راننده لودر(زن) نیازمندیم؟!
مریم خباز
این‌هم از آن حرف‌هاست. همه‌چیز دیده بودیم الا این یکی، راننده لودر آن هم زن.

عکس نسیم گلی
البته کمتر‌کسی پیدا می‌شود که به توانایی‌های زنان شک داشته باشد اما این جور آگهی‌ها کمی مشکوک است. البته نه اینکه ما آدم‌های شکاکی باشیم ولی به نظر می‌رسد با افزایش تمایل زنان و دختران برای حضور پررنگ‌ در اجتماع بعضی‌ها هم به فکر بهره‌کشی از آنها افتاده‌اند.
صفحات پرورق آگهی‌‌های استخدام روزنامه‌ها را که ورق‌ می‌زنی پر است از کلماتی که به طرق مختلف سعی در جذب زنان در مشاغل مختلف دارند. البته دیگر منشی‌گری و پاسخگویی به تلفن که تا چندسال قبل به‌زعم بعضی‌ها قبیح بود، شغلی روتین شده است؛ به طوری که خیلی از لیسانسه‌های بیکار یا حتی تحصیل‌کرده‌هایی که مطمئن هستند در رشته خود پول زیادی عایدشان نمی‌شود، رو به این کار آورده‌اند.
اما گذشته از منشی‌گری، ردپای زنان را می‌شود تقریبا در همه مشاغل احساس کرد. فقط کافی است سری به متن آگهی‌های استخدام و البته سری هم به مراکز کاری بزنید، آن‌وقت است که این گفته ما را تایید می‌کنید. ولی مسلما به کار‌گیری زنان در مشاغل مختلف حتما به معنی خیراندیش بودن کارفرمایان نیست چرا که آنها مطمئن هستند به کار گماردن جنس مونث برای آنها سودآورتر است.
این یک واقعیت است که حتی در پیشرفته‌ترین نقاط جهان نیز زنان حقوق و مزایایی کمتر از مردان دریافت می‌کنند و البته این هم واقعیت دارد که در ایران خودمان هم این اتفاق می‌افتد. زنان در ایران هرچه‌قدر هم متخصص باشند وقتی وارد بازار کار می‌شوند دستمزدشان کمتر از مردان متخصص در همان رشته تعیین می‌شود.
در واقع کارفرمایان چنین استدلال می‌کنند که از آنجا که مردها بار مالی خانواده را به دوش می‌کشند باید درآمدشان بیشتر از زن‌ها باشد ولی افسوس که آنها فراموش کرده‌‌اند امروز بار زندگی آنقدر سنگین است که یک مرد هرگز به تنهایی قادر به کشیدن آن نیست.
از سوی دیگر این غیرمنطقی به نظر می‌رسد که ملاک دستمزدها را جنسیت افراد بدانیم چرا که هستند زنانی که به اذعان مراجعان، بسیار با کیفیت‌تر از مردها کار می‌کنند. البته به نظر می‌رسد آنچه بیش از همه سبب سو‌استفاده از جنس مونث در بازار کار می‌شود کم‌توقع بودن یا ناآشنایی آنها با قوانین و حقوق قانونی‌شان است.
به طور مثال، زنانی هستند که در مقابل خود‌داری کارفرما از بیمه‌ کردن، سکوت را بر می‌گزینند و ترجیح می‌دهند با خاموش‌بودن، موقعیت کنونی‌شان را به خطر نیاندازند غافل از اینکه سکوتشان از نظر قانون مردود است. این در شرایطی است که تعداد مردهایی که با این منطق به سکوت روی می‌آورند بسیار کم است.
در واقع اغلب زنان در بازار کار به ویژه از نوع خصوصی‌اش بسیار محتاط عمل می‌کنند و ماندن و تحمل کردن را بر رفتن و بیکار بودن ترجیح می‌دهند و درست به خاطر همین روحیه و طرز فکر زنان است که کارفرمایان دست به کار می‌شوند و اولین مضیقه‌ها را بر حقوق و مزایای آنها تحمیل می‌کنند.
به این ترتیب است که چندی قبل یکی از روزنامه‌های پرتیراژ کشور در بخش آگهی‌هایش متنی را منتشر کرد که مطابق آن کارفرما، خواهان استخدام راننده لودر(زن) بود. حتما این کارفرما نیز برآورد کرده که استخدام یک زن ارزان‌تر از استخدام یک مرد تمام می‌شود. البته شاید معنی این آ‌گهی این نیز باشد که زنان لیاقت خود را در رانندگی پایه‌یک نیز به اثبات رسانده‌اند.