روزهای خوب موسیقی تلفیقی

نگاه سوم- بازار موسیقی ایران این روزها به نوعی هنوز در حال سپری کردن دوران نقاهت پس از تعطیلات است؛ چه برخی از شرکت‌ها و موسسات تولید و پخش آثار موسیقی تعدادی از آثار خود را پیش از عید و به بهانه آن روانه بازار کردند و برخی نیز تعدادی از این آثار را در انتظار روزهای آینده نگه داشته‌اند. این روند به گونه‌ای است که هنوز هم ابرها، مولویه، روی در آفتاب و یار آسمانی جدیدترین آلبوم‌هایی هستند که در بازار وجود دارند. اما از سوی دیگر، در همین روزها علاقه‌مندان به موسیقی تلفیقی روزهای بهتری دارند، چرا که می‌توان در این بازار آثاری را پیدا کرد که هم تازگی دارند و هم نو هستند.

طی چند سال گذشته این نوع موسیقی در ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده است، چرا که موسیقی ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد یک وحدت روحی میان انسان‌ها دارد. در این نوع موسیقی تنها بیان فکر و غنای آن بیشتر مهم به نظر می‌رسد تا اینکه حتما تاکید باشد که برای بیان مقصود حتما سازی متعلق به وطن نوازنده وجود داشته است.

به همین دلیل است که به طور مثال عود انور ابراهیم نوازنده بزرگ عرب با پیانوی یک فرانسوی کوک می‌شود و در کنار آکاردئون نوازنده آذری شروع به نواختن می‌کنند. حاصل آن می‌شود اثری به نام «صبح به خیر» که ترکیبی است از بداهه‌نوازی‌های این سه نفر در دستگاه‌های خاص خودشان.

«صبح به خیر» تمی بسیار آرام و دلنشین دارد. با شنیدن آن می‌توان آواها و لحن‌های آرام موسیقی غنی عرب را شنید و آواز باد در صحرا و رقص شن‌ها در میان آن را می‌توان دید و شنید. در کنار آن آکاردئون به نوعی آغاز می‌شود که می‌توان از فراز کوه‌های آذربایجان آنچه را که باید دید و پیانو نیز حس همواره زیبای خود را به آرامی با این دو ساز شرقی همراه کرده است و اصلا احساس غربت در این میان وجود ندارد. «صبح به خیر» که نام انور ابراهیم را به عنوان آهنگساز دارد توانسته است نظر دوستداران موسیقی تلفیقی را به خود جلب کند و در رکودی که این روزها به طور طبیعی در بازار وجود دارد یکی از آثار پرفروش باشد.

یکی دیگر از کارهایی که طی هفته گذشته توانست نام خود را در لیست پرفروش‌ ثبت کند باز هم کاری تلفیقی است. نفس کشیدن زیر آب (Breathing under water) را آنوش شانکار، یکی از نوازندگان بزرگ سیتار هند ساخته است. البته در این کار طیف کارهایی که به صورت تلفیقی میان سازهای غربی و شرقی ساخته شده است هم طبلا وجود دارد و هم سازی الکترونیکی. اما نفس کشیدن زیر آب نیز کاری از کار درآمده است که هم می‌توان در آن غنای موسیقی شرقی و خاص‌تر هند را دید و هم قابلیت همراهی و هماهنگی‌سازهای الکترونیکی غربی با سازهای شرقی را. چه به گفته اکثر اهالی موسیقی سازهای شرقی از نظر تعالی در رتبه‌های بسیار بالاتری نسبت به سازهای دیگر وجود دارند و بیشتر می‌توانند آنچه را که روح و جان نیاز دارد از طریق موسیقی ابراز کند، بیان کنند. یکی از نکات جالب و زیبای کار آنوش شاتکار آوازی است که یکی از خوانندگان جوان و مطرح فرانسه می‌خواند. نفس کشیدن زیر آب هم یکی دیگر از کارهایی بود که در هفته گذشته در کنار صبح به خیر که تقریبا کار جدیدی است و همچنین یکی دیگر از کارهایی که در اواخر سال گذشته به بازار آمد، هفته خوبی را برای خودش رقم بزند. یار آسمانی هم که شامل دو نوازی تنبور علی‌اکبر مرادی و باقلاما نوازی اولاش اوزدمیر است نیز یکی دیگر از کارهای مورد توجه بود.

در دیگر زمینه‌های موسیقی چون در حال حاضر هنوز اثری جدید به بازار عرضه نشده است، نمی‌توان کار شاخصی را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کرد و تنها می‌توان به این نکته اشاره کرد که در زمینه موسیقی سنتی ایران مولویه آخرین اثر شهرام ناظری همچنان پرفروش است و علاقه‌مندان به موسیقی بی‌کلام نیز هنوز از مجموعه ابرها استقبال می‌کنند.