کاندولیزا رایس تاکید کرد که قدرت‌های جهانی به ارائه مشوق‌ها به ایران به منظور واداشتن تهران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، حتی پس از آنکه ایران مذاکرات بیشتر را رد کرد، ادامه خواهند داد. به گزارش ایسنا، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در مقر ناتو با اشاره به دنبال کردن تحریم‌ها علیه ایران در سازمان ملل و ارائه پیشنهاد انجام گفت‌وگوها از جانب خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: شش کشور (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) به دنبال کردن استراتژی مسیر دوسویه ادامه می‌دهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ وی افزود: ما به گفت‌وگو درباره اینکه اگر ایران مسیر مذاکرات را انتخاب کند، این مسیر از نظر ایران چگونه خواهد بود ادامه می‌دهیم. وی با اشاره به پیشنهادی که مدت‌ها است بر روی میز قرار دارد و جمهوری اسلامی آن را رد کرده، گفت: چیزهای زیادی بر روی میز قرار دارد. ایرانی‌ها می‌خواهند درباره آن بیشتر بدانند یا می‌خواهند درباره اینکه این عناصر چه معنایی دارند بسیار بیشتر بدانند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با تکرار ادعاهای همیشگی کشورش درباره مساله هسته‌ای ایران پس از انتشار گزارش مثبت آژانس و ناامیدی کشورش از رسیدن به اهداف خود در برابر ایران از طریق تاثیر بر آژانس، ابراز امیدواری کرد فشارهای سیاسی و دیپلماتیک بر ایران به نتیجه برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، زلمای خلیل‌زاد در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه‌های تصویب شده علیه ایران، اظهار کرد: ایران باید با جهان همکاری کند و ما امیدواریم تا فشارهای سیاسی و دیپلماتیک درباره ایران جواب دهد و به نتیجه برسد.

وی افزود: غرب با ایران گفت‌وگو می‌کند و مذاکراتش را ادامه می‌دهد تا ایران از حجم فعالیت‌های هسته‌ای خود بکاهد و در رابطه با پرونده هسته‌ای‌اش به شکل مناسب‌تری با جهان رفتار کند. وی مدعی شد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از عملکرد ایران در همکاری با آژانس رضایت کافی ندارد.

خلیل‌زاد با اشاره به اینکه ایران باید با جهان و آژانس همکاری کند مدعی شد، جامعه جهانی به ایران اجازه نخواهد داد تا به مرحله تولید سلاح اتمی برسد.

تاثیر تحریم‌ها

از سوی دیگر، یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که تحریم‌های هدف‌دار علیه ایران در منزوی کردن تهران تاثیر داشته‌اند و موجب به وجود آمدن موقعیت «دردناکی» برای مقامات ایرانی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، استوارت لوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شد: در حالی که بانک‌های سرتاسر جهان به این نتیجه رسیده‌اند که حفظ مشتری‌های ایرانی خود ارزش متحمل شدن ریسک تسهیل اشاعه تسلیحاتی یا تروریسم را ندارد، ایران خود را در انزوای هر چه بیشتر از سیستم مالی جهانی می‌بیند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه اظهار کرد: این انزوا که وی مدعی خود خواسته بودن آن است به همراه آنچه این مسوول آمریکایی مدیریت اشتباه دولت ایران در زمینه اقتصاد می‌خواند، در حال به وجود آوردن مناقشه‌ای درباره سیاست‌های فعلی این کشور است.