راهبرد دوسویه آمریکا به روایت رایس

مذاکرات سه‌جانبه همچنان در تعلیق

دنیای اقتصاد- موضوع هسته‌ای ایران آخرین موضوع مهمی بود که در دستور کار نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت و در آن کشورهای اروپایی در جلب حمایت دیگر اعضای شورای حکام برای تصویب قطعنامه‌ای ضد‌ایرانی با شکست روبه‌رو شدند. پایان نشست فصلی شورای حکام

سعیدی: به همه سوالات پاسخ دادیم

موضوع هسته‌ای ایران آخرین موضوع مهمی بود که در دستور کار نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

کشورهای اروپایی در جلب حمایت دیگر اعضای شورای حکام برای تصویب قطعنامه‌ای ضد‌ایرانی با شکست روبه‌رو شدند؛ مخالفین قطعنامه چنین اقدامی را پس از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بی‌مورد می‌دانستند.

سیمون اسمیت، نماینده انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به نمایندگی از انگلیس، فرانسه و آلمان صحبت می‌کرد مدعی شد که پاسخ تهران به برخی مسائل باقی‌مانده چندان رضایت‌بخش نبوده و ایران در عدم‌پایبندی به درخواست‌های سازمان ملل و آژانس سابقه خوبی ندارد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه اسمیت گفت: ما ملزم هستیم نتیجه بگیریم که ایران تاکنون مسیر عدم‌همکاری را برگزیده است، مادامی که انتخاب ایران عدم همکاری باشد، ما به نوبه خود مصمم هستیم هزینه‌ها و پیامدهای آن را نشان دهیم.

گرگوری شولتی‌، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت که به‌رغم وجود برخی پیشرفت‌ها پرونده ایران با بسته شدن فاصله زیادی دارد.

وی افزود: مقامات ایران می‌گویند که برنامه تسلیحات هسته‌ای در اختیار ندارند. برای آنکه به جهان در این باره اطمینان دهند از آنها می‌خواهیم به طور کامل فعالیت‌های فعلی و گذشته‌شان را روشن کنند و آن فعالیت‌هایی را که برای برنامه غیر‌نظامی ضروری نیست و برای تولید سلاح هسته‌ای ضروری به شمار می‌رود، تعلیق کنند.

وی گفت: پرونده هسته‌ای ایران تا آن زمان باز خواهد بود.

اولی لوندبی، نماینده نروژ در آژانس گفت که بیشتر کشورها درباره حق ایران برای بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز بحثی ندارند، اما محل بحث اثبات این مساله از جانب تهران است که تلاش اتمی آنها هیچ بعد نظامی پنهانی ندارد.

وی به خبرنگاران گفت: آنها باید بازگردند و به شکل جدی به این مسائل پاسخ دهند.

لوندبی ادامه داد: اگر این کار را نکنند، احتمالا ما به وضعیتی بدتر خواهیم رسید.

وی گفت: همه زمان زیادی صرف کرده‌اند و امیدوارند که گذشته روشن شود. اگر این طور نشود ما مشکلاتی جدی خواهیم داشت و به بن‌بست می‌رسیم.

نماینده نروژ همچنین گفت که ارائه پاسخ به مسائل مهم باقی‌مانده تا زمان نشست بعدی شورا در ماه ژوئن برای ایران ضروری است.

ایده تصویب قطعنامه جداگانه در وین علیه ایران با هدف افزایش فشار بر ایران برای پاسخگویی به مطالعات نسبت داده شده به تهران شکل گرفته بود. پیش از نشست شورای حکام اعضای شورا در جلسه‌ای توجیهی از اطلاعاتی مطلع شدند که گفته می‌شود از منابعی مستقل به دست آمده و مدعی است که تهران در پروژه تبدیل اورانیوم، آزمایشات انفجاری و وسیله ورود دوباره موشک به جو فعالیت کرده است. ایران این اتهامات را جعلی و بی‌اساس و تلاش برای سیاسی کردن آژانس خوانده است.

اما البرادعی گفت که باید اثبات شود این اتهامات بی‌اساس است. نورما گویچه استنوز، نماینده کوبا در آژانس که ریاست گروه عدم تعهد (نم) را به عهده دارد، «همکاری فعالانه‌» ایران در حل مسائل باقی‌مانده تحسین کرد.

البرادعی در آخرین گزارش خود اعلام کرد که اغلب مسائل در حقیقت دیگر مسائل مهم باقی‌مانده نیستند. عبدالصمد مینتی، نماینده آفریقای جنوبی در آژانس نیز تاکید کرد که کشورش تسلیحاتی شدن ایران را خواستار نیست، اما در عین حال ما نمی‌خواهیم شاهد محروم شدن هیچ کشوری از حقوقش براساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای برای بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز باشیم. معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز تاکید کرد‌: همه مسائل باقی‌مانده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل شده است.

محمد سعیدی گفت‌: درباره همکاری ما با آژانس، همه مسائل باقی‌مانده حل شده است و این امر سبب تجلیل اکثر اعضای شورای حکام شد و در شکست کشورهای غربی در طرح پیش‌نویس قطعنامه خود سهیم بود.

در همین حال، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز، آمادگی کشورش را برای همکاری اقتصادی و همکاری در زمینه‌های دیگر با کشورهای اتحادیه اروپایی اعلام کرد، اما هرگونه بررسی برنامه هسته‌ای ایران در خارج از چارچوب آژانس را رد کرد.