جشنواره فیلم فجر کلید خورد
دنیای اقتصاد - بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در 13 بخش سینمای ایران و جهان از 12 تا 22بهمن ماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره 224فیلم بلند سینمایی، کوتاه و مستند از 63 کشور جهان به روی پرده می‌رود که از این میان 88فیلم ایرانی و 136فیلم خارجی هستند.
از میان فیلم‌های ایرانی، ۴۴فیلم بلند داستانی، ۱۴مستند بلند، ۱۲مستند کوتاه و ۱۸فیلم داستانی کوتاه هستند و فیلم‌های خارجی، ۷۹فیلم بلند داستانی، ۴۶فیلم کوتاه داستانی و ۱۳عنوان فیلم مستند را شامل می‌شود.
فیلم‌های جشنواره امسال در 8 سینما به نمایش در می‌آیند که این سینماها عبارتند از: آزادی، آستارا، آفریقا، موزه سینما، فرهنگ 1 و 2، عصر جدید 1 و 2 و فلسطین 1 و 2 و 3 و بهمن 1 و 2.
امسال همچنین در یازدهمین بازار فیلم و برنامه‌های تلویزیونی ایران که در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، ۵۴ کمپانی از ۴۵ کشور جهان حضور خواهند داشت.

عکس : ایسنا
آغاز به کار جشنواره بیست‌وششم فیلم فجر
زنگ‌ها برای جشنواره به صدا درمی‌آیند
نگاه سوم- بیست دقیقه تاخیر برای افتتاحیه جشنواره بیست‌وششم آن هم در یک روز برفی، مساله پیش‌بینی‌ناپذیری نبود.
اما کمبود جا در تالار بزرگ وزارت کشور و نقص فنی و نیمه‌کاره ماندن کلیپ‌ها مساله‌ای نبود که بتوان با بهانه برفی بودن روز افتتاحیه از خیرش گذشت، تا آنجا که مهدی کرم‌پور پس از پخش تیزرهای دو فیلم «اتوبوس شب» و «سنگ، کاغذ، قیچی»، با کیفیت نامناسب، به اعتراض گفت: «اینها کلیپ‌هایی نبودند که ما دیده بودیم!»
اما با وجود تمامی این مشکلات، هنوز افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، هواداران بسیار داشته و سرمای هوا هم مانع از شکل‌گیری بازار سیاه برای فروش کارت دعوت برنامه نشد، کارت‌های دعوت افتتاحیه جشنواره، حتی در یک روز برفی هم با قیمت بالای هفت‌هزار تومان به فروش می‌رسید.
تقدیر برای 35سال تلاش در سینما
بنا به وعده، در افتتاحیه جشنواره، از پروانه معصومی که مادر سینمای ایران می‌خوانند‌اش برای ۳۵ سال تلاش در عرصه سینما، تقدیر به عمل آمد. مسعودجعفری جوزانی هم، سینماگر دیگری بود که از او تجلیل شد.
جوزانی با اشاره به بزرگداشت زنده‌یاد علی حاتمی در این جشنواره گفت: از اینکه نام من، در کنار بزرگ مرد سینمای ملی قرار گرفت، سپاسگزارم».
جایی برای عکاسی نداریم
گذشته از اعتراض بیش از 60نفر از سینماگران در خصوص ممیزی‌های جشنواره فیلم فجر، 70عکاس هم در پی برخورد مسوولان جشنواره و ندادن مجوز عکاسی به آنها، در نامه‌ای اعتراض خود را بیان کردند.
از آنجا که در جشنواره امسال قرار بر این شده بود که پوشش عکاسی تمامی اتفاقات مراسم توسط بنیاد سینمایی فارابی و دیگر نهادهای دولتی انجام شود، عکاسان خواهان برخورد مستقیم با این روند و معذرت‌خواهی رسمی بنیاد فارابی شدند و تاکید کردند در غیر این صورت جشنواره فیلم فجر را تا اطلاع ثانوی تحریم می‌کنند.
اما این اعتراضات انگار به جایی نرسید؛ چرا که برخلاف دوره‌های گذشته، در افتتاحیه جشنواره امسال فیلم فجر گرچه جایی برای خبرنگاران در نظر گرفته نشده بود، اما محل استقرار عکاسان که نماینده‌های بنیاد فارابی بودند از پیش معین بود.
داوران غایب جشنواره
در میان سینماگران معترض به ممیزی‌های جشنواره، نام دو تن از داوران هم به چشم می‌خورد. در حالی که با آغاز جشنواره متوجه شدیم آن دو هم از حضور در هیات داوران امتناع کرده‌اند.
کیومرث پور احمد و کیانوش عیاری، دو داوری بودند که از سمت خود انصراف داده‌اند و شنیده شده که با یک تماس تلفنی به احمد میراحسان که بنا بود یکی از اعضای هیات داوران جشنواره بیست‌وششم باشد، اعلام شده که نامش از لیست داوران حذف شده است.
