هفت‌خان رستم برای درمان

میرمحمد طجوزی

دیگر هیچ خبری از آن حکیم باشی عهد قدیم نیست که طبابت و درمان را سنتی در رگ‌های بیماران تزریق می‌کرد؛ امروزه همه مراحل درمان به صورت کاملا علمی و طبقه‌بندی شده پیگیری می‌شود و به جای ریشه و دانه گیاهان که خواص درمانی داشتند، این داروهای ساخت دست بشر است که به حلق بیماران ریخته می‌شود. عکس: آکو سالمی

با توجه به فراوانی تعداد داروخانه‌های پایتخت، آنقدرها هم تهیه دارو از این مراکز آسان نیست، بلکه به گواهی بسیاری از بیماران، هفت‌خان رستم در مقابل آن باید لنگ بیندازد.

داروخانه ۲۹فروردین از آن دست داروخانه‌هایی است که بیماران بسیاری را از چهارگوشه ایران به میدان حر تهران می‌کشاند.

به هر حال اقشار کم‌درآمد و ندارهای جامعه باید تمام مشکلات را به جان بخرند تا شاید بتوانند به داروهایی که نیاز دارند، دست پیدا کنند.

اوضاع آنقدرها هم بر وفق مراد نیست، قیمت داروها طی سال‌جاری حداقل ۴مرتبه تغییر کرده است و باید گفت که همیشه نردبان گرانی را بالا رفته است.

جاوید‌فر از آن بیمارانی است که با MS دست و پنجه نرم می‌کند و بارها و بارها تن به مسیر پرسنگلاخ تهیه دارو سپرده است.

او می‌گوید: «تا سال گذشته دارویی با نام آونیکس را که از جمله مهم‌ترین داروهای درمان این بیماری است، به صورت رایگان دریافت می‌کردیم اما چند ماه پیش قیمت آونیکس به صدهزار تومان و درحال حاضر به ۲۲۰هزار تومان رسیده است. البته اگر شانس یاری کند و بعد از گرفتن کارت بیماری و کوپن در داروخانه‌ها موجود باشد. گاهی اوقات هم، سهوا جای داروهای خارجی و ایرانی داخل جعبه تغییر می‌کند که خود بیمار باید حواسش را کاملا جمع کند.

در اکثر داروخانه‌ها به ویژه داروخانه‌های دولتی از جمله ۲۹فروردین، تمام داروهای عمومی و تخصصی پیدا می‌شود، اما هیچ‌گاه بیماران نمی‌توانند به سهولت درمان دردهایشان را پیدا کنند، چرا که کافی است تا قیمت داروی درخواستی شما کمی بالا باشد و تازه آن وقت است که باید به سراغ سازمان بیمه‌کننده خود رفته و از آنها بخواهید تا نسخه شما را تایید کنند. پس از آن باید به داروخانه برگردید و اگر دارویی باقی مانده باشد، آن را تهیه کنید.

مشکل کمبود دارو فقط حول‌و‌حوش داروهایی چون زولفت و آزیترو مایسین نمی‌چرخد، بلکه گاهی اوقات داروهایی چون انسولین نیز به فهرست سیاه‌‌ کمیاب‌ها اضافه می‌شوند و بیچاره کسانی که توان خرید آزاد داروهای کمیاب را ندارند.

به گفته یکی از تکنسین‌های داروخانه ۲۹ فروردین، هنگامی که افراد بی‌پول به این داروخانه مراجعه می‌کنند، با تشخیص رییس داروخانه نیاز آنها مرتفع می‌شود. اما اگر داروهای درخواستی آنها قیمت بالایی داشته باشد، تکلیف چیست؟

این تکنسین در مورد داروهای کمیاب می‌گوید: «داروهایی وجود دارد که در داخل کشور خیلی کم هستند یا اینکه اصلا وجود ندارند. بر همین اساس داروخانه‌هایی با عنوان تک‌نسخه‌ای تاسیس شده‌اند که با قبول سفارش داروی موردنیاز بیماران را تهیه می‌کنند. البته بیمه و یارانه در تهیه این داروها هیچ نقشی ندارد، بلکه فعالیت آنها کاملا به صورت آزاد صورت می‌گیرد. هنگام سفارش دارو نیمی از وجه و در هنگام تحویل دارو تمامی هزینه آن دریافت می‌شود. کسانی هم که پول کافی برای درمان ندارند، باید فکر چاره‌ی دیگری کنند!»

ناصرخسرو شکست خورد

تا حدود یک سال قبل، هر گاه کسی نمی‌توانست داروهایش را از قفسه داروخانه‌ها تهیه کند، فورا راهی ناصرخسرو یکی از خیابان‌های اطراف بازار تهران می‌شد و با یکی از داروفروش‌های این خیابان وارد معامله می‌شد. به گفته کسبه این خیابان حدود یک سالی از طرح جمع‌آوری داروفروش‌های این خیابان می‌گذرد. به طوری که امروز دیگر نمی‌توان حتی یکی از آن دست‌فروش‌ها را پیدا کرد. البته به راحتی نمی‌توان پیدا کرد، چراکه آنها با تغییر شغل ظاهری خود هنوز هم به فعالیت قبلی‌شان را ادامه می‌دهند. اما به هر حال دیگر خبری از آن همه جمعیت و هیاهوی پرشور داروفروش‌های خیابان ناصرخسرو نیست و بیشتر به فروش لوازم پزشکی و از این دست محصولات مشغول شده‌اند. اما گاهی اوقات نیز لابه‌لای محصولاتشان داروهای کمیاب پیدا می‌شود.

تقریبا هر روز ماموران نیروی انتظامی در خیابان ناصرخسرو مشغول گشت‌زنی هستند و در صورت مشاهده یکی از دست‌فروشانی که مشغول داروفروشی باشد، سریعا با وی برخوردهای قانونی را خواهند کرد.

سروان علیزاده در این باره می‌گوید: بعد از جمع‌آوری فروشندگان دارو در تهران به ویژه خیابان ناصرخسرو دیگر سایه‌های بسیار کمرنگی از آنها باقی مانده است و در حال حاضر نیز با فعالیت‌های اطلاعاتی جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ورود و توزیع غیرقانونی داروها درصدد جلوگیری از فعالیت مجرمانه این افراد هستیم. چراکه گاهی اوقات با فروش داروهای تاریخ‌گذشته و کسب سودهای کلان با جان عده کثیری از بیماران بازی می‌کنند و موجب شدت یافتن بیماری آنها می‌شوند.

در نهایت به بیمارانی که برای تهیه داروی خود با مشکل روبه‌رو هستند، پیشنهاد می‌شود سری به داروخانه‌های تک نسخه‌ای چون شفایاب و نور بزنند، چراکه آنها هر دارویی را از هر کشوری که بخواهند می‌توانند به صورت قانونی وارد کنند و اطمینان بیشتری به محصولات این‌گونه داروخانه‌ها می‌توان داشت.