اعتبارات مترو 2 برابر شد

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی *

روز دوشنبه جلسات کمیسیون تلفیق در دو شیفت صبح و عصر برگزار شد. جلسات پرسروصدا و چالشی و شلوغی بود. کمیسیون‌های تخصصی پیشنهادهای هزینه‌ای خود را مطرح می‌کردند و احتمال جابه‌جایی اعتبارات از دستگاه‌های مختلف محتمل و ممکن بود؛ بنابراین رابطان دستگاه‌های مختلف و آنان که توانسته بودند خودشان را به داخل مجلس برسانند، در جنب‌وجوش بودند. در کمیسیون تلفیق چه می‌گذرد؟

اعتبارات مترو ۲ برابر شد

روز دوشنبه جلسات کمیسیون تلفیق در دو شیفت صبح و عصر برگزار شد. جلسات پرسروصدا و چالشی و شلوغی بود. کمیسیون‌های تخصصی پیشنهادهای هزینه‌ای خود را مطرح می‌کردند و احتمال جابه‌جایی اعتبارات از دستگاه‌های مختلف محتمل و ممکن بود؛ بنابراین رابطان دستگاه‌های مختلف آنان که توانسته بودند خودشان را به داخل مجلس برسانند، در جنب‌وجوش بودند. البته دستور امسال ریاست‌جمهوری مبنی بر ممنوعیت هر گونه رایزنی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای بودجه‌های خودشان، وضعیت مجلس را آرام کرده است و تا دوشنبه جلسات کمیسیون و حواشی آن از این جهت چندان شلوغ نبود، اما دوشنبه تا حدودی با روزهای دیگر متفاوت بود. بر این اساس نایب‌رییس مجلس و کمیسیون تلفیق، آقای مهندس باهنر، در جلسه عصر به حضور بعضی از رابطان دستگاه‌ها در اطراف کمیسیون تلفیق اعتراض کرد.

رسیدگی به اعتبارات دستگاه‌های مختلف و پیشنهادهای جابه‌جایی در جلسات صبح و عصر که در بعضی موارد تصویب می‌شد، موجب شد با توجه به تعدد پیشنهادهای کمیسیون‌های تخصصی، جلسه شب تعطیل شود تا هیات رییسه کمیسیون تلفیق راهکار رسیدگی به پیشنهادهای کمیسیون‌های تخصصی را مجددا ارزیابی کند.

۲برابر شدن اعتبارات قطارهای شهری

اولین مصوبه جلسه صبح دوشنبه مربوط به پیشنهاد کمیسیون عمران بود. این کمیسیون با هدف سرعت بخشیدن به تکمیل قطارهای شهری و خرید واگن برای آنها مبلغ ۵۳۰۰میلیارد ریال به اعتبار این بخش که ۵۸۰۰میلیارد ریال بود، افزود و در مجموع اعتبار قطارهای شهری به ۱۰۸۰۰میلیارد ریال رسید.

پیشنهاد که با استقبال اعضای کمیسیون تلفیق روبه‌رو شد، با هدف ایجاد ردیف مشخصی برای هر کدام از قطارهای شهری (مترو) تصویب شد.

از این پس اعتبار قطارهای شهری به صورت متمرکز نیست، بلکه هر کدام از آنها روی بودجه خود از اول سال برنامه‌ریزی می‌کنند.

یکی از امتیازات این مصوبه این است که متروی شهرهایی مثل مشهد و تبریز و اصفهان که پیشرفت خوبی دارند، می‌توانند نسبت به خرید واگن اقدام کنند و با توجه به افزایش قابل توجه اعتبارات آنان، سرعت عملیات پروژه‌ها در این بخش افزوده خواهد شد.

افزایش اعتبار کمیته امداد و بهزیستی

بحث افزایش اعتبارات کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که در جلسه روز قبل یکی از بحث‌های مهم بود و به کارگروه متشکل از آقایان دکتر سبحانی، دکتر جبارزاده و آقای مهندس ثروتی و نماینده دولت واگذار شده بود که از جهت ضرورت تامین اعتبار مورد نیاز به توافق رسیده بودند و با قاطعیت و به طور جدی از آن دفاع می‌کردند. رقم پیشنهادی ۴۸۰۰میلیارد ریال بود که برای نگهداشت سطح معاش و حفظ قدرت خرید ۱۹۸۰۰۰۰خانوار مستمری‌بگیر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور، مبلغ متوسط ۷۲۰۰۰ریال به مستری ماهانه آنان افزایش می‌یابد. (مستمری ماهانه هر خانوار از مبلغ ۳۶هزار تومان به ۴۳هزار تومان افزایش می‌یابد.) هر چند این رقم بسیار ناچیز است و به بیان آقای دکتر جبارزاده در حد پول جیبی بعضی افراد جامعه است، اما با این وضعیت هنوز عده زیادی از افراد لازم‌الحمایه در انتظار نوبت قرار دارند.

