تمرکز گروه تئاتر «معاصر» بر «فقر»

نشست خبری «مرغابی وحشی» به‌ کارگردانی نادر برهانی‌مرند با حضور عوامل اجرایی این نمایش در تالار «چهارسو» مجموعه تئاترشهر برگزار شد. به گزارش (ایسنا)، نادر برهانی‌مرند در آغاز این نشست که نهم بهمن‌ماه، برپا شده بود، درباره رویکردش به متون خارجی و عدم استفاده از نمایشنامه‌های خودش گفت: به‌عنوان یک هنرمند در مسیر تجربه و نوشتن حق دارم تا به تجربه‌های دیگران هم سرک بکشم به خصوص بعد از تجربه «مرگ فروشنده» و موفقیت آن مترصد فرصتی بودم که کار دیگری را در این عرصه تجربه کنم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات ناشی از ممیزی در پروسه پذیرش متون معتقد است: طی دو - سه سال اخیر ممیزی تئاتر سخت شده است، به طوری‌که متن «داستان‌های شگفت...» طی چندبار ارائه، اقبال اجرای عمومی پیدا نکرد و ایرادات ممیزی به آن خورد که به هیچ‌وجه برای من قابل پذیرش نبود.

وی با تاکید بر سختی‌هایی که دراماتورژی این اثر نیاز داشت، افزود: قبل از هرچیز با توجه به شرایط مخاطب امروز باید کار را فشرده می‌کردیم که ناخودآگاه این روند تغییرات ساختاری را هم در شکل نمایشنامه‌ ایجاد کرد؛ یعنی با توجه به شرایط عرفی و اجتماعی حاکم بر دنیای «ایبسن» و جامعه امروز باید متن را به گونه‌ای تغییر می‌دادیم که همخوان با عرف، فرهنگ و سیاست روز جامعه و در عین حال با همان قدرت قصه‌پردازی باشد.

الهام پاوه‌نژاد عنوان کرد: نادر برهانی‌مرند همیشه نسبت به انتخاب بازیگر و جنس بازی آنها نسبت به نقش‌هایی که در نظر دارد وسواس زیادی به خرج می‌دهد و همیشه در کارکردن با برهانی‌مرند اصل اول بر اعتماد است.

ایوب آقاخانی هم اضافه کرد: در کارهای نادر برهانی‌مرند بازیگر در لحظه و به فراخور حس و حال، موقعیت و مختصات نمایشنامه از خود برخوردی نشان می‌دهد و کارگردان نیز دست به گزینش آن می‌زند؛ بنابراین این خلق دوسویه‌ای است که از طرف بازیگر جوشش و از طرف کارگردان نظارت می‌شود و قطعا برای مخاطب جذاب‌تر است.

سیامک صفری هم در این نشست خبری، گفت: بعد از تجربه «مرگ فروشنده» و برخورد مولف‌وار نادر برهانی‌مرند با آن اثر، احساس کردیم که قرار است «مرغابی وحشی» هم در آن پروسه قرار بگیرد، چه‌بسا که این اثر در همان ابتدا «مرغابی وحشی» بود؛ ولی بعد از اجرای آن با چیز کاملا متفاوتی در مقایسه با متن مواجه بودیم و فضایی که برهانی‌مرند در کارگردانی خود به آن توجه داشت به سمت و سویی برد که باعث ایجاد نگاه‌های تازه‌ای در کار می‌شد.