سفر به مجارستان مروارید دانوب
میترا یزدچی
مجارستان، کشوری در قلب اروپا است که همسایگان زیادی دارد و این روزها کسانی که می‌خواهند کشتیرانی رود دانوب را تجربه کنند به این کشور می‌روند.

مجارستان در اروپای شرقی قرار گرفته است که 93030 کیلومتر مربع وسعت (یک‌هجدهم ایران) و 10میلیون نفر جمعیت دارد.
این کشور مرزهای زیادی دارد و با اتریش، رومانی، صربستان، اسلوونی، کرواسی، اسلوواکی و اوکراین همسایه است.
مجارستان از معدود کشورهایی است که با دریاهای آزاد جهان ارتباط ندارد و بلندترین نقطه آن یعنی کوه «ککش» از 1015متر تجاوز نمی‌کند.
مجارستان، سرزمین رودهای پرآب و زیبا با کرانه‌هایی دلربا است، دانوب، تیسا، دراوا، رابا و کوروش از مهم‌ترین رودهای این کشور به شمار می‌روند. جلگه میان دو رود دانوب تیسا، زمین‌های حاصلخیزی دارد که قطب کشاورزی مجارستان را شکل می‌دهد. ادامه کوه‌های آلپ اتریش به غرب مجارستان می‌رسد که به کوه‌های Alpokalja معروف است. مجارستان از نظر منابع طبیعی نیز بسیار غنی است.
سابقه فرهنگی مجارستان و ایران
مجارها هزار و صدسال پیش از منطقه دریای خزر و دریای سیاه به منطقه مجارستان فعلی رسیدند. مفصل‌ترین منبع تاریخی درباره شیوه زندگی مجارهای قدیم که در آسیا زندگی می‌کردند، کتابی فارسی‌زبان به نام «زین‌الاخیار» است که مولف آن گردیزی است.
مجارستان کشوری با سنت‌‌های ریشه‌دار، فرهنگی متنوع و غنی و از دوقلوهای رود دانوب یعنی بوداپست گرفته تا دشت‌های وسیع در مرز اوکراین را شامل می‌شود.
امروزه مردم مجارستان اطلاعات زیادی از ایران ندارند و آنچه را که نیز می‌دانند از طریق رسانه‌های غربی است اگرچه هر مجاری در دوران دبیرستان به طور کامل از فرهنگ و تمدن ایران می‌آموزند و هرگاه می‌خواهند به کسی بگویند که بسیار پولدار است ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: «تو به اندازه داریوش پول‌دار شدی» و شاید به همین علت است که مجارها فکر می‌کنند بیشتر ایرانی‌ها در حیاط منزلشان چاه نفت دارند!
یک مجارستانی در ایران
«سیاحت درویشی دروغین» نام مجموعه خاطرات و مطالعات «آرمینیوس وامبری»، خاورشناس مجاری است. وی در ۱۹ مارس ۱۸۳۲ در دهکده‌ای کنار رود دانوب به دنیا آمد.
در شانزده سالگی زبان‌های مجاری، لاتین، فرانسوی و آلمانی را به خوبی آموخت و دیری نگذشت که انگلیسی، روسی و زبان‌های اسکاندیناوی را نیز آموخت. در سن بیست سالگی در استانبول به تدریس زبان‌های اروپایی مشغول شد و سپس به تابعیت دولت عثمانی درآمد و بیست زبان و لهجه شرقی را فرا گرفت. وی پس از آمدن به تهران با لباس مبدل همراه درویشانی که از سفر حج بر می‌گشتند رهسپار آسیای میانه شد و با نام مستعار «رشید افندی» به خیوه، بخارا، سمرقند، هرات و تهران رفت و سپس به استانبول بازگشت.
او سپس به لندن رفت و کتاب سیاحت‌نامه خود را منتشر کرد. پس از آن به پاریس رفت و سپس به مجارستان بازگشت و در دانشگاه بوداپست به تدریس زبان‌های شرقی پرداخت و کتاب‌های بسیاری نوشت.
یزدی‌ها در مجارستان
به علت موقعیت خاص جغرافیایی مجارستان که در مرکز اروپاست این کشور همواره مورد توجه اقوام مختلف از چهارگوشه اروپا بوده است. در حدود ۹۴درصد جمعیت این کشور را مجارها تشکیل می‌دهند و در حدود ۳درصد جمعیت کشور کولی‌ها هستند.
آلمان‌ها و اسلواک‌‌ها از اصلی‌ترین اقلیت‌های قومی در مجارستان هستند. مسیحیت، دین اصلی مردم مجارستان است. در حدود 55درصد از جمعیت این کشور مسیحی کاتولیک و 20درصد پروتستان هستند. ساکنان یک منطقه در شمال غربی مجارستان که خود را یاس می‌نامند، ایرانی‌الاصل هستند و یزد را خواهر‌خوانده خود می‌دانند.
