لیست دوم اصولگرایان منتفی شد

نفیسه زارع کهن- در حالی که شمارش معکوس برای آغاز انتخابات هشتمین مجلس آغاز شده و احزاب و گروه‌های مختلف در تدارک حضور انتخاباتی خود هستند، اصولگرایان همچنان در گیرودار اختلاف‌نظر و ارائه لیست‌های مختلف به سر برده و از وحدت در میان این طیف سیاسی خبری نیست. عکس: خبرگزاری مهر

نشست خبری دیروز جبهه متحد اصولگرایان

اصولگرایان که تا بیش از این بارها از ضرورت وحدت و یکپارچگی برای فتح کرسی‌های سبز مجلس سخن رانده بودند، اینک ۱۶روز مانده به انتخابات همچنان نتوانسته‌اند لیستی واحد ارائه دهند و در گیر و دار لیست‌های مختلف سردرگم مانده‌اند، چنین است که در شرایطی که احتمال می‌رفت در لحظات پایانی به توافقی حداقلی بسنده کنند، سران جبهه متحد اصولگرایان اعلام کردند که شرط حضور کاندیدا در لیست آنها عدم حضور در لیستی دیگر به نام اصولگرایان است.

به این ترتیب لیست موسوم به ۱۶+۱۴ که قرار بود ترکیبی از اعضای ائتلاف فراگیر اصولگرایان و جبهه متحد باشد، منتفی شده و احتمال می‌رود دیگر بار لیست‌های متعدد اصولگرایان سربلند کنند. چندی پیش محافظه‌کاران برای ساماندهی سهم‌خواهی خود و جلوگیری از چنددستگی جبهه‌ای به نام جبهه متحد اصولگرایان را تشکیل دادند که ۱۱تشکل جناح راست را در برمی‌گرفت و سران اصولگرا امید بسیاری به آن بسته بودند.

اما با نزدیک شدن به زمان انتخابات و معرفی کاندیداهای این جبهه کم‌کم خاکستر اختلافاتی که در طول حضور دولت اصولگرا و البته مجلس هفتم ایجاد شده بود، شعله‌ور شد و این گونه بود که با اعلام لیست اولیه جبهه متحد اصولگرایان اولین شکاف جدی ایجاد شد و قالیباف، رضایی و لاریجانی با نظری هماهنگ که حکایت از نارضایتی از لیست جبهه متحد بود، در سحرگاهی زمستانی در منزل محسن رضایی، ائتلاف فراگیر اصولگرایان را ساماندهی کردند.

البته پیش از این قالیباف نسبت به آن لیست اعتراض کرد، لاریجانی نیز با اظهارات تندی لیست مذکور را مورد حمله قرار داد و با بیان اینکه باید نگاهی سنتی و سهم‌خواهانه در لیست اصولگرایان کنار گذاشته شود، آنانی که با انتقاد از دولت مخالفت می‌کنند را علاقه‌مندان «پست و مقام» خواند.چنین بود شاید که لاریجانی برای اینکه به نوعی اعتراض خود را عملی کند، حضور در لیست تهرانی‌های اصولگرا را رها کرد و بنا به آنچه که خود دعوت جامعه مدرسین عنوان کرد از شهر قم کاندیدا شد تا به قول خودش به وضع شهر انقلابی قم رسیدگی کند.

اما پس از آن بود که شهاب‌الدین صدر دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان وارد صحنه شد و با تکذیب اختلافات موجود میان مثلث قالیباف، لاریجانی و رضایی و اصولگرایان جبهه متحد، نوید اعلام لیستی واحد را داد‌، هرچند که وعده صدر دوام چندانی نداشت؛ لیست اعلامی آنها که شامل حداد عادل، مصباحی مقدم، نواب، اکرمی، حسینیان، آقاتهرانی، تقوی، توکلی، باهنر، زاکانی، فدایی، الهیان،‌صدر، افتخاری، سلطانخواه، کوچک‌زاده، نادران - ثمری، مرندی، رهبر، بادامچیان، سروری، نوباوه، آلیا، مطهری، زارعی و ... بود اختلافات بسیاری را دامن زد.اندکی بعد روح‌ا... حسینیان و سیدرضا تقوی از این جمع استعفا دادند و بسیاری از تشکل‌های اصولگرای جدا شده از دولت و مجلس نظیر ائتلاف بزرگ حزب‌ا...، فراکسیون حزب‌ا... مجلس، حزب توسعه آبادگران جهادی، حزب توسعه و عدالت و ائتلاف اصولگرایان مستقل با انتقاد از سازوکار جبهه متحد و حمایت «چشم‌بسته» آنها از دولت نهم از ارائه لیست مستقل خود خبر دادند و اینچنین بود که جلسه جبهه متحد اصولگرایان در غیاب غلامعلی حدادعادل و لاریجانی برگزار شد و نمایندگان اصولگرایان تحول‌خواه و جمعیت ایثارگران نیز در آن حضور پیدا نکردند و هریک پس از آن به نوعی از روند لیست جبهه متحد اصولگرایان انتقاد کردند. مقیمی، عضو مرکزی جمعیت ایثارگران لیست جبهه متحد را «خوشنام» ارزیابی نکرد و تاکید کرد که مجلس موردنظر ایثارگرانی‌ها مقتدر، کارآمد و تحول‌خواه است.

