واژه‌هایی برای پیشه‌های ایرانی

نگاه سوم - سوزن، اتو، اشل، قیچی، قالب، کاغذ الگو، سنجاق، آستر، درفش، پاشنه، پینه،‌ پنجه، پولیش، تسمه و ... واژه‌هایی آشنا و معمولی‌اند برای ما که گاهی، فقط گاهی به چشممان می‌آیند یا شنیده می‌شوند.

واژه‌ها اما دنیایی از وقایع و خاطره‌ها را در پشت خود دارند که دانستن آنها می‌تواند نگاه ما را به دنیای اطرافمان تغییر دهد.

بزرگ‌ترین دریچه هم کتاب‌ها هستند که می‌توانند ما را با دنیایشان همراه کنند.

قیچی و پاشنه اگرچه واژه‌هایی مختص پیشه‌های مختلفند؛ اما میراثی از یک زبان و فرهنگ را باخودشان دارند.

درست به همین دلیل هم پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به پژوهش و انتشار مجموعه فرهنگ‌های پیشه کرده است.

از این مجموعه تا حالا تنها دو جلد با نام‌های «واژه‌نامه توصیفی دوزندگی» و «واژه‌نامه توصیفی کفش‌گری» به انتشار رسیده است.

واژه‌نامه‌های توصیفی «زرگری و جواهر»، «درودگری» و «رنگ و طرح» در دست انتشارند و واژه‌نامه‌های توصیفی «نانوایی»، «آهنگری»، «نقاشی»، «آشپزی»، «بافندگی»، «ساختمان» و «چرم و دباغی» در دست پژوهش هستند.اگر به چگونگی پیدایش، شکل‌گیری، اشتقاق و ترکیب‌سازی در زبان پیشه‌وران ایرانی علاقه‌مند هستید، می‌توانید برای خرید این فرهنگ‌های پیشه اقدام کنید.

البته قبل از هر چیز بهتر است بدانید که واژه‌نامه‌های توصیفی «دوزندگی» و «کفش‌گری» در حال حاضر به ترتیب با قیمت‌های ۵۵۰۰تومان و ۴۳۰۰تومان به فروش می‌رسند.

این کتاب‌ها را نشر دیبایه و با شمارگان ۲۵۰۰جلد برای اولین بار چاپ کرده است.