوء استفاده است.

‌رییس‌جمهوری، بانک‌ها را دیگر عامل بی‌عدالتی عنوان کرد و افزود: عامل دیگر بانک‌ها است که در مورد آنها زیاد گفته‌ام، اما می‌خواهم در قم این موضوع را بیشتر باز کنم.

‌احمدی‌نژاد تاکید کرد: قانون بانکداری اسلامی‌نوشته شد و قرار بر این بود که به شرط رعایت عقود اسلامی‌به بانک‌ها اختیارات بیشتری داده و تسهیلات زیادی به آنها ارائه شود، اما ساختارهای درونی بانک‌ها متناسب با آن قانون تغییر نکرد. ‌رییس‌جمهوری افزود: به مرور این ساختار، قوانین و ضوابط را حذف کرد و وضعیت قراردادها و عملکرد بانک‌ها به وضع سابق بازگشت‌، به طوری که پول‌های مردم تحت عنوان قرض‌الحسنه جاری یا پس انداز جمع شد و بانک‌ها که بیش از ۵۰درصد سرمایه آنها از همین سپرد‌ه‌های مردم تشکیل می‌شود با سپرد‌ه‌های مردم سرمایه‌گذاری کردند. ‌احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: دولت برای اینکه این منابع را کنترل کند، مقرراتی وضع کرد که بانک‌ها نتوانند با سپرد‌ه‌های مردمی‌هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. بانک بعد از اینکه منابع را جمع کرد مختار است که به چه کسی پول بدهد و به چه کسی ندهد و این یک تبعیض است. رییس جمهوری تصریح کرد: دولت برای مبارزه با این تبعیض آمد و مقرراتی وضع کرد که این منابع به صورت تسهیلات و وام به جاهای مختلف از جمله کشاورزی‌، بازرگانی، مسکن و صنعت اختصاص یابد، اما جمعی اعتراض کردند و این مقررات دولت ملغی شد. ‌احمدی‌نژاد ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه تصویب کردند که دولت حق ندارد در نحوه تخصیص وام دخالت کند و دخالتی در عملکرد بانک‌ها از نظر اختصاص منابع حاصل از سپرد‌ه‌های مردمی‌نداشته باشد و شرایط دوباره به زمان قبل بازگشت.

‌رییس‌جمهوری در ادامه گرانی مسکن را نتیجه عملکرد برخی از بانک‌ها در ارائه تسهیلات به افراد خاص دانست و گفت: اواخر سال ۸۵ و سال گذشته یکباره دیدیم که یک اتفاق پیش بینی نشده و مضر در بخش مسکن در حال وقوع است و یکباره موج سنگینی اتفاق افتاد، به طوری که روزانه قیمت مسکن بالا می‌رفت.

‌احمدی‌نژاد اضافه کرد: از وزیران اطلاعات و اقتصاد خواستم که به سرعت موضوع را بررسی کنند، زیرا اخباری داشتیم که باند ویژه‌ای نشسته‌اند و در ارتباط با برخی بانک‌های خصوصی و دولتی منابع بانکی را وارد بازار مسکن کرده اند.

‌رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: وزیر اطلاعات گزارش داد برخی بانک‌ها بیش از یک هزار و ۵۰۰میلیارد تومان پول را به افراد خاص داده‌اند، وقتی خواستیم با این موضوع برخورد کنیم، دست‌های فراوانی وارد کار شد و به‌رغم اینکه دولت، بانک مرکزی را موظف کرد که بر قانون اعطای وام‌ها نظارت کند، برخی عوامل مقاومت کردند.

‌احمدی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته دوستان ما ایستادند، اما برخی بانک‌ها به استناد همان قانون حاضر نبودند گزارش وام‌های خود را به دولت بدهند. در سال ۸۶دولت ممنوع کرد و تصویب کرد که هیچ بانکی به جز بانک مسکن وام خرید ندهد. ‌رییس‌جمهوری ادامه داد: با کمال تاسف در گزارشی که با فشار و مقاومت و برخورد با برخی عناصر بالاخره تهیه شد و دیروز (سه‌شنبه) به شورای راهبردی ارائه شد، دیدیم که تحلیل روز اول ما درست بود و همه چیز حاکی از این است که عده‌ای با استفاده از منابع بانکی، وارد بخش مسکن شده‌اند و می‌خواهند خون مردم را بدوشند. ‌احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یک عذرخواهی از ملت و یک مطالبه دارد‌، گفت: عذرخواهی من از ملت این است که وقتی مشکل را شناختیم و به بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و برخی دستگا‌ه‌ها دستور داده شد، فکر می‌کردیم که آنها وظیفه خود را انجام خواهند داد و جلوی فساد را می‌گیرند.

