در انتظار روزهای خوش

علی طجوزی

در حالی که کمتر از بیست روز به پایان سال باقی مانده و همچنین روزهای پایانی ماه صفر در راه است بازار موسیقی ایران در انتظار رونق شب عید و رسیدن کارهای جدید به بازار است. چرا که معمولا طی دو ماه محرم و صفر بازار موسیقی ایران تقریبا در رکود به سر می‌برد و بیشتر وقت آنها به فروش آثار شنیداری مذهبی، پیگیری سفارشات و انبارگردانی می‌گذرد.

از طرفی هم آنها خود را برای دورخیز فروش بعد از این دوره رکود آماده می‌کنند. همچنین هر کدام از این فروشگاه‌ها یا شرکت‌ها در حال رایزنی‌ با تولیدکنندگان آثار و کسانی هستند که نسبت به بسیاری از ریسک کمتری برخوردار باشد. اما همین بازار تقریبا راکد آنچنان هم بی‌رونق نیست و آنها سعی می‌کنند که بتوانند مخاطبان خاص خود را راضی نگه دارند. طی این دو ماه گذشته برخی از آثار بودند که توانستند اندکی رونق را برای بازار به ارمغان بیاورند که در زیر به طور خلاصه اشاره‌ای به آنها خواهیم داشت.

طی یکی دو هفته گذشته جدیدترین اثر علیرضا قربانی توانست عنوان پرفروش‌ترین را از آن خود کند.

«روی در آفتاب» نام تازه‌ترین کار قربانی است که در دو کاست یا لوح فشرده عرضه می‌شود. این اثر به مناسبت سال مولانا منتشر شده است. علیرضا قربانی در این اثر برای دومین بار با مجتبی چراغی در مقام آهنگساز و گروه ایل همکاری کرده است.

یکی دیگر از کارهای پرفروش بازار «دریای بی‌پایان» است که چندصباحی می‌شود که نام آن در بین پرفروش‌ها دیده می‌شود. «دریای بی‌پایان» با صدای سالار عقیلی و گروه دستان به بازار آمده است.

این اثر گزیده‌ای از کنسرت گروه دستان به سرپرستی حمید متبسم و با همکاری پژمان حدادی، حسین بهروزی‌نیا، بهنام سامانی و سعید فرج‌پوری است که سال گذشته در کاخ نیاوران اجرا شد. این کار تقریبا از فروش نسبی خوبی برخوردار بود اما پس از آنکه یکی دو قطعه از این آلبوم از طریق رسانه ملی پخش شد باعث این شد که تعداد بیشتری با اثر آشنا شوند و تقاضا برای آن زیاد شد. از دیگر کارهای پرفروش در زمینه کلاسیک ایرانی یا سنتی می‌توان به غوغای عشق‌بازان- شجریان، سوگواران خموش- قربانی اشاره کرد. از پرفروش‌های موسیقی بی‌کلام سنتی هم می‌توان به نغمه‌های خوابگرد، پیانوی ۲ محجوبی، ۱۸ تصنیف ذوالفنون، ایران‌زمین- کامکارها و قطعه برای تار-شهناز اشاره کرد.

بازار پاپ هم طی این مدت کمتر شاهد حضور اثر تازه‌ای بود و می‌توان به آلبوم‌های شبح-صفاریان، از تو دورم- فریدون و همچنان سلام آخر اشاره کرد.

از پرفروش بازار بی‌کلام پاپ هم می‌توان از اشتیاق راوی، تنها در باران و ییلاق نام برد.

پرفروش‌ترین اثر در زمینه موسیقی تلفیقی هم همچنان «یار آسمانی» است. این کار اثر دوتن از نوازندگان برجسته ایران و ترکیه است. یار آسمانی شامل دو نوازی تنبور و باقلاما است. تنبور آن را علی‌اکبر مرادی و باقلاما را اولاش اوزدمیر نواخته‌اند. در این اثر که دو نوازنده از اهالی کردستان ایران و ترکیه با هم همکاری کرده‌اند به دلیل آشنایی با فضایی فکری و روحی برگرفته از این ساز‌ها در آن مناطق، توانسته‌اند فضایی روحانی و زیبایی را به مخاطب ارائه کنند.

از دیگر کارهای پرفروش این بازار هم می‌توان به تا بیکران دور دست (کلهر ارزنجان) و به تماشای آب‌های سپید (علیزاده گاسپاریان) اشاره کرد.

در زمینه موسیقی مقامی محلی همچنان دو تار حاج قربان سلیمانی پرفروش است. ضمن اینکه ذکریا رحمان -خلیفه غوثی، ژوان از دیگر کارهای بازار هستند که دارای فروش خوبی هستند.

در زمینه موسیقی فیلم نیز همچنان زیر تیغ-علیزاده برداشت-یزدانیان، خیلی دور خیلی نزدیک-علیقلی و جایی برای زندگی-انتظامی پرفروش‌ها هستند.

از سوی دیگر علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک هنوز هم نمی‌دانند که آیا در سال جدید بالاخره می‌توانند آخرین اثر شهرام ناظری را گوش کنند یا نه. این آلبوم که قرار بود با نام «مکتب مولانا» به بازار بیاید یکی دو ماه است که هنوز قرار است بیاید و برخی از توزیع‌کنندگان معتقد هستند که این کار پس از آغاز سال جدید عرضه خواهد شد. از سوی دیگر، بسیاری از علاقه‌مندان به مولانا و ناظری منتظرند تا ببینند شهرام ناظری به مناسبت سال مولانا چه کرده است. چراکه شهرام ناظری را می‌توان اولین نفری دانست که به طور جدی و مستمر در آثارش از اشعار مولانا استفاده کرده است. در هر حال این روزها علاقه‌مندان ناظری که بعد از لولیان کار تازه‌ای از او ندیده‌اند، دوست دارند که هم مثل شجریان، دوستدارانش را زیاد منتظر نگذارد و همان طور که شجریان با «غوغای عشق‌بازان» غوغایی در دل هوادارانش برپا کرد؛ ناظری هم مکتب مولانا را زود زود به دوستدارانش ارائه کند تا آنها هم زیاد احساس غربت نکنند.