جامانده‌ها
منیژه حکمت پیش از این گفته بود به علت شانی که برای تهیه‌کنندگی قایل است، حاضر نیست «سه زن» را در جشنواره بیست و ششم فجر، نمایش دهد و فیلم «تسویه حساب» تهمینه میلانی هم از آثاری است که از حضور در جشنواره باز مانده است.
تعداد فیلم‌هایی که به دلایل مختلف در جشنواره حاضر نیستند به 40فیلم می‌رسد که از میان آنها می‌توان «زن دوم» سیروس الوند، «موش» شاهد احمدلو، «هفت و پنج دقیقه» محمد مهدی عسگرپور، «تیغ زن» علیرضا داوودنژاد و ... را نام برد.
پرکارترین‌ها
محسن علی اکبری، محمد خزاعی و سعید حاجی میری، تهیه‌کنندگانی هستند که با داشتن دو فیلم در بخش مسابقه جشنواره بیست و ششم فیلم فجر، پرکارترین تهیه‌کنندگان این جشنواره هستند.
به گزارش ایسنا، فیلم‌های «آواز گنجشک‌ها» (مجید مجیدی)، «به همین سادگی» (رضا میرکریمی)، «خواب زمستانی» (سیامک شایقی)، «خاک آشنا» (بهمن فرمان آرا)، «محیا» (اکبر خواجویی) و «تولدی دیگر» (عباس رافعی)، آثاری هستند که توسط کارگردانانشان تهیه شده‌اند و تعدادشان با دوره قبل جشنواره برابری می‌کند.
حامد بهداد هم با حضور در سه فیلم«حسن پنهان»، «هرشب تنهایی» و «دایره رنگی» پرکارترین بازیگر جشنواره امسال است گرچه با آمدن فیلم «صدسال تنهایی» که در جریان بازبینی قرار گرفته، رضا کیانیان به جمع پرکارها اضافه خواهد شد؛ چرا که او به غیر از حضور در این فیلم در فیلم‌های «همیشه پای یک زن در میان است» و «خاک آشنا» هم بازی کرده است.
آمدن رکورددار سیمرغ‌داران
مجید مجیدی که در دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، رکورددار است، امسال با فیلم «آواز گنجشک‌ها» به جشنواره آمد. به گزارش ایسنا «آواز گنجشک‌ها» هفتمین ساخته مجیدی است که یکی از امیدهای جایزه «خرس طلایی» به جشنواره برلین به شمار می‌آید. موسیقی‌ این فیلم را حسین علیزاده ساخته و فیلم‌نامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی آن هم بر عهده مجیدی است که پیش از این شش فیلم آن موفق به دریافت سیمرغ شده بودند.
آمدن حاشیه‌ساز
«دیوار» ساخته محمدعلی طالبی یکی از حاشیه‌‌سازترین فیلم‌‌های جشنواره امسال بود، گرچه درآغاز احتمال غیبت«دیوار» در جشنواره بیست وششم دور از نظر نبود، پس از چندی اعلام شد که این فیلم با اعمال حذفیاتی به نمایش درخواهد‌ آمد و به گزارش فارس، ساخته طالبی هم به عنوان بیست و چهارمین و آخرین فیلم بخش سودای سیمرغ- مسابقه سینمای ایران معرفی شد.
میزبان آماده نیست
افتتاح سینما آزادی هم ماجراساز شده. گرچه شهرداری تهران اعلام کرده بود که سینما آزادی تا آغاز جشنواره به بهره‌برداری خواهد رسید و فیلم‌های بخش مسابقه را میزبانی خواهد کرد، فارس اعلام کرده که سینما آزادی برای آغاز جشنواره آماده نیست و فیلم‌های جشنواره از 16بهمن‌ماه در این سینما اکران می‌شود. با مشاهده ساختمان نیمه‌کاره سینما آزادی و کارگرانی که در سرمای زمستان هم به شدت مشغول کارند، می‌توان در رسیدن سینما آزادی به جشنواره بیست و ششم فیلم فجر تردید کرد، اما محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این مورد گفته است:‌«مطمئن باشید از روز 16بهمن‌ماه، فیلم‌های جشنواره در این سینما اکران و در روز 22 بهمن براساس قولی که داده بودم، این سینما رسما افتتاح خواهد شد.
این در حالی است که یکی از دست‌‌اندر‌کاران این پروژه، می‌گوید:«ریزه‌کاری‌های سینما آزادی هنوز انجام نشده و به دلیل سرعت در انجام کار، ساخت این سینما با مشکلاتی مواجه شده.» او معتقد است تاخیر در ساخت یک پروژه همانقدر آسیب‌زا است که تعجیل در اتمام آن.