علی طجوزی

هنگامی که تقریبا چند ماه پیش خلیفه میرزا آغه‌غوثی، یکی از نوادر دف‌نواز ایران فوت کرد؛ بسیاری بودند که نام او را نشنیده بودند یا کاری از وی گوش نکرده بودند، اما به مجرد اینکه رسانه‌ها خبر درگذشت وی را اعلام کردند و کمی از سوابق مرحوم غوثی در جراید درج شد، یکی دو اثری که از ایشان در بازار بود به شدت با افزایش تقاضا روبه‌رو شد و جای آلبوم‌های وی در فروشگاه‌های محصولات فرهنگی شنیداری خالی شد.

آن هنگام بسیاری از کسانی که وی را نمی‌شناختند، دیگر می‌دانستند که در سال ۱۹۹۷ در جشنواره آوینیون فرانسه به وی لقب «پرنده نادر» داده‌اند. پرنده‌ای که دیگر نبود تا فروش یکباره «حی‌ا...» و «ذکر یارحمن» را شاهد باشد. حالا این روزها نام حاج‌قربان سلیمانی است که اینگونه شده است و بسیاری در بازار سراغ اسرار «گنجینه ملی واقعی» را می‌گیرند و درباره اعجاز دوتار و پنجه‌های حاج‌قربان صحبت می‌کنند، ولی در روزهایی که حاجی در بستر افتاده بود و یک سرماخوردگی ساده‌اش تبدیل به ذات‌الریه شد کسی سراغ از او نمی‌گرفت تا اینکه مرگ آرام‌آرام آمد و او را به همه معرفی کرد.

حالا دیگر مقام‌های زاهد، شاختایی‌ زارنجی و گزل او زیاد شنیده می‌شود و حالا اندوه «غمت در نهان‌خانه دل نشیند» در دل می‌نشیند و آلبومی که به نام حاج‌قربان سلیمانی در بازار است را به عنوان پرفروش‌ترین طی هفته گذشته معرفی می‌کند.

هفته گذشته را کلا باید متعلق دانست به موسیقی‌های مقامی یا محلی که غیر از آلبوم دوتار حاج‌قربان آلبوم‌هایی از دیگر دوتارنوازان خراسان نظیر استاد یگانه و استاد سروری نیز از فروش بالایی برخوردار بودند.

در این بازار همچنین کاری از تنبورنوازان و دف‌نوازان مانند سیدخلیل عالی‌نژاد، امرا... شاه‌ابراهیمی، امیر حیاتی (تنبور-مقامی)، خلیفه میرزاآغه‌غوثی و خلیفه کریم صفوتی «دف» را نام برد که اکنون هیچ‌کدام از این استادان در قید حیات نیستند. در این بازار می‌توان به آثار مسعود بختیاری نیز که او هم درگذشته است، اشاره کرد. از دیگر آثار پرفروش مقامی یا محلی می‌توان زرنگیس (آذری) ژوان (کردی) بهیگ، دزپارت، عالم قاسم‌اف را نام برد.

بازار در انتظار

بازار موسیقی سنتی یا کلاسیک هم مانند علاقه‌مندانش همچنان منتظر عرضه شدن آلبوم جدید شهرام ناظری است و در عین حال احتمال اینکه این آلبوم طی یکی دو هفته آینده عرضه شود کم است.

در این بازار همچنان پرفروش‌ها همان چند آلبوم قدیمی هستند.

(غوغای عشق‌بازان- شجریان)، (دریای بی‌پایان- عقیلی)، (سوگواران خموش- قربانی) همچنان پرفروش‌ترین‌ها هستند. ضمن اینکه دو آلبوم ارائه شده از دو خواننده قدیمی که شاید بیشتر برای افرادی که میانسالی را پشت‌سر گذاشته‌اند آشناتر باشد. گلدون و بی‌گل با صدای ایرج و گل‌های شماره ۴ با صدای گلپا نیز از دیگر پرفروش‌های این بازار بودند. برخی از آثار شهرام ناظری نیز هم به تناوب خود را به لیست پرفروش‌ها اضافه می‌کنند و در بین آنها می‌توان به گل صدبرگ یا یادگار دوست اشاره کرد. در بازار موسیقی بی‌کلام سنتی هم کار تازه‌ای دیده نمی‌شود و پرفروش‌ها همان آثار قبلی هستند. از آثار پرفروش می‌توان به (نغمه‌های خوابگرد- ضربانگ)، (۱۸ تصنیف ذوالفنون)، (۲۰قطعه برای تار- شهناز) و (ایران زمین- کامکارها) اشاره کرد.

یار آسمانی در اوج

در بازار موسیقی تلفیقی نیز این روزها، روزهای خوب مرادی است با آلبوم تازه‌اش به نام «یار آسمانی». یار آسمانی دو نوازی تنبور و باقلاما است. در این آلبوم علی اکبر مرادی توانسته است همراه با نوای باقلامای اولاش اوزدمیر فضایی متفاوت با آلبوم قبلی‌اش (نسیم گندم‌زار) ارائه کند.یکی از دلایلی که زیبایی این اثر را دوچندان کرده است، درک متقابل نوازندگان است که برگرفته از ریشه فکری منسوب به طریقتی عرفانی است که هر دو با آن آشنا هستند.(تا بیکران دوردست، کلهر- ارزنجان)، (در سایه باد- شعاری)، (ترنج- نامجو) به تماشای آب‌های سپید، علیزاده- گاسپاریان هم همچنان جزو پرفروش‌های این بازار هستند. در بازار موسیقی فیلم هم تغییری دیده نمی‌شود و می‌توان به آثار موجود از علیزاده، علیقلی، چراغعلی و انتظامی اشاره کرد.

خروش سحر

علاقه‌مندان به موسیقی‌های مذهبی نیز آخرین آلبوم ارائه شده از سوی افتخاری به نام خروش سحر که فضایی کاملا مذهبی دارد را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کردند. از دیگر پرفروش‌های این بازار هم می‌توان به ذوالجناح توحیدی، مرثیه آفتاب - شهریاری، وداع (۱ و ۲) - سراج اشاره کرد. علاقه‌مندان به موسیقی ملل نیز طی هفته گذشته یکی دو اثر را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کردند. یکی از این آثار دولتمند خلف است که کاری از نوازنده و خواننده‌ای تاجیکی به همین نام است. در همین حال بسیاری از توزیع‌کنندگان آثار شنیداری این ایام را بیشتر اختصاص به انبارگردانی داده‌اند و در حال رایزنی با شرکت‌های پخش برای آثار جدید هستند که احتمالا از اواسط اسفند توزیع می‌شود. به گفته آنها در این ماه‌ها به طور سنتی بازارشان تقریبا راکد است و پس از این دوره است که با عرضه شدن آثار جدید رونق دوباره سراغ آنها می‌آید.