منوچهر متکی به شورای امنیت نامه نوشت: گام اشتباه دیگری برندارید
دنیای اقتصاد- در حالی که گزارش اخیر آژانس بر حقانیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه گذاشت، حامیان صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل مخالفت اعضای غیردائم، در خصوص صدور و محتوای قطعنامه به چالش افتاده‌اند.

درپی شدت گرفتن اختلاف اعضای دایم و غیردایم شورای امنیت برسر پرونده هسته‌ای ایران
رای‌گیری شورای امنیت به تعویق افتاد
دنیای اقتصاد- در حالی که گزارش اخیر آژانس بر حقانیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه گذاشت، حامیان صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل مخالفت اعضای غیردائم، در خصوص صدور و محتوای قطعنامه به چالش افتاده‌اند.
به گزارش فارس به‌نقل از خبرگزاری فرانسه، به‌رغم مخالفت بعضی از کشورهای عضو، شورای امنیت سازمان ملل آماده می‌شود تا در صورت موافقت‌ نهایی تصمیماتی برای تحریم ایران بگیرد.
نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه به خبرنگاران گفتند که پس از رایزنی‌های 15 کشور عضو شورا، در روز پنج‌شنبه توافق شد که روز جمعه در این مورد تصمیم‌گیری شود.
جان ساورز، نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت: «ما در صدد هستیم تا هر‌چه سریع‌تر این قطعنامه را صادر کنیم که به احتمال زیاد به روز شنبه خواهد افتاد.» ساورز در این زمینه گفت که آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان برای جلب حمایت بیشتر در دستیابی به این هدف، تلاش ویژه‌ای کردند تا تقاضای همیشگی شورا را از ایران (تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ) تکرار کنند.
اندونزی، لیبی، آفریقای ‌جنوبی و ویتنام، کشورهای غیر متحد و اعضای غیر دائم این شورا، از زمانی‌ که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزار‌ش داد که پاسخ‌های ایران با یافته‌های آژانس انطباق داشته است، به اتخاذ تصمیمات معقولانه در صدور قطعنامه اعتقاد دارند.
این در حالی است که پس از مخالفت لیبی با صدور هرگونه قطعنامه جدید علیه ایران، اندونزی دیگر عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با تشدید مجازات‌ها علیه تهران مخالفت کرد. مارتی ناتالیگاوا، نماینده دایم اندونزی در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم اظهار کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها سازمان مسوول در امور هسته‌ای و عامل کنترل‌کننده فعالیت‌های هسته‌ای کشورها است. وی افزود: ما برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اهمیت و اعتبار خاصی قایل هستیم و به آن اعتماد می کنیم تا فعالیت‌های هسته‌ای کشورها را زیر نظر داشته باشد. پیش از این سفیر لیبی در سازمان ملل دوشنبه اعلام کرده بود که کشورش نسبت به قطعنامه شورای امنیت تردید دارد و از تحریم‌های پیشنهادی علیه برنامه هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند.
جاد‌ا... الطلحی هنگام ورود به نشست شورای امنیت در خصوص موضوعات غیر مرتبط با مساله هسته‌ای ایران به خبرنگاران گفت: واقعا ما نمی‌توانیم حامی تحریم‌های بیشتر باشیم.
الطلحی در پاسخ به این پرسش که آیا لیبی به قطعنامه پیشنهادی غرب رای منفی می‌دهد، گفت‌: فکر می‌کنم این گونه باشد.
ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل هم اعلام کرد، مسکو تنها از محدودیت‌های اقتصادی مربوط به عدم گسترش سلاح هسته‌ای در ایران باشد، حمایت می‌کند و احتمالا از قطعنامه جدید که صرفا «تضمین مضاعفی» برای ادامه فعالیت هسته‌ای تهران است، حمایت خواهد کرد.
خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد: یک دیپلمات غربی با تاکید بر شرایط خصمانه‌ای که علیه ایران وجود دارد، گفت: ویتنام دیروز پیشنهاد داد تا اصلاحاتی در این پیش‌نویس صورت گیرد. این اصلاحات می‌تواند نقش آژانس انرژی اتمی را در برنامه‌های هسته‌ای ایران تقویت کند و می‌تواند روشن کند که تحریم ایران بر روابط اقتصادی و سیاسی دو جانبه با تهران تاثیری نخواهد گذاشت. وی ادامه داد که به دنبال مذاکراتی که بین نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه و تابو امبکی رییس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی در کیپ‌تاون صورت گرفت، این کشور قول داد تا به کشورهای حمایت‌کننده از تحریم ایران، در این زمینه پاسخ دهد.
سارکوزی با تلاش برای مجاب کردن امبکی به حمایت از قطعنامه تحریمی گفت که این مراحل پیشنهادی خصمانه نیست؛ اما برای پیشگیری از عواقب خطرناک‌تر ضروری است تا ایران با تحریم روبه‌رو شود.