توطئه علیه دولت

احمدی‌نژاد گفت: در جلسه‌ای نشستند و گفتند که «فلانی را زمین خواهیم زد. او هرکاری کند دو جا دست ما است، یکی نفت و دیگری بانک‌ها.» شما می‌شناسید که منظور من چه کسانی است.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: شما این موضوع را اتفاقی نگیرید که من برای تصدی وزارت نفت ۴ نفر را معرفی کردم، بار اول یک برادر حزب‌اللهی ضد‌فساد را معرفی کردیم، اما شب‌نامه‌ها آمد و در حالی که قرار بود برادری برود با فساد و مافیا مقابله کند، آن برادر را با شبنامه به مافیا متهم کردند و او نتوانست رای اعتماد بگیرد‌.

احمدی‌نژاد ادامه داد: معرفی نفرات دوم و سوم نیز با برخوردهای این گونه مواجه شد و در نهایت ما مجبور شدیم برای اینکه کارهای این وزارتخانه متوقف نشود، عقب نشینی کنیم تا کار نفت متلاشی نشود و در مورد بانک‌ها نیز به همین صورت است.

رییس‌جمهوری در حالی که مردم قم یکصدا شعار «احمدی، احمدی‌، حمایتت می‌کنیم» سر می‌دادند، تاکید کرد: ای مردم! بدانید که خادم شما و اعضای دولت در مبارزه با مفاسد و تبعیض‌ها و جلوگیری از اجحاف، دست از تلاش برنخواهند داشت و در مبارزه به این عناصر شناخته شده تا آخر ایستاده‌ایم و سر‌سوزنی عقب‌نشینی نخواهیم کرد‌.

احمدی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: متاسف هستم و باید در حضور شما اعلام کنم که به دلیل کوتاهی برخی بخش‌ها در نظارت سال گذشته برخلاف سیاست دولت بیشترین مقدار پول وارد بخش مسکن شد و در اختیار افراد خاص برای بورس‌بازی در مسکن قرار گرفت‌. رییس‌جمهوری در اجتماع پرشکوه مردم قم تاکید کرد که به یاری خدا و با پشتوانه شما مردم در سال ۸۷ و به یاری خدا دست همه اینها را از بیت‌المال قطع خواهیم کرد‌. احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بعضی‌ها می‌خواهند از یک طرف با تمسک به ظواهر قانونی دست ما را ببندند و فتنه کنند و از طرف دیگر مدعی می‌شوند که سیاست‌های دولت غلط است؛ در حالی که سیاست‌های دولت اجرا نشده است‌.

رییس‌جمهوری گفت‌: سیاست دولت این بود که منابع بانکی عادلانه بین آحاد مردم توزیع شود و نه اینکه یک بانکی به یک نفر بورس‌باز برای خرید و فروش و افزایش قیمت مسکن، ۱۰۰میلیارد تومان وام بدهد، اما یک جوانی که اینجا ایستاده برای گرفتن ۱۵میلیون تومان وام مسکن دستش به جایی نرسد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: فکر نکنند که من وقتی یک نفر را عوض می‌کنم، می‌توانند جوسازی کنند، بدانند که این نوکر ملت برای اجرای عدالت و احقاق حقوق مردم تحت تاثیر این جوسازی‌ها قرار نخواهد گرفت و باکی از کسی ندارم‌.

شکست دشمن در ایجاد تورم

احمدی‌نژاد با بیان اینکه امسال تورم در کشور کنترل و دست‌های فساد وابسته به بیگانه از اقتصاد ملی قطع خواهد شد، خطاب به مردم قم اظهار کرد: عده‌ای با همراهی دشمن و با فتنه سازی و کارشکنی می‌خواستند دولت برخاسته از رای شما را به زمین بزنند. دیدید در اوج فشارهای تبلیغاتی به جای اینکه در مقابل دشمن بایستند، علیه دولت جوسازی می‌کردند و فشارهای روانی را علیه دولت تشدید می‌کردند‌.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه این عده به صراحت اعلام کرده‌اند که منابع پولی و نفت کشور را در دست دارند، افزود: آنان خیال می‌کردند دشمن از سویی قطعنامه صادر می‌کند و جهان شریان پولی کشور را به ایران می‌بندند و آنها نیز در داخل فشار وارد کرده و یک تورم ۷۰ تا ۸۰درصدی را ایجاد می‌کنند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: آنها می‌خواستند با این کار توسط رسانه‌های خود انگشت نشانه را به سمت خادمان ملت و مدافعان از حقوق ملت نشانه‌گیری کنند و به هدف خود برسند.

وی اظهار کرد: با این حال دیدید که به فضل الهی و با ایستادگی مردم و تبعیت از رهبری و ایستادن در پای آرمان‌ها، آنها تا همین الان نیز شکست خورده‌اند. رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ملت ایران امروز دو ماموریت همزمان در طول و مقوم هم دارد، گفت: این دو ماموریت در یک راستا و با هم و پشتیبان و لازم و ملزوم یکدیگر هستند. احمدی‌نژاد تصریح کرد: ماموریت نخست ساختن ایران و ماموریت دوم اصلاح وضعیت جهان است.