دغدغه ریزش مو

مهدیس فرقانی

ریزش مو به عوامل مختلفی بستگی دارد و مطمئن باشید اگر به چنین مشکلی دچار شده‌اید به قول معروف یک جای کار لنگ می‌زند و با شناسایی علت می‌توانید به درمان آن بپردازید.

استفاده از رنگ‌های شیمیایی، شامپوهای مختلف، برس یا شانه‌کردن مو و خیلی از موارد دیگر باعث ریزش مو می‌شوند که البته هر کدام راه‌حل‌هایی را به دنبال دارند.

بسیاری از زنان و مردان از موادشیمیایی مانند رنگ‌ها، مقاوم‌کننده‌ها و فرهای دائمی یا مدت‌دار بر روی موهایشان استفاده می‌کنند که اگر از این مواد به درستی استفاده نشود به صورت ناگهانی یا به مرور زمان تاثیرات بدی روی مو خواهد گذاشت.

استفاده زیاد از این مواد به دفعات مکرر به تارهای مو آسیب وارد می‌کند و موجب ضعیف شدن یا شکنندگی مو می‌شود.

شامپو کردن، شانه زدن و یا برس کشیدن ممکن است باعث شکنندگی مو شود و شما بعد از شامپو زدن به جای آنکه به سختی موهای خود را شانه بزنید می‌توانید از شامپوها و کرم‌های نرم‌کننده استفاده کنید، زیرا شانه زدن سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود.

بستن موها توسط کش‌ها و گیر‌های نگه‌دارنده مو سبب کشیدگی مو می‌شود و از عوارض آن به کم‌مویی در حاشیه سر می‌توان اشاره کرد، درنتیجه موها را نباید محکم بست و باید آن را به صورت شل و یا حداکثر تا جایی که می‌توان آنها را باز نگه داشت.

بیماری‌های عفونی و تب‌های شدید عاملی هستند برای استراحت مو و بعد از پایان دوره بیماری ممکن است که به صورت ناگهانی موها ریزش کنند، اما نگران نباشید زیرا این ریزش خود به خود برطرف می‌شود.

بعضی افراد به علت اضافه وزن و چاقی بیش از اندازه، رژیم‌های سفت و سختی برای کمتر کردن وزن خود و رسیدن به وزن متعادل می‌گیرند که بیشتر رژیم‌ها از مقدار پروتئین کافی بهره‌مند نیستند. کمبود پروتئین می‌تواند دلیلی مهم برای ریزش موها باشد و گاهی اوقات به حدی می‌رسد که موها به آسانی از ریشه کنده می‌شوند و این افراد می‌توانند با خوردن پروتئین به میزان کافی و لازم این کمبود را جبران کنند.

قرص‌های ضدبارداری علتی دیگر برای ریزش و نازک شدن مو هستند و با تعویض قرص‌ها این مشکل برطرف خواهد شد، البته تغییر نوع قرص‌ها باید زیرنظر پزشک مربوطه صورت گیرد.

بعضی از داروهایی که برای درمان بیماری‌ها تجویز می‌شوند می‌توانند روی ریزش مو اثر داشته باشند و با اتمام دوره استفاده از داروها، ریزش بیش از اندازه مو متوقف خواهد شد.

همین طور درمان‌های سرطانی بر روند تقسیم سلولی در سلول‌های مو تاثیر گذاشته و در بعضی از این درمان‌ها ممکن است بیمار درصد زیادی از موهای خود را از دست بدهد، اما موها بعد از اتمام دوره درمان دوباره رشد خواهند کرد.

شامپوی مناسب

برای شست‌وشوی موهای خود بهتر است از شامپوهای ملایمی که مقدار PH آنها کمتر است، استفاده کنید، بهترین آن شامپو بچه است؛ زیرا مقدار PH آن بسیار پایین و به مقدار اسیدیته پوست سر نزدیک است.

شامپوی مصرفی‌تان را بر اساس جنس موهایتان (معمولی- چرب- خشک) تهیه کنید و شامپویی با بهترین کیفیت را انتخاب کنید. یک شامپوی خوب، شامپویی است که علاوه بر مقدار PH مناسب، بعد از شست‌وشو باعث ایجاد سوزش، خارش و التهاب پوست سر نشود.

البته شستن موها بیش از حد اندازه از میزان استاندارد رطوبت و چربی مو و پوست سر می‌کاهد. برای موهای خشک دوبار شست‌وشو در هفته و همین طور برای موهای چرب دو تا سه روز یکبار شست‌وشو کافی است.

حالت دهنده و نرم‌کننده‌های موی سر به شادابی و لطافت موها کمک می‌کند و مانع نفوذ مواد مضر به ریشه مو می‌شوند.

سعی کنید بعد از شستن موها سریعا آنها را خشک نکنید، زیرا الکتریسته در موها ایجاد می‌شود و نهایتا مرتب کردن مو کاری دشوار خواهد شد.