دستور منع جلب و احضار افراد بدون دلایل کافی

هاشمی شاهرودی دستور داد:

پرهیز از جلب و احضار بدون دلیل کافی

رییس قوه قضاییه در بخشنامه‌ای از مراجع قضایی خواست تا با پرهیز از صدور قرار تامین، جلب و احضار افراد بدون توجه به دلایل کافی خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید محمود هاشمی شاهرودی در این بخشنامه تاکید کرده است: برخی از گزارش‌های رسیده حکایت از تنوع رویه‌ها در مورد نیابت‌های قضایی دارد و اعطای نیابت‌های مبهم مجمل و کلی و ناقص علاوه بر صرف هزینه‌های زاید و اتلاف وقت موجبات سرگردانی صاحبان دعاوی و اطاله دادرسی را فراهم می‌آورد.

متن بخشنامه رییس قوه قضاییه بدین شرح است:

نظر به اهمیت و لزوم رعایت مقررات و قوانین آیین‌دادرسی، بالاخص در زمینه‌های تعقیب، احضار و جلب اشخاص و نیز قواعد مربوط به صلاحیت‌های ذاتی، نسبی و محلی مراجع قضایی، چگونگی اعطاء و اجرای نیابت‌های قضایی که از متفرعات بحث صلاحیت مراجع قضایی است و با توجه به اینکه برخی گزارش‌های رسیده حکایت از تشتت و تنوع رویه‌ها در مورد «نیابت‌های قضایی» دارد و از طرفی اعطای نیابت‌های مبهم، مجمل و کلی و مشتمل بر نواقص، علاوه بر صرف هزینه‌های زیاد و اتلاف وقت، موجبات سرگردانی صاحبان دعاوی و ارباب رجوع و در نتیجه اطاله دادرسی را فراهم آورده، بنابراین ضمن تذکر لزوم رعایت قوانین و مقررات مربوط از سوی کلیه مراجع و مقامات قضایی معطی و مجری، بر اعمال دقیق موارد و نکات ذیر تاکید می‌شود:

۱ - در تنظیم برگ اعطای نیابت قضایی، ضمن درج مشخصات و نشانی دقیق و کامل طرفین پرونده و شهود،‌ می‌بایست نام و سمت قاضی معطی نیابت به طور دقیق ذکر و سپس توسط وی برگه مذبور امضا و مهر شود.

۲ - مراجع معطی نیابت، در ارسال برگ نیابت به حوزه قضایی مورد نظر، دقت لازم را معمول دارند تا از ارسال آن به مرکز استان که باعث طولانی شدن زمان اجرای نیابت می‌شود، جلوگیری به عمل آید.

لازم است حوزه‌های قضایی که برگ اعطای نیابت به اشتباه به آن واحد واصل شده است اوراق مربوطه را بدون عودت، به مرجع معطی نیابت جهت اطلاع و پیگیری داده شود تا موجب اطاله رسیدگی نشود.

۳ - ضروری است ضمن پرهیز از اعطای نیابت‌های مبهم، مجمل، کلی و ناقص، هر یک از اقداماتی که می‌بایست توسط مرجع مجری نیابت معمول شود به طور روشن و خوانا و دقیق با ذکر جزییات کامل در برگ اعطای نیابت قید شود و همچنین دلایل مجرمیت متهم به صورت دقیق و مشخص احصا و در مواردی که اوراقی از پرونده نیاز به ملاحظه قاضی مجری نیابت باشد، رونوشت آنها پیوست شود.

۴ - در تنظیم برگ اعطای نیابت قضایی، می‌بایست اختیارات قانونی تفویض شده با توجه به موارد خواسته به صورت کامل واگذار شود تا از مکاتبه مجدد بین مرجع مجری با مرجع معطی نیابت جلوگیری شود.

۵ - از تقاضای جلب و اعزام تحت‌الحفظ متهم بدون تفهیم اتهام و صدور قرار تامین خودداری و از جلب و احضار افراد، بدون توجه اتهام و دلایل کافی پرهیز به عمل آید؛ همچنین در مورد محکومیت آرا غیابی، دادنامه غیابی ضمیمه شود.

۶ - در خصوص تقاضای مربوط به ممنوع‌الخروج و استرداد مجرمین با توجه به وظایف دادستانی کل کشور و اداره حقوقی قوه قضاییه، حسب مورد اقدام شود.

۷ - در مواردی که متهمین موضوع نیابت بیش از یک نفر باشند و راجع به یکی از متهمین اقدامات نیابتی کامل شود و یا پس از تحقیق و اخذ تامین از متهم، وجود اوراق نیابت جهت ادامه تحقیقات دیگر ضروری باشد، قاضی مجری نیابت موظف است اوراق نیابت را تفکیک و در مورد متهمی که نسبت به وی تحقیقات انجام و تامین اخذ شده است،‌ فورا اوراق مربوط را به همراه متهم موصوف به مرجع معطی نیابت اعاده و اعزام نماید و در هیچ شرایط مدت بازداشت وی بیش از ۴۸ ساعت نشود.

۸ - نیابت‌های صادره می‌بایست با استفاده از نمابر ارسال شده و در جهت تضمین صحت و اصالت آن، مدیر دفتر حوزه قضایی یا جانشین طرف گیرنده باید با درج مشخصات خود و امضا زیر اوراق نیابت، مراتب را تایید کند و در غیر این صورت مانند ضرورت‌ اعزام مامور ضابط به همراه پرونده و غیره حداکثر ظرف ۳ روز پرونده موضوع نیابت به مرجع نیابت ارسال شود.

۹ - با توجه به اینکه در حوزه قضایی تهران امور نیابت در مجتمع ویژه نیابت متمرکز شده لازم است تمامی مکاتبات با موضوع نیابت از طریق نشانی کامل به همراه شماره نمابر که متعاقبا از طریق دادگستری استان تهران اعلام خواهد شد به عمل آید. روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌ها مسوول نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه هستند.