دنیای‌اقتصاد- روز دوشنبه نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان به دعوت نیکلاس برنز، معاون کاندولیزا رایس به واشنگتن رفتند تا درباره مناقشه هسته‌ای ایران و نحوه برخورد با این موضوع پس از دریافت گزارش البرادعی بحث و رایزنی کنند؛ البرادعی در گزارش خود اعلام کرد که ایران توانسته است تمامی موارد شش‌گانه باقی مانده از پیشینه فعالیت‌های هسته‌ای خود را به روشنی برای آژانس تشریح کند و اکنون هیچ ابهامی درباره سابقه فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد.

اخبار درز کرده از این نشست حاکی از آن است که نشست اخیر کشورهای ۱+۵ تحت‌الشعاع این گزارش قرار گرفته و نتیجه مشخصی در پی نداشته است. اگرچه یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد قطعنامه سوم به زودی به تصویب برسد. رایزنی نمایندگان ۱+۵ در قبال رویکرد آتی این گروه پس از انتشار گزارش البرادعی درباره ایران

همچنان بی‌نتیجه

دنیای‌اقتصاد- روز دوشنبه نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان به دعوت نیکلاس برنز، معاون کاندولیزا رایس به واشنگتن رفتند تا درباره مناقشه هسته‌ای ایران و نحوه برخورد با این موضوع پس از دریافت گزارش البرادعی بحث و رایزنی کنند. البرادعی در گزارش خود اعلام کرد که ایران توانسته است تمامی موارد شش‌گانه باقی مانده از پیشینه فعالیت‌های هسته‌ای خود را به روشنی برای آژانس تشریح کند و اکنون هیچ ابهامی درباره سابقه فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد.

به نظر می‌رسد نشست اخیر کشورهای ۱+۵ تحت‌الشعاع این گزارش قرار گرفته و نتیجه مشخصی در پی نداشته است؛ چراکه برخلاف اکثر موارد پیشین هیچ خبر مشخصی از این نشست به بیرون درز نکرده و تنها یکی از سخنگویان وزارت خارجه ایالات‌متحده با اشاره به برگزاری این نشست ابراز امیدواری کرده است پیش‌نویس قطعنامه به زودی به تصویب شورای امنیت برسد. این در حالی است که اخبار ضد و نقیضی از زمان احتمالی نشست آتی شورای امنیت صادر شده است. در عین حال لیبی به عنوان یکی از اعضای نیمه دائم شورای امنیت اعلام کرده است که از تحریم ایران حمایت نمی‌کند.

به نظر می‌رسد ایالات‌متحده در صورتی که نتواند لیبی را با خود همراه سازد، یا باید تا زمان پایان عضویت لیبی در شورای امنیت منتظر بماند؛ یا اینکه از راهبرد خود مبنی بر تصویب قطعنامه‌ها علیه ایران با اجماع کامل دست بشوید.

دراین شرایط قدرت‌های جهانی روز دوشنبه در راستای اعمال تحریم‌های جدیدتر علیه ایران به دلیل خودداری تهران از تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌ خود با یکدیگر دیدار کردند.

دیپلمات‌های عالی‌رتبه پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا) به علاوه آلمان روز دوشنبه در واشنگتن دیدار کردند تا درباره رویکرد آتی در قبال ایران گفت‌وگو کرده و به قطعنامه جدید تحریم‌ها علیه ایران بپردازند.

تام کیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان این نشست گفت: ما همچنان انتظار داریم رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریم که در حال حاضر در نیویورک مورد بحث قرار دارد به زودی انجام گیرد.

کیسی در ادامه گفت: نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ علاوه‌بر تعهد خود به رویکرد دو سویه«تشویق و تهدید» و در پاسخ به چالشی که برنامه هسته‌ای ایران در بر دارد، تاکید کردند.

آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستار این هستند که رای‌گیری درباره تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل این هفته انجام شود، اما احتمال حمایت برخی اعضای غیردائم شورای امنیت از جمله لیبی از این تحریم‌ها اندک است که این به این مفهوم است که آمریکا ممکن است نتواند به اجماع نظری که بدان امید دارد، دست یابد.

