گروه راهنمای روز- قرن‌هاست که از آدامس برای تمیز کردن دهان یا خوشبو کردن تنفس استفاده شده است.

اولین روش آدامس‌سازی در سال ۱۸۶۹ ابداع شد و ۵۹ سال بعد یعنی در سال ۱۹۲۸، آدامس‌هایی تولید شد که مواد دارویی به آنها اضافه می‌شد تا هنگام جویدن، مصرف‌کننده آنها را دریافت کند. امروزه اغلب از شیرین‌کننده‌های مصنوعی از قبیل ساخارین، آسپارتام، آس سولفام و سیکلامات برای طعم‌دار کردن آدامس‌ها استفاده می‌شود. مقدار موجود چنین شیرین‌کننده‌هایی در مواردی از قبیل برخی مواد شیرین از جمله نوشابه‌های رژیمی و آدامس‌ها آنقدر نیست که از حد مجاز بیشتر شود و بنابراین خطری مصرف‌کنندگان را تهدید نمی‌کند.
آدامس بدون قند تاثیرات مثبت فراوانی در حفظ سلامت دندان‌ها دارد؛ بدین معنی که میزان ترشحات بزاقی را طی جویدن بالا می‌برد و از خاصیت اسیدی پلاک‌های مخرب دندان‌ها می‌کاهد. طبق یک نتیجه‌گیری علمی، آدامس می‌تواند در کنار مواد دیگر محافظ دندان‌ها، از پوسیدگی آنها جلوگیری کند.شواهد بالینی حاکی از آن است که نه تنها آدامس عامل پوسیدگی دندان‌ها نیست بلکه استفاده از آن پس از هر وعده غذا یا بعد از میان وعده‌هایی نظیر شکلات و بیسکویت اثر اسیدی ایجاد شده را کاهش می‌دهد.امروزه محققان معتقدند که در کنار مسواک زدن مرتب دندان‌ها با خمیر حاوی فلوراید، آدامس نیز می‌تواند نقش مفیدی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا کند.آب دهان مهم‌ترین ابزار دفاعی طبیعی دهان به شمار می‌آید. این مایع، پلاک‌های موجود بر سطح دندان‌ها را می‌شوید و اسیدهای ایجاد شده را خنثی می‌کند. در نتیجه با جویدن موادی مانند آدامس یا سبزیجات طبیعی، بزاق بر روی دندان‌ها جاری می‌شود که این خاصیت را شویندگی اسید می‌نامند. عمل جویدن به همراه مزه کردن طعم آدامس میزان ترشح بزاق را افزایش می‌دهد. با جاری شدن آب دهان و افزایش مقدار آن، غلظت ماده بی‌کربنات در دهان بالا می‌رود که موجب خنثی شدن مواد اسیدی موجود در پلاک‌های دندانی و دسترسی بیشتر به مواد معدنی و در نتیجه مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. نکات منفی هم در مورد جویدن آدامس وجود دارد که نباید به سادگی از کنار آن گذشت:
۱ - استفاده از برخی خمیر دندان‌ها و برخی آدامس‌ها پیش از خرابی دندان‌ها، موجب انتقال و حفظ باکتری‌هایی می‌شوند که عفونت ایجاد شده توسط آن باکتری‌ها در بدن، نهایتا موجب ایجاد یا تشدید بیماری‌های قلبی می‌شود.
2 - جویدن برخی آدامس‌ها، موجب افت فشارخون مینیمم و افزایش ضربان قلب در بیماران قلبی شده و احتمال خطر را در آنان افزایش می‌دهد.
۳ - گاهی جویدن آدامس‌های شیرین‌کننده با برخی شیرین‌کننده‌ها موجب بروز واکنش‌های حساسیتی در برخی افراد می‌شود. همچنین محققان اعلام کرده‌اند که جویدن آدامس در بعضی افراد حساس و مستعد، موجب تحریک دستگاه گوارش می‌شود.مطالعه‌ای دیگر موید بالا رفتن احتمال خطر سرطان زبان در کسانی بود که آدامس‌های باطعم دارچین، زیاد جویده بودند.
4 - مصرف آدامس‌های حاوی کافئین (ماده تسکین‌دهنده موجود در قهوه) ممکن است به قدری بر خواب افراد اثر کند که موجب بی‌خوابی آنان شود. علاوه بر ضررهایی که عده‌ای از محققان برای جویدن آدامس ذکر می‌کنند، مواردی از پریدن آدامس به ریه افراد و خطرات عدیده‌ای برای آن ذکر شده است. برخی از محققان بیان کرده‌اند که جویدن آدامس برای کسانی که قرار است بیهوشی قبل از جراحی داشته باشند بسیار خطرناک است و همین کار ممکن است باعث مسدود شدن ریه شود. بنابراین افرادی که قرار است جراحی لوزه داشته باشند باید از جویدن آدامس در روز جراحی خودداری کنند. همچنین جویدن آدامس قبل از جراحی گوارشی با افزایش ترشحات گوارش، احتمال خطر را افزایش می‌دهد.