بر این اساس بخشی از اعتبار پیشنهادی برای پوشش و تامین مستمری معیشت و دیگر خدمات حمایتی قانونمند حداقل ۱۹۶۰۰۰خانوار در انتظار کمیته امداد امام و ۳۰۰۰۰خانوار زن سرپرست در انتظار نوبت سازمان بهزیستی هستند که مجموعا ۱۵۸۱میلیارد ریال می‌شود. این پیشنهاد از جهت منبع تامین همچنان جای بحث و بررسی را داشت؛ بنابراین اصل پیشنهاد به اتفاق آرای کمیسیون تلفیق تصویب شد و نسبت به تعیین منبع اعتبار مراعا ماند تا بعدا مشخص شود.

۱۲۰میلیارد تومان برای صندوق رفاه

رقم ۱۲۰میلیارد تومان در لایحه بودجه مثل سنوات گذشته برای وام قرض‌الحسنه با حداقل کارمزد بابت پرداخت شهریه به دانشجویان در نظر گرفته شده است. کمیسیون آموزش عالی برای شمول این اعتبار به همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و دانشجویان آموزشکده‌های تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد زیر را مطرح کرد:

«مبلغ یک هزار و دویست میلیارد ریال از اعتبارات جزء ۲۲ردیف ۵۵۰۰۰۰ از جدول شماره ۹ به عنوان وجوه اداره شده در اختیار وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فن‌آوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌گیرد تا از طریق صندوق رفاه آنان به صورت وام قرض‌الحسنه با حداقل کارمزد بابت پرداخت شهریه به دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد تا پس از فراغت از تحصیل به تدریج بازپرداخت کنند. دانشجویان آموزشکده‌های تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزشی عالی غیرانتفاعی نیز از طریق وزارتخانه‌های مربوط به خود از این تسهیلات استفاده می‌کنند. این تسهیلات به نسبت تعداد دانشجو و شهریه‌ای که دانشجویان پرداخت می‌کنند، بین مراکز آموزش عالی موضوع این جزء توزیع خواهد شد.»

افزایش اعتبار سازمان تبلیغات اسلامی

به دنبال صحبت‌های مقام معظم رهبری جهت رفع مظلومیت از فرهنگ که جلسات متعددی هم در کمیسیون فرهنگی برای پیگیری این موضوع تشکیل شد، دولت اقداماتی در این خصوص داشته است و اعتبار بعضی از دستگاه‌های فرهنگی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، تربیت‌بدنی، سازمان اوقاف و بعضی از دستگاه‌های دینی در لایحه بودجه افزایش یافته است، اما در این بین سازمان تبلیغات که ماموریت‌های متعدد در برنامه چهارم دارد و در سراسر کشور برنامه‌های تبلیغات دینی را عهده‌دار است، با کاهش ۵/۷درصدی بودجه مواجه شده بود؛ البته این کاهش در بخش جاری ۱۲درصد است که برای جبران اعتبارات این دستگاه فرهنگی پیشنهادهایی در کمیسیون فرهنگی تصویب شده بود که در جلسه تلفیق سه مورد به شرح زیر به تصویب رسید:

۱ - مبلغ یکصد میلیارد ریال از برنامه ۳۰۲۶۰ مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (برنامه حمایت و هدایت فعالیت‌های فرهنگی دینی و ردیف ۱۱۴۰۰۰۰) کسر و به اعتبارات سازمان تبلیغات اسلامی برنامه ۳۰۲۶۰ اختصاص یابد.

۲ - مبلغ بیست و پنج میلیارد ریال از برنامه ۳۰۲۳۹ توسعه نشر و ترویج کتابخوانی ردیف ۹ دستگاه ۱۱۴۰۰۰ کسر و به اعتبارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برای تقویت انتشارات سوره مهر اختصاص یابد.

۳ -مبلغ پنجاه میلیارد ریال از سر جمع اعتبارات برنامه ۳۰۲۵۷دستگاه ۱۱۴۰۰۰ کسر و به اعتبارات حوزه هنری برای فعالیت‌های سینمای ملی حوزه هنری اختصاص یابد.

مصوبه‌ای برای جانبازان بالای ۲۵درصد

همچنین با پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصویب شد: «دولت موظف است از جانبازان بالای ۲۵درصد و آزادگان غیر‌شاغل هیچ‌گونه هزینه درمان دریافت نکند.» از آنجا که این مصوبه هزینه برای دولت دارد و هنوز منبع اعتبار مشخص نشده است، به‌صورت مراعا باقی ماند.

تجدید رای افزایش سرمایه ۳ بانک

در تجدید رای سپرده‌گذاری و افزایش سرمایه از محل صندوق ذخیره ارزی در بانک‌های صنعت و معدن، توسعه صادرات و کشاورزی تصویب شد که طرح‌های صنعتی و معدنی و گردشگری نیز اضافه شود. همچنین مصوب شد کلیه شرکت‌های دولتی موضوع ماده ۱۶۰قانون برنامه چهارم توسعه و بانک‌ها و موسسات انتقاعی وابسته به دولت، موظفند حداقل یک‌درصد از درآمد عملیاتی خود را در سال ۱۳۸۷(به استثنای سود سپرده‌های بانکی) به منظور انجام امور پژوهشی هزینه کنند.

*نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو

عضو کمیسیون تلفیق

www.tajoddini.com