این در‌حالی است که عبدالمینتی، نماینده آفریقای‌جنوبی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد هرگونه تحریمی علیه ایران هشدار داد و گفت: صدور قطعنامه می‌تواند خطر کاهش یا پایان همکاری ایران با آژانس را در پی داشته باشد. وی گفت: در آخرین گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس نشان داده شد که ایران به طور قطع، قصد استفاده از برنامه‌های هسته‌ای‌ا‌ش برای مقاصد نظامی را نداشته است.
بعضی از دیپلمات‌ها در این زمینه گفتند که مارتی ناتالگاوا، نماینده اندونزی در سازمان انرژی اتمی گفته که شاید کشورش در رای‌گیری برای صدور قطعنامه شرکت نکند.
لیبی نیز ممکن است در این رای‌گیری شرکت نکند.
ناتالگاوا به خبرنگاران گفت: ما هنوز متقاعد نشده‌ایم که آیا تحریم‌های بیشتر در این زمان بهترین شیوه معقول است یا خیر. چین نیز دیروز در این زمینه گفت که تحریم ایران نباید بر روابط تجاری دو کشور تاثیری بگذارد.
گزارش‌ها حاکی ‌است که یک شرکت چینی در حال بستن توافقنامه‌ای به ارزش ۱۶‌میلیارد دلار با تهران است.
تحریم‌های این پیش‌نویس شامل منع مسافرت مقامات ایرانی‌ای است که در برنامه‌های هسته‌ای این کشور به آن کمک کرده‌اند و به آن کالای ممنوعه وارد یا خارج کرده‌اند.
در پیوستی که به این پیش‌نویس ضمیمه شده است، نام تعدادی از مقامات و نهادهای ایران، فهرست شده است که با تحریم اقتصادی و مسافرتی روبه‌رو هستند.
تعویق رای‌گیری شورای امنیت
دیپلمات‌ها خبر دادند که رای‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سومین قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران، به تعویق افتاده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت: به دلیل ادامه اختلافات، در پیش‌نویس سومین قطعنامه درباره برنامه هسته‌ای ایران که پنج‌شنبه گذشته رسما از سوی فرانسه، انگلیس و آلمان تحویل شورای امنیت شد، برخی تغییرات ایجاد خواهد شد. وی افزود: رای‌گیری درباره این قطعنامه در شورای امنیت این هفته انجام خواهد شد. این دیپلمات خاطرنشان کرد: هفته گذشته هیچ رای‌گیری درباره قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت صورت نگرفت.
تاکید روسیه بر راه‌حل دیپلماتیک
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تاکید مجدد بر حق ایران برای تحقق برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود، اعلام کرد: بیانیه مشترک وزرای خارجه گروه 1+5 در حمایت از راه‌حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای تهران، روز شنبه به همراه قطعنامه جدید شورای امنیت مورد موافقت قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه وزگلاد، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اظهار کرد که بیانیه گروه ۱+۵ در حمایت از حل و فصل دیپلماتیک مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران به همراه قطعنامه شورای امنیت در مورد این کشور، مورد موافقت قرار خواهد گرفت.
این مساله پس از پایان رایزنی‌های روز پنج‌شنبه شورای امنیت که طی آن پیش‌نویس قطعنامه مربوط به اعمال تحریم‌های جدید در قبال تهران مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد.
چورکین در عین حال یک بار دیگر اعلام کرد که روسیه تردیدی در خصوص حق ایران برای تحقق برنامه هسته‌ای خود در راستای اهداف صلح‌آمیز ندارد.
سفیر روسیه در سازمان ملل خاطر‌نشان ساخت: بسیار حائز اهمیت است که در میان اعضای شورای امنیت این توافق وجود دارد که به همراه تصویب قطعنامه جدید مربوط به ایران، بیانیه مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 در مورد طرفداری از حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مساله هسته‌ای تهران مورد تایید قرار گرفته و اعلام شود. وی در عین حال ابراز عقیده کرد که توقف روند غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران، دورنمای روشنی را برای حل و فصل مساله هسته‌ای از طریق مذاکره به وجود می‌آورد. قطعنامه جدید مربوط به ایران روز شنبه در شورای امنیت به رای گیری گذاشته خواهد شد. مقامات دیپلماتیک تایید کرده‌اند که همه طرفین در گروه 1+5، از جمله روسیه، با عوامل اصلی تحریم‌های جدید بر ضد ایران موافقت کرده‌اند.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز در سخنانی پیرامون گزارش جدید آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به پیشرفت در زمینه گفت‌وگو با تهران نیز اشاره و در عین حال بر اهمیت رعایت اصول قطعنامه‌های قبلی در این خصوص تاکید کرد.


تلاش برای مذاکره
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بحث و بررسی گروه ۱+۵ درباره اقدام‌های جدید برای وارد کردن ایران به روند مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای تهران را تایید کرد.
خاویر سولانا در گفت‌وگو با رویترز و در حاشیه کنفرانسی در بروکسل خاطر‌نشان کرد: این مساله موضوع بحث مدیران سیاسی شش کشور بوده است.
وی به نشست دوشنبه شب ( ششم اسفند) گروه موسوم به ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در واشنگتن اشاره می‌کرد. سولانا تصریح کرد: درباره چیزهای زیادی بحث شده است، اما چیز خاصی وجود ندارد که هم‌اکنون علنی شود.