یوسف بهمن‌آبادی

* هرگاه یک آپارتمان یا یک محل کسب از مالکان متعددی برخوردار باشد مالکان یا قائم‌مقام قانونی آنها مکلفند یک نفر نماینده از طرف خود برای اجرای مقررات این قانون و پرداخت هزینه مخارج مشترک تعیین و معرفی کنند. در صورت عمل نکردن اشخاص مزبور به این امر، رای اکثریت دیگر مالکان معتبر خواهد بود مگر آن که افراد حاضر، کمتر از یک‌سوم مالکان باشند و در این صورت، تنها یک بار دیگر دعوت خواهند شد.

* در هر ساختمان مشمول مقررات موارد بالا، در صورتی که تعداد مالکان بیش از سه نفر باشد مجمع عمومی مالکان مکلفند مدیر یا مدیرانی از بین خود یا از خارج ساختمان انتخاب کنند.

* هر یک از مالکان می‌توانند با رعایت مقرراتی که قانون پیش‌بینی کرده، عملیاتی را که برای استفاده بهتر از بخش‌ اختصاصی خود مفید می‌دانند، انجام دهند. هیچ یک از مالکان حق ندارد بدون موافقت اغلب مالکان تغییراتی در محل یا شکل در، سردر و نمای خارجی در بخش اختصاصی خود که دیده می‌شود، ایجاد کند.

* هر کس آپارتمانی را خریداری کند، به نسبت مساحت بخش‌اختصاصی خریداری شده در زمینی که ساختمان روی آن بنا شده یا به ساختمان اختصاص دارد، به طور مشاع سهیم می‌شود، مگر اینکه مالکیت این زمین به علت وقف یا علل دیگر به دیگری تعلق داشته باشد. در چنین صورتی هزینه آن را به همان نسبت بپردازند. مخارج مربوط به امور ساختمان از جمله محافظت ملک، جلوگیری از انهدام و اداره و غیره که نیاز است یکجا دریافت شود، باید به تناسب سهم و مالک پرداخت شود (در بخش‌های بعد در خصوص چگونگی پرداخت مخارج بیشتر توضیح داده خواهد شد.) در صورت امتناع مالک یا استفاده‌کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، از طرف مدیر یا هیات‌مدیران، وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می‌شود.

هر گاه مالک یا استفاده‌کننده ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیات‌مدیران می‌توانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات، از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره به او خودداری کنند و در صورتی که مالک یا استفاده‌کننده همچنان اقدام به تصفیه حساب نکند اداره ثبت املاک واقع شده در محدوده آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیات‌مدیران برای وصول وجه مزبور طبق اظهارنامه ابلاغ شده، اجرائیه صادر خواهد کرد. عملیات اجرایی مطابق مقررات اجرایی اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و در هر حال مدیر یا هیات‌وزیران موظف هستند به محض وجوه مورد مطالبه با ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک به سرعت اقدام کنند. در صورتی که امکان حذف ارائه خدمات به مالک خطاکار وجود نداشته باشد مدیر یا مالکان مجموعه می‌توانند به مراجع قضایی شکایت کنند.

* مدیر یا مدیران باید تمام بنا رابه عنوان یک واحد در مقابل آتش‌سوزی بیمه کنند. در این میان سهم هر یک از مالکان به تناسب سطح زیربنای اختصاصی آنها، به وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شرکا دریافت و به بیمه‌گر پرداخت خواهد شد و اگر اقدامی در این خصوص صورت نگیرد، مدیر یا مدیران مسوول جبران خسارت‌های وارد شده خواهند بود.