گیا دالا اتالهی، نماینده لیبی در سازمان ملل هنگام ورود به نشست شورای امنیت درباره موضع کشور خود به خبرنگاران گفت: ما حقیقتا نمی‌توانیم از تحریم‌های بیشتر حمایت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا در صورتی که قطعنامه بدون هر گونه تاخیری به رای گذاشته شود، رای لیبی منفی خواهد بود، گفت: اینطور فکر می‌کنم.

محمد خزایی، نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد که کشورش از منویات قطعنامه جدید پیروی نخواهد کرد و هرگونه درخواست تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران را غیرقانونی می‌داند.

خزایی گفت: منطقی نیست که از قطعنامه پیروی کنیم. ما دلیلی برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم نمی‌بینیم.

شش قدرت جهانی ماه گذشته در نشستی در برلین توافق کردند که سومین دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را علیه تهران اعمال کنند و نشست روز گذشته دنباله‌رو آ‌ن گفت‌وگوها بود.

در عین حال آسوشیتدپرس گزارش داد که انتظار می‌رود شورای امنیت تحریم‌های جدید را تصویب کند، هر چند که اجماع‌نظر در این زمینه نامحتمل به نظر می‌رسد.

یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی گفت که رای‌گیری در زمینه این تحریم‌ها ممکن است در عرض یک هفته تا ۱۰‌روز آینده انجام گیرد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که در پیش‌نویس قطعنامه سوم تحریم، هیچ‌گونه تغییری به وجود نیامده است.

انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و آمریکا مجموعه جدیدی از مشوق‌های اقتصادی و دیگر مشوق‌ها را به ایران پیشنهاد داده‌اند تا تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند. تحریم‌ها یا ایران را به میز مذاکره باز می‌گرداند یا این کشور را به خاطر تداوم خودداری‌اش از پیروی از درخواست این کشورها تحت فشار می‌گذارد.

برخی اعضای غربی شورای امنیت به خبرگزاری فرانسه گفتند که رای‌گیری درباره سومین دور تحریم‌ها ممکن است روز جمعه صورت گیرد. آنها ابراز اطمینان کردند که این قطعنامه که نیازمند ۹‌رای مثبت بوده و هیچ‌یک از پنج عضو دائم شورا نباید آن را وتو کنند، رای کافی برای تصویب شدن به دست خواهد آورد.

پیش‌نویس قطعنامه جدید که به طور رسمی توسط فرانسه و انگلیس تنظیم شده است، خواستار برخی اقدامات از جمله مسدود کردن دارایی‌های برخی مقامات ایرانی و ممنوعیت مسافرت‌های آنها است. این قطعنامه علاوه‌بر آن نام‌های جدیدی را به فهرست مقامات یا شرکت‌هایی که مورد هدف تحریم‌های قبلی قرار داشته‌اند، می‌افزاید. تحریم‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر ۲۰۰۶ و مارس ۲۰۰۷ اعمال شدند.

سفیر لیبی در سازمان ملل گفته است که پس از انتشار گزارش جدید محمد البرادعی درباره ایران «در این پیش‌نویس بایستی تغییراتی لحاظ شود.»

ایران هشدار داده است که ممکن است در واکنش به صدور قطعنامه سوم تحریم در همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر کند.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارش جدید خود درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بر عدم انحراف برنامه‌ هسته‌ای ایران تاکید داشته و اعلام کرد که ایران به پرسش‌های آژانس پاسخ داده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: آژانس قادر بوده است به تشخیص عدم انحراف مواد اعلام شده هسته‌ای در ایران ادامه دهد. ایران دسترسی به مواد هسته‌ای اعلام شده برای آژانس را مقدور ساخته و همچنین امکان دسترسی آژانس به گزارش‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده خود را فراهم کرده است.

طرح مشوق‌های بیشتر

برخی دیپلمات‌های اروپایی گفتند که کشورهای اروپایی قصد دارند در صورتی که ایران با تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم‌ موافقت کند، مشوق‌های جدیدی را به تهران پیشنهاد دهند.