سفر گروهی به مجارستان
شما می‌توانید برای دیدن جاذبه‌های مجارستان به سفری گروهی رفته و طی 7روز از نزدیک با این کشور آشنا شوید.
در روز اول: شما ساعت ۳۰/۴ بامداد از تهران به سمت بوداپست حرکت می‌کنید و به هتل منتقل می‌شوید. پس از استراحت و صرف پذیرایی در هتل، گروه به گردش در شهر رفته با بوداپست آشنا می‌شوید. بوداپست، ششمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا با قدمتی ۳هزارساله و با جمعیتی حدود ۲میلیون نفر، قلب اروپای شرقی محسوب شود، شهری سرسبز با خیابان‌های عریض و ساختمان‌های مجلل و زیبا.
تاریخ بوداپست با تاسیس شهر رومی آکوئینکوم در محل امروزی بوداپست در سال 1987میلادی آغاز می‌شود. این شهر عملا پایگاه مهم و سوق‌الجیشی برای ارتش روم بود. با حمله مغول‌ها در سال 1241میلادی، بوداپست از سه‌شهر مجزای، بودا، ابدا و پست تشکیل می‌شد. در سال 1361 شهر بودا پایتخت مجارستان شد و درنهایت در سال 1876 این سه شهر با یکدیگر ادغام شده و شهر بوداپست برایند این تجمیع بود.
امروزه مناطق بوداپست با ۸پل عمده به هم مرتبط هستند.یکی‌از این‌ها پل با طاق‌های سیمانی و سرستون‌هایی به شکل سرشیر از سال ۱۸۴۸ تا به امروز چهره‌ای متفاوت و ماندگار به شهر بخشیده است.
پس از بازدید به هتل بازگشته و استراحت می‌کنید.
در روز دوم، پس از صرف صبحانه در هتل، به توری نیم‌روز در رودخانه دانوب می‌روید و با تاریخ دوهزار ساله میدان قهرمانان شو آشنا می‌شوید. در بالای ستون سنگی ۳۶متری این میدان، پیکره‌ای از «ارگانجل گبریل» برنده مجار گراند پریکس سال ۱۹۰۰ پاریس نصب شده است. در اطراف این ستون پیکره هشت تن از روسای قبایل مجارستان روی اسب‌هایشان به چشم می‌خورد. در دو سوی این میدان، پارک‌شهر و خیابان آندارشی واقع است.
سپس به کلیسای (سنت استفان باسیلیکا) بزرگ‌ترین کلیسای جامع کاتولیک‌های یونانی رفته و از بناهای فرهنگی و مناظر طبیعی آن دیدن می‌کنید.
پس از صرف ناهار، بعدازظهر این روز به تماشای بهترین چشم‌انداز شهر در بالای تپه Gellert از Citadel رفته و روی رودخانه دانوب نیز کشتی‌سواری می‌کنید.
روز سوم، پس از صرف صبحانه، به دیدار از نمای داخلی باشکوه ساختمان پارلمان، استخر آب محلی و موزه می‌روید.
ساختمان پارلمان مجارستان در سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۹۰۲ در این ساختمان قرار داشته است. این بنا که با الهام از ساختمان پارلمان بریتانیا شکل گرفت، رونمایی گندبی شکل شبیه به بناهای دوران رنسانس و تاجی نئوگوتیک دارد. این پارلمان در حاشیه خیابان کوشوت لایوش قرار دارد و به طول ۲۵۰متر در طول رودخانه دانوب گسترده شده است.
پس از صرف ناهار و استراحت، عصر گاهان از ساختمان کلیسای بزرگ جامع، قلعه، کاخ سلطنتی، قلعه ماهیگیران و کلیسای ماتیناش دیدن کنید و پس از صرف شام به تماشای برنامه‌های محلی می‌روید.
در روز چهارم، پس از صرف صبحانه، به تماشای رود دانوب و عبور آن از میان تپه‌ها می‌روید. ناهار و شام را نیز در دل طبیعت صرف می‌کنید.
روز پنجم، پس از صرف صبحانه به مراکز خرید می‌روید و تا بعد از ظهر آزاد هستید. بعد از ظهر، به میدان obuda رفته، سپس با قطار شهری به سمت Sant Andre که شهرکی دیدنی در کنار دانوب در 20کیلومتری بوداپست است، می‌روید.
بعد از ظهر برای صرف شام به یک رستوران مجاری رفته و همراه با سرو غذا به اپرا گوش می‌دهید.روز ششم، پس از صرف صبحانه در هتل، به منطقه Balaton که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین اروپا در این منطقه است رفته و از ساحل زیبای آن لذت می‌برید.
روز هفتم کاملا آزاد هستید و ساعت 16:45دقیقه به تهران بازمی‌گردید.
علاوه‌بر آنچه که گفته شد، شما می‌توانید از موزه تاریخ بوداپست، موزه لودویک، موزه ملی مجارستان و کاخ‌های سلطنتی آن دیدار داشته باشید.
yazdchymit@yahoo.com