زنان ناراضی اصولگرا

اما تنها این مردان اصولگرا نبودند که از لیست جبهه متحد و روند عملیاتی آن ناراضی بودند که زنان اصولگرا نیز دل‌خوشی از آنان نداشتند.

مریم بهروزی، دبیرکل جامعه زینب که به نوعی رهبری این دست از زنان اصولگرا را برعهده گرفته بود، بارها از نارضایتی زنان اصولگرا از مردان اصولگرا سخن گفت. آنان حتی نامه‌ای به رهبری نوشتند و از روند حضور نام زنان در لیست اصولگرایان انتقاد کردند و از طرفی دیگر تهدید به اعلام لیست جداگانه کردند. بدین‌ترتیب اگرچه پس از آن بهروزی اعلام کرد اگر تنها نام ده‌زن در لیست اصولگرایان بگنجد آنها لیست جداگانه نخواهند داد، زنان اصولگرا راضی شدند تنها با قرارگرفتن نام یک زن در لیست اصولگرایان دیگر لیستی جدا اعلام نکنند و به این ترتیب شش زن در لیست اصولگرایان جبهه متحد قرار گرفتند.

اختلاف‌ها شدت گرفت

این گونه بود که به‌رغم گفته‌های بسیار شهاب‌الدین صدر در‌خصوص اتحاد اصولگرایان و انتشار اخباری که حکایت از اتحاد آنها تحت قالب لیست ۱۴+۱۶ داشت، جبهه متحد اصولگرایان در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد، اعلام کرد نامزدهای جبهه متحد نباید در لیست‌های موازی با جبهه قرار بگیرند ضمن اینکه جبهه متحد داعیه در برگیری تمام اصولگرایان را نداشته است. این سخنان اما بی‌پاسخ نماند و دبیر اجرایی ائتلاف فراگیر اصول‌گرایان در مورد مصوبه‌ اخیر جبهه‌ متحد اصولگرایان چنین گفت: لیست ما لیست موازی نیست. ما در حال تهیه‌ فهرست فراگیر و اصلی اصولگرایان هستیم. دورانی سپس تاکید کرد: ما بر اساس شاخص‌ها و مبانی اصیل اصولگرایی فهرست خود را تعیین و تنظیم می‌کنیم و اگر فردی که مورد نظر ماست از حضور در لیست ما اعلام اکراه کند حتما در لیست نهایی ما جایی نخواهد داشت. او در ادامه به بیان علت اختلاف ائتلاف فراگیر اصولگرایان با جبهه متحد پرداخت و علتش را چنین توضیح داد: مشکل ما با جبهه‌ متحد اصولگرایان در مورد لیست در ارتباط با تغییرات یا جابجایی در مورد دو - سه نفر در لیست نیست؛ انتقادات ما به لیست جبهه‌ متحد اصولگرایان اساسی است. ما معتقدیم برای این که اصولگرایان بتوانند به فهرست واحد برسند باید تعدادی از کاندیداهایی که در لیست جبهه‌ متحد قرار گرفته‌اند، انصراف دهند و افراد دیگری جایگزین آنها شوند. به این ترتیب در حالی که اخباری مبنی بر کناره‌گیری برخی از اعضای لیست جبهه متحد از جمله نوباوه و مرندی به گوش می‌رسد، با استراتژی جدید جبهه متحد اصولگرایان برای ارائه لیست واحد مبنی بر حذف اسامی مشترک با دیگر لیست‌ها، به نظر می‌رسد خواب خوش وحدت اصولگرایان به علت سهم‌خواهی‌ها و اختلاف‌‌نظر پیاپی تعبیر دلخواه این طیف سیاسی را در پی نداشته باشد.