این طرح اروپا جدیدترین بخش از راهبرد طولانی‌مدت و تاکنون ناموفق «تهدید و تشویق» غرب است که هدف آن متقاعد کردن ایران به توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش است. دیپلمات‌ها پس از نشستی در شورای امنیت که مقامات عالی‌رتبه انگلیس، فرانسه، چین، آلمان، روسیه و آمریکا طی آن درباره رویکرد خود درباره ایران گفت‌وگو کردند، خطوط کلی این طرح را مطرح کردند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اگرچه آمریکا با طرح اروپا برای ارائه چند مشوق بیشتر به ایران مخالف نیست،‌ اما مقامات دولت جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا گفتند که آمریکا در حال حاضر قصد پیوستن به این پیشنهاد را ندارد.

یک مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن امیدوار است بخش «تهدید» این راهبرد، یعنی سومین قطعنامه تحریم‌ها هفته آینده یا اندکی دیرتر از آن توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود.

ادعای تازه بریتانیا درباره ایران

سفیر بریتانیا در آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران پس از توقف اولیه برنامه سری تسلیحات اتمی خود در سال ۲۰۰۳، ممکن است این برنامه را مجددا از سرگرفته باشد.

سیمون اسمیت گفت: اسنادی که به آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی ارائه شده نشان دهنده فعالیت‌‌هایی است که پس از سال ۲۰۰۳ صورت گرفته است.

اظهارات سفیر بریتانیا پس از ملاقات ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی در وین مطرح شد.

در این نشست مدارکی از منابع اطلاعاتی گوناگون درباره فعالیت‌‌های اتمی ایران به اعضا ارائه شد.

سفیر بریتانیا گفت اطلاعاتی که از منابع مختلف به دست آمده شامل طرح یک کلاهک اتمی و نحوه اتصال آن به موشک است.این در حالی است که گزارش برآورد اطلاعات ملی آمریکا پیش‌تر خاطرنشان کرده بود ایران برنامه تسلیحات اتمی خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده‌است.

اما سیمون اسمیت گفت که برخی از فعالیت‌‌های نظامی هسته‌ای ایران قطعا پس از این تاریخ انجام شده است.

وی گفت معلوم نیست که این پروژه در سال ۲۰۰۴ به طور فعال در حال اجرا بوده یا آنکه ایران در این تاریخ تنها مشغول بررسی عملکرد گذشته خود بوده است.

سفیر بریتانیا مدعی شد که در هر حال این نشان می‌دهد که مقام‌‌های ایران همچنان علاقه‌مند به این پروژه بوده‌اند.نماینده ایران در آژانس این مدارک را جعلی خواند. گفته می‌شود این مدارک از سوی گروهک منافقین به‌ آمریکا ارائه شده‌است.

تکاپو برای فشار بیشتر

یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا هفته جاری به مراکز و موسسات مهم مالی منطقه خاورمیانه سفر خواهد کرد تا به زعم خود حمایتی را برای تلاش‌های این وزارتخانه در افزایش فشارها علیه ایران به سبب پافشاری برحقوق مشروع هسته‌ای خود به دست آورد. جان رنکین یکی از سخنگویان وزارت خزانه داری آمریکا گفت: استوارت لوی، معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی هفته جاری از قطر، بحرین و امارات متحده عربی دیدار و با مقام‌های دولتی و مجریان بانکی آنها گفت‌وگو خواهد کرد.وی در تشریح اهداف این سفر ادعا کرد: این سفر بخشی از ماموریت کلی ما برای مبارزه با تدارکات مالی تروریستی است. وزارت خزانه‌داری آمریکا مانع تبادلات مالی این کشور با برخی از بانک‌های دولتی و شرکت‌های دیگر ایرانی شده که خود آنها را به کمک در برنامه هسته‌ای تسلیحاتی و حمایت مالی از گروه‌های تروریستی متهم می‌کند. در بین این بانک‌ها می‌توان به نام بانک‌های ملی، ملت، سپه و صادرات اشاره کرد.

رنکین از اظهار نظر درباره گزارش اخیر روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر تلاش آمریکا برای تحریم بانک مرکزی ایران خودداری، اما به این نکته اشاره کرد که ایران یه طور فعال به دنبال طرف‌هایی است که می‌خواهند به آن در مقابله و دفع تحریم‌های آمریکا کمک کنند.