پلیس بزرگراه کجایی؟

فرید قدیری

مدتی است زانتیاهای نقره‌ای رنگ پلیس بزرگراه‌ در بزرگراه‌ها و اتوبان‌های شهر تهران نایاب شده‌اند. کنترل نامحسوس مسیرهای تردد خودرو در شهر تهران که معاونت راهنمایی و رانندگی از تاریخ ۱۷/۴/۸۵ به اجرا درآورده است نظم خاصی را به اتوبان‌ها بخشیده است.

برخی از رانندگان خودرو که حقیقتا ماشین را با اسباب‌بازی اشتباه گرفته‌اند و هنگام رانندگی انواع و اقسام حرکات ژان‌گولر و بچه‌گانه را در خیابان‌ها به خصوص بزرگراه‌ها به نمایش می‌گذاشتند با آمدن پلیس بزرگراه غلاف کردند.

طرح پلیس بزرگراه موثرترین طرح راهنمایی و رانندگی برای کاهش حوادث رانندگی است و کارایی پلیس بزرگراه بر کسی پوشیده نیست.

تا همین چند روز پیش حضور زانتیاهای سفید و نقره‌ای رنگ پلیس بزرگراه در اتوبان‌ها و آزاد‌راه‌ها و گاهی اوقات حرکت آنها در فواصل مسیر باعث شده بود همه خودروها با سرعت هماهنگ و در یک خط، در مسیر تردد کنند.

لایی‌کشی، انحراف به چپ، سرعت زیاد و همه این حرکات پرخطر و حادثه‌ساز با آمدن پلیس بزرگراه‌ می‌رفت تا از خاطره رانندگان خودرو در شهر تهران پاک شود.

اما حالا با نایاب شدن زانتیاهای پلیس در برخی بزرگراه‌ها معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد؟ طی چند روز گذشته حتی یک دستگاه خودرو متعلق به پلیس بزرگراه در اتوبان‌های چمران، همت، نیایش، حکیم و آزادراه تهران- کرج حضور نداشت.

البته این آماری که ارائه می‌دهیم در مقایسه با روزها و هفته‌های قبل است که در آن اوقات به فاصله هر چند کیلومتر یک زانتیای پلیس در حاشیه اتوبان مترصد یک عمل خلاف از سوی رانندگان بود.

نایاب شدن پلیس بزرگراه در این روزها را شاید بتوان ناشی از آماده‌سازی پلیس راهنمایی و رانندگی برای کنترل قوی‌تر جاده‌های کشور در ایام نوروز دانست.

اما اگر غیر از این باشد لازم است نیاز شهر تهران به یک همچنین طرح‌هایی را گوشزد کرد.

شهر تهران با معابر تنگ و پرترافیک از یکسو و حجم زیاد خودرو از سوی دیگر حضور شبانه‌روزی پلیس بزرگراه را در خیابان‌ها می‌طلبد.

در ایامی که پلیس بزرگراه حضور فعال و شبانه‌روزی داشت (شاید الان هم دارد اما در برخی مسیرها کمرنگ شده است) احساس امنیت در بزرگراه‌ها کاملا مشهود بود.

طراحی ویژه و منحصر به فرد در خودروی پلیس بزرگراه به گونه‌ای است هرگز رانندگان متخلف قادر به تشخیص این خودروها نیستند، بنابراین پلیس بزرگراه می‌تواند درست در لحظه انجام عمل خلاف، راننده خودرو را غافلگیر کند.

ماموران گشت‌های نامحسوس برای توقف خودروهای متخلف باید از چراغ‌گردان، کاور و بلندگوی مخصوص استفاده کرده و کارت شناسایی خود را ارائه دهند. اگر هریک از این موارد دیده نشود، شهروندان باید با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهند.

گشت‌های نامحسوس پلیس خودروهای سمند و زانتیای سفید و نقره‌ای رنگ است و در دو در جلوی خودرو، نشانه نیروی انتظامی و عنوان پلیس بزرگراه به خوبی دیده می‌شود.

پلیس بزرگراه گشت نامحسوس کنترل ترافیک است. این در حالی است که بیشتر متخلفان در هنگام ارتکاب به جرم توجهی به آرم‌های روی خودروها ندارند. البته آرم خودروهای پلیس بزرگراه به گونه‌ای است که به راحتی برای متخلفان قابل رویت نیست.

پلیس بزرگراه از نیمه تیر ماه سال گذشته فعالیت خود را ابتدا در تهران آغاز کرد با این ماموریت، «برخورد، کنترل و مهار با هر جرمی که در بزرگراه‌های تهران و راه‌های کشور به وقوع می‌پیوندد».

پلیس بزرگراه همزمان با استان تهران در چند استان بزرگ کشور نیز ماموریت خود را آغاز کرد و فعالیت خود را به جاده‌های بین شهری نیز گسترش داد.

در طی مدتی که از فعالیت پلیس بزرگراه در کشور می‌گذرد عدم استفاده رانندگان از کمربند ایمنی، استفاده از تلفن‌همراه در حین رانندگی، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز به ترتیب بیشترین تخلفاتی بوده که پلیس در بزرگراه‌ها و جاده‌ها با آن برخورد کرده است.

پلیس بزرگراه به گفته رییس پلیس بزرگراه‌ها در ۲۴بزرگراه تهران حضور مستمر و شبانه‌روزی دارد تا با رانندگان متخلف حرفه‌ای که اقدام به کورس‌گذاری در بزرگراه‌های مدرس، چمران و نیایش می‌کنند، برخورد کند. در راستای همین کنترل‌های نامحسوس بوده که انجام حرکات نمایشی و کورس‌گذاری در خیابان‌های پهن تهران تقریبا به حد صفر رسیده است.

ماموران گشت بزرگراه با مصرف‌کنندگان قرص‌های روانگردان و مشروبات الکلی و همچنین با مفاسد اجتماعی، صداهای ناهنجار و تظاهر به حمل حیوانات برخورد می